Een handje helpen met eten

<p>Mijn dochter van bijna 13 maanden is een goede eter, altijd al geweest. Al een poos merk ik dat als ze moe is, ze na een paar happen moeilijk gaat doet. Draait haar hoofd weg, moppert, krokodillentranen enz. Happen eten die er dan uberhaupt al ingaan, vliegen er dan direct weer uit of ze verslikt zich steeds door haar onrustige gedrag. Zodra ik zachtjes begin te zingen, al is het een eerste regel van een liedje, stopt dat direct. Ze is dan gefocust op mij en gaat haar mond vliegt open. Zo eet zij (en zing ik stukjes) in alle rust haar bordje leeg. Ze doet dit niet bij iedere maaltijd. Nu vraag ik mij af of ze dit bewust doet of heeft ze gewoon een beetje afleiding nodig tijdens het eten? </p><p>Eerlijk gezegd maakt het ons niet uit. Mede omdat het niet altijd is. En als ze zo in alle rust eet, is ze daarna altijd weer voldaan en vrolijk. Enkel wil ik geen gedrag aanleren die later moeilijk af te leren is. Dus toch ff checken ?</p>
 
Hoi, ik denk dat je het heel goed aanpakt! Zingen is alleen maar iets leuks en gezelligs denk ik! Mijn dochter eet ook iets lastiger als ze moe is, dus dan mag een beetje afleiding wel. 
Mijn truc nu qua vermoeidheid is om haar rond 4/5 uur al haar groente te geven en dan kan zij rond 6 uur met de pot mee eten en dan ligt er dan geen druk op hoeveel zij eet. 
Maar als voor jullie zingen werkt, alleen maar heel fijn en lekker zo laten!
 
Dat lijkt me een prima techniek als ze erg moe is. Onze zoon eet normaal gesproken ook prima met ons mee aan tafel (eventueel met een boekje oid erbij). Maar nu er kiezen doorkomen icm met vermoeidheid na een dag kdv, is het drama. Ik parkeer 'm wel eens met z'n lievelingsspeelgoed in z'n handjes voor de tv. Dan schuif ik 't zo naar binnen, loedermoeder die ik ben. Het is maar 1x per weer, dus wat mij betreft prima. 
 
Dat is juist heel goed! Zo leer je juist dat eten en met zijn allen aan tafel zitten iets gezelligs is ! Anders is het huilen en gefrustreerde ouders en ligt de nadruk veel te veel op het moeten eten. Gewoon lekker blijven zingen! 
 
Thx ? fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.
Had blijkbaar even de bevestiging nodig ☺ en ik hou van Loedermoeders ? we doen wat we kunnen en af en toe het voor jezelf makkelijk maken is ook nodig. Ik parkeer haar eens per week voor juf Roos (is ze helemaal weg van) als mijn man avonddienst heeft en ik rustig wil koken. Kan echt van zo'n zen moment genieten. En ik zie haar ook genieten. Samen even tot rust komen. 
 
[quote quote=10285567]Thx ? fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Had blijkbaar even de bevestiging nodig ☺ en ik hou van Loedermoeders ? we doen wat we kunnen en af en toe het voor jezelf makkelijk maken is ook nodig. Ik parkeer haar eens per week voor juf Roos (is ze helemaal weg van) als mijn man avonddienst heeft en ik rustig wil koken. Kan echt van zo’n zen moment genieten. En ik zie haar ook genieten. Samen even tot rust komen.[/quote]
Haha! Ik parkeer mijn zoontje iedere avond met koken voor de tv? Anders heb ik hem met koken aan mijn been hangen ! 
 
Zingen werkt hier ook goed voor mijn dochtertje. Helaas zegt mijn zoontje altijd dat ik maar beter kan stoppen met zingen (hij heeft gelijk, het is niet prachtig).
Het is bij ons altijd zoeken naar de juiste mate van afleiding. Dat kan al iets simpele zijn als een rietje in de handen of een leeg bakje voor mijn dochtertje van 1,5. Ander wint de vermoeidheid.
Ook ik geef ze altijd wat rauwkost terwijl ik kook, stukjes tomaat, komkommer en paprika, ze zijn er gek op en dan vind ik het ook minder erg wanneer ze voor de rest minder eten omdat ze te moe zijn. 
 
Terug
Bovenaan