Een tweede kindje?

Dag lieve allemaal.

Mijn zoontje is inmiddels 14 maanden oud en mijn eierstokken beginnen weer een beetje te klapperen. We slapen nog niet complete nachten door, maar zijn wel een blij gezinnetje.
Nu vraag ik me af wanneer de tijd rijp is voor een tweede. Mijn man wil nog graag wachten, ik nu ook nog wel. Maar wanneer is het de juiste tijd om eraan te beginnen, aan die befaamde tweede?
Wat zijn jullie ervaringen?

Benieuwd naar jullie antwoorden!
 
Hallo!
Herkenbaar, zo lastig wanneer het goed voor je voelt. Toen ons zoontje 14 maanden was moest ik er echt nog niet aan denken. Ik vond de zorg voor hem persoonlijk nog te intensief en voelde me ook een soort van schuldig tegenover hem. Rond de tijd dat hij 20 maanden was, hadden we ineens een omslag. We waren er echt aan toe. Ook met het oog dat we niet wisten hoe lang het zou duren, zijn we gelijk begonnen. We hebben het grote geluk gehad dat het meteen in de eerste ronde raak was, en ben nu inmiddels 26 weken zwanger van ons tweede zoontje. Ik zou je adviseren om het idee van een tweede kindje gewoon eens op je in te laten werken de komende weken/maanden. Niemand kan je zeggen wat de beste tijd is, dat kunnen jullie zelf het beste bepalen ;). Heel veel geluk gewenst!
 
Daar is geen goed antwoord op, of eigenlijk misschien geen fout antwoord: zodra jullie eraan toe zijn is een prima moment om eraan te beginnen. ;) Afgezien van enige hersteltijd na de bevalling uiteraard, maar wat dat betreft zitten jullie volgens mij sowieso al goed (algemene adviezen zijn vaak ergens tussen de 6 en 12 maanden minimaal wachten, waarbij dat advies strenger is na een keizersnede).
Elk leeftijdsverschil heeft zo z'n voors en z'n tegens.

Ik had 8 maanden na de bevalling een positieve test in handen, maar helaas een miskraam gehad. Daarna heeft het even geduurd voor het weer lukte dus nu verwachten we een tweede met een leeftijdsverschil van ongeveer 27,5 maanden.
 
Het ideale leeftijdsverschil is voor iedereen anders. Voor ons was het kort op elkaar, dus hebben het na de geboorte van de eerste op z'n beloop gelaten. Er zit nu 16 maanden tussen mijn jongens en straks 17 maanden tussen 2 en 3.


Voor een ander is dat 2, 3, 4 jaar of langer. Allemaal Prima toch, lekker doen wat jullie ideaal lijkt.
 
Nee inderdaad er is geen goede of foute tijd. Puur wanneer jullie er zelf klaar voor zijn. Ik had aan het begin ook al na 10mnd ofzo alweer kriebels en later verdwenen die helemaal want mevrouw ging onwijs slecht slapen en heel veel ziek geweest en al dat gedoe ? uiteindelijk was ik hierna pas klaar voor een tweede toen de oudste 3 was ?? dus zo zie je hoe het kan lopen. En dit bevalt me eigenlijk ook prima! De oudste lekker op school, dan ben ik alleen met de jongste. Oudste helpt me met dingetjes pakken en hem soms bezig houden dat soort dingetjes, dus alles heeft voor en nadelen! En het leuke wat me opvalt is dat ze toch echt wel met elkaar een soort van "spelen" hahah ik had dat niet helemaal verwacht ? Succes!
 
Ik wilde eerder beginnen dan mijn man. Ik wilde beginnen toen onze zoon 1,5 jaar was, mijn man toen hij 2 jaar was. Uiteindelijk bij 1,5 jaar begonnen omdat we niet wisten hoelang het zou duren bij een 2e. Bij mijn zoon was ik de 2e maand al zwanger. Nu was ik na 4 maanden zwanger, maar is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap die ik nu moet afbreken met een injectie en daarna 3 maanden niet zwanger mag worden. Dus dan zijn we al 7 maanden verder en wie weet hoelang het nog duurt dan. Dus ik wil zeggen pin je niet teveel vast op een leeftijdsverschil dat je wil.
 
Tussen mijn 2 dochters zit 21 maanden. Ik vond dat echt wel pittig de eerste maanden, maar nu zijn ze 4 en 2 en het us fantastisch. Ze hebben zoveel aan elkaar en groeien echt samen op, heerlijk!!

Nu 10 weken zwanger van de 3e, Tussen mijn 2e en 3e zit straks bijna 3 jaar. Dus bewust nu iets meer leeftijdsverschil omdat ik geen 3 kindjes onder de 4 jaar wilde. Dit lijkt me ook heel leuk omdat de baby straks echt 2 grote zussen van (bijna) 3 en 4.5 jaar heeft, en dan is alles alweer wat makkelijker hoop ik.

Er is geen goed of fout, wat iedereen zegt. 1.5 jaar of 4 jaar leeftijdsverschil is allemaal prima :)
 
Wij zijn weer naar de huisarts gestapt 10 maanden na de bevalling. De eerste kwam uit een medisch traject na bijna 4 jaar pas. En mijn wens voor een tweed is sterk. Met 12 maanden begonnen de behandelingen en toen ze 14,5 maand was bleek ik zwanger van nr 2. Nooit gedacht dat deze een stuk sneller zou gaan, zelfs met behandelingen. Maar ik vind het een onwijs cadeau!
Nu 20 weken zwanger en de oudste zal net geen 2 zijn als deze geboren wordt. Dat zal pittig zijn, want die snapt dan ook nog niet zoveel. Nog 2 kindjes in de luiers. 2 die snachts wakker worden. Ieder hun eigen overdagslaapjes. 2 die niet zelf kunnen spelen enzo. De zwangerschap vind ik eigenlijk al pittiger. Want er is dus geen rust. Ook als ik het nodig heb kan ik niet even de dreumes op pauze zetten ofzo. Oppas hebben we ook zeer beperkt. Ik maak geen fantastische nachten want dreumes wordt nog wakker en is een vroege vogel. Ondertussen wel al een grote buik en meer last van banden, bekken en rug dan bij de eerste. Het is echt wel zwaarder.
Maar ik vogel het wel uit. Ik kan mn geluk niet op! Ik 2 dochters straks? Er was een tijd dat ik twijfelde of ik uberhaupt moeder mocht zijn. Ik ben ook al 38, en daarom is het wel mooi dat het nu niet weer lang duurde.
 
 
Terug
Bovenaan