Hoi!
Ik heb een half jaar verlof na de bevalling (nu vijf maanden gehad), bij mij bestaat dat uit bevallingsverlof, zomervakantie en ouderschapsverlof. In het onderwijs krijg je 7 weken zomervakantie terug als je zwangerschapsverlof tegelijk valt.
Een half jaar is heerlijk. Ik voel me weer echt opgeknapt en ben ook weer hersteld van bekkeninstabiliteit. Dat was ik na 2,5 maand na de bevalling nog lang niet! Het is maar de vraag hoe ik er nu aan toe was geweest als ik dan al wel weer met werken was begonnen.
Mijn zoontje begint nu al een aardig mannetje te worden. Ik hoop dat ik het straks minder erg vind om hem twee dagen in de week naar het kdv te brengen...
Op de borstvoeding heeft het geen invloed gehad. Een combinatie van hardnekkige spruw, bloedblaren op de tepels en eigenlijk gewoon te weinig melk heeft ervoor gezorgd dat ik na 3 weken over ben gegaan op flesjes. Maar ik was wel van plan om in ieder geval een half jaar te geven... In het onderwijs is kolven haast geen mogelijkheid omdat je daar te weinig tijd voor hebt.
Doordat ik tijdens de zomervakantie beviel en mijn man ook les geeft, heeft hij de eerste vier weken ook fulltime van zijn zoon kunnen genieten. Dit was fantastisch. Het was nu geen ramp als zoonlief ons wel een nacht wakker hield en tegen de tijd dat mijn man wel weer aan het werk ging, hadden we een heel aardig ritme als gezinnetje. Hij voelt zich ook echt betrokken, kan bijna alles klusjes ook prima overnemen en heeft een uitstekende band met ons zoontje. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat zou zijn geweest als hij wel aan het werk was geweest, maar wij hebben in ieder geval enorm van die periode genoten.
Ik vind het geweldig dat wij meer tijd hebben gehad om aan de nieuwe situatie te wennen. Een half jaar verlof voor de moeder is fantastisch. Een jaar lijkt mij ook teveel, dan is de stap om weer te beginnen wel enorm groot, dat ervaar ik nl. nu al een beetje zo. Een maand verlof voor de vader is geweldig. Ben vooral van dat laatste een enorme voorstander.