Een vierde kindje of toch niet....?

A

Anoniem

Guest
Hai,

ik heb drie mooie, gezonde en lieve kindjes van 5, 2,5 en 16 maanden en ben heel gelukkig met m'n drie wondertjes!
Een paar maanden geleden zou m'n man zich laten steriliseren, maar omdat ik er nog niet echt achter kon staan heeft hij daarmee gewacht. Onze nummer 3 was niet gepland, maar zeker wel gewenst, maar vandaar dat we er een beetje vaart achter wilden zetten... Nou dacht ik dat ik er klaar voor was dat m'n man zich zou laten steriliseren en toen bleek ineens dat m'n man zelf twijfels had gekregen! Dus wachten we er uiteraard even mee...
Toen m'n man uitsprak dat ie misschien toch een vierde kindje wel wilde overwegen was ik allereerst opgelucht. Blijkbaar was dat toch wel een wens van me. Maar toch heb ik ook allerlei vragen over hoe dat dan gaat met 4 kindjes, want het zijn er toch wel vier!! Voornamelijk op practisch gebied weet ik niet goed hoe ik dat voor me moet zien. Sowieso gaan moeten twee van onze kids een kamer gaan delen (waar ik niet veel bezwaar in zie hoor), en toevaliig hebben we al een 7zits auto. Alleen mijn auto'tje (die ik gebruik om de oudste naar school te brengen (want hij kan nog niet fietsen) zou te klein worden, waar daar ik genoeg plek voor mij en m'n drie kids.
We wonen helaas op 10 min fietsen van school, dus lopend is geen optie. Ik durf ook de kids niet te laten liggen als ik de oudste haal en de jongsten slapen. Heel soms vraag ik de buurvrouw of ik de babyfoon aan haar mag geven en dan sjees ik even heen en weer, maar dat zit me dan al niet zo lekker. Verder hebben we ook geen oppas in de buurt of opa/oma die regelmatig bij kunnen springen. Vooral dat soort dingen zie ik niet echt voor de als we vier kids zouden hebben. Hoe doen andere moeders dat...? Want m'n gevoel zegt dat ik graag voor een vierde wil gaan, maar mezelf kennende wil ik toch ook wel een beetje weten hoe ik dat ga doen ipv het op z'n beloop te laten...
Hopelijk hebben anderen hier al ervaring mee of tips en trucs! Of zit je in hetzelfde schuitje :)

Liefs El

Ik zie trouwens dat er op dit forum over zwanger worden het vooral gaat om vrouwen die voor de eerste keer zwanger willen worden of bij wie het zelfs niet lukt. Het voelt nu een klein beetje misplaatst om mijn discussie hier neer te zetten, aangezien ik al drie mooie kindjes heb. Dus wil er even aan toevoegen dat ik vooral niet voorbij wil gaan aan het feit dat kinderen krijgen niet vanzelfsprekend is en dat een vierde kind, voor mij tenminste, net zo welkom is als voor anderen misschien een eerste, tweede of derde... Ik maak me gewoon wat druk om hoe het praktisch gezien te doen is, vier kids. En toch ook weer spannend om alles (misschien) weer mee te gaan maken! Het blijft allemaal heel bijzonder.
Daarbij stel ik mezelf ook de vraag of het gevoel van 'ik wil een baby' niet altijd een beetje blijft als je eenmaal moeder bent geworden. Tenzij je misschien zware zwangerschappen en/of bevallingen hebt gehad...
Je leest het; vragen, twijfels.... Geen idee wat de uitkomst gaat worden, maar het houdt me nu in elk geval erg bezig.

Ik denk dat de praktische problemen zich zelf wel oplossen. Zeker als je er met z'n tweeën achter staat. Ik woon in de polder en moet ook weleens weg als er 1 op bed ligt. Gelukkig zitten de buren op babyfoon afstand en heb ik daar niet zo heel veel problemen mee. Onze wens is ook 4 hoor. Zijn nu voor nummer 3 bezig en zwanger worden gaat mij niet makkelijk af. Maar dat neemt niet weg dat ik er graag meer zou willen. Mijn 2 kindjes zijn van dezelfde leeftijd als jouw 2 jongste. Nu het na een heel hectische anderhalf jaar rustiger begint te worden, wordt het verlangen alleen maar groter. Succes met je keuze, maar kan je uit ervaring vertellen dat in een groot gezin opgroeien heel fijn is.

Wat geweldig dat jullie nadenken over een vierde. Ik kan me voorstellen dat je veel vragen hebt en dat je de praktische zaken tegen elkaar wilt afwegen.

Sinds een paar dagen weet ik dat wij aan het broeden zijn op een tweede. Uit persoonlijke ervaringen kan ik je dan ook niets vertellen. Ik ken wel een aantal mensen met grote gezinnen en voor hen geldt dat de praktische zaken wegvallen tegen het vele plezier dat hun grote gezin hun brengt. Mij lijkt het ook heerlijk en vanuit die emotie roep ik dan ook graag tegen je: "Ga ervoor!"

Ik hoop dat er nog een aantal ervaringsdeskundigen zijn die je aan de antwoorden kunnen helpen die je nu zo hard zoekt.

Volgens mij hoef je je niet bezwaard te voelen hoor. Het is een forum voor mensen met een wens en daar hoort die van jou evengoed bij.

Succes met je afwegingen.

Ik heb er geen ervaring mee....ben nu zwanger van de derde. Maar voor t zover was heb ik dezelfde afwegingen gemaakt over drie kids.
Konden we t wel aan? Was t financieel wel haalbaar? Etc etc.....
Mijn ervaring is dat uiteindelijk je gevoel wint van alle praktische bezwaren.
Ik moet natuurlijk nog even afwachten hoe t uitpakt met drie. Misschien krijg ik alsnog spijt haha...
Maar ik verwacht een compleet gevoel.

Zowel mijn man als ik hebben nooit een gezin can vier voor ons gezien. Maar nu is hij al een paar keer begonnen over een vierde. Dat verbaasde mij enorm haha.
We moeten natuurlijk ook nadenken over anticonceptie.
Definitieve methodes vind ik ook nog heel spannend.

Maar ik vraag me af of als deze geboren is ik ooit zeker zal weten of dit de laatste is.
Sommige vrouwen weten echt zeker dat ze er maar 1, 2, 3 etc willen.
Maar sommige blijven misschien altijd t verlangen houden....
Wanneer is t genoeg?
Ik weet t niet.

Ik denk dat de tijd vanzelf wel uitwijst of jullie voor een vierde willen gaan of niet.
Ik weet niet hoe oud je bent maar misschien kun je nog even wachten tot je andere kindjes iets groter en zelfstandiger zijn?

Succes met je overweging iig.

Groetjes mama3007

Hoi,

Hier een mama van 4 kindjes en ruim 21 weken zwanger van onze vijfde :)

Ik denk dat je alle praktische overwegingen wel kunt oplossen. Kan je bijvoorbeeld niet je man met het kleine autootje laten rijden zodat jij altijd de 7-zits voor de deur hebt staan? Wij hebben ook een 7-zits en die staat dan voor mij voor de deur om de kids op te halen.

Ook hier slapen er 2 op 1 kamer en dat vinden ze helemaal geweldig.

Ik denk dat jullie samen moeten kijken of jullie graag nog een vierde willen. Wij dachten met 4 kids compleet te zijn, maar toen de jongste bijna 2 werd begon het bij mijn man en mij toch te kriebelen, vandaar dat we toen besloten hebben om ervoor te gaan.

Heel veel succes met het maken van jullie keuze.

Oplossing voor het fietsprobleem: koop een fietskar of leen m van iemand die m niet gebruikt. Je oudste kan zelf fietsen tegen die tijd en je kunt er nog 1 achterop en 2 in de fietskar... opgelost!
En voor de rest zal ook een oplossing komen hoor.

Hoi,

Hier ook een mama van 3 prachtige kindjes (6,4 en 18 mnd) 2 meiden en 1 jongen. En mijn man en ik hebben ook een wens voor een 4e wondertje. De twee oudsten sliepen eerst bij elkaar en hebben nu een eigen kamer maar, gaan dan waarschijnlijk weer bij elkaar slapen (als we dan nog niet verhuisd zijn). Verder denk ik dat problemen meer door een ander worden opgelegd dan door ons zelf. Ik voel en weet dat er nog ruimte in ons hart en gezin is voor een 4e kindje. En dat is voor ons voldoende. Druk zal het worden maar ach dat is het nu ook met 2 schoolgaande kinderen een dreumes, werk en huisdieren. Ik verheug me erop want zwanger worden en zijn is erg bijzonder.

Heel veel succes bij het maken van jullie keuze.

Terug
Bovenaan