Een voedingsschema bij 4 maanden

Hallo meiden!

Kunnen jullie mij advies geven hoe ik het beste een voedingsschema kan opbouwen bij mijn 4 maanden oude dochtertje.
We zijn gisteren voorzichtig begonnen met haar eerste fruithapje. En dat ging voor de eerste keer niet verkeerd, wel leuk hoor. Ze heeft vanavond voor het eerst rijstebloem in haar flesje gekregen en dat vond ze wel lekker. Alleen ik dacht dat het wat dikker zou worden met rijstebloem, maar het bleef dun, vond ik. Ik had 3 eetlepels erin gedaan.
Maar nu wil ik graag weten hoe ik het beste een schema voor haar kan opbouwen met een fruithapje en haar flesje met rijstebloem in de avond.
Ze kreeg de laatste tijd 5 flesjes van 180ml.
Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen.

Groetjes van Elly
 
Hoi,

Mijn dochtertje is nu 6, 5 maand oud.
Haar schema met 4 mnd was : 9.00 fles 180 ml
                                                                                       11.00 fruithapje
                                                                                       13.00 fles 180 ml        
                                                                                       16.30 fles 180 ml
                                                                                         20.00 fles en 23.00 fles  (tot 4,5 mnd  geen papfles)
Volgens de CB was het heel goed zo.
Ik heb wel snel de 23.00 fles weggelaten en dan werd het zo:
7.30 fles 180 ml
10.00 fruithapje
12.00 fles 180 ml        
15.00  beetje groenten
16.30 fles 180 ml
20.00  papfles van 200 ml

Groetjes,
Katja                                                                                          
 
Hoi Katja,

Bedankt voor je advies.
Dit geef mij wat duidelijkheid hoe ik haar schema kan gaan aanpassen. Ik wil inderdaad de laatste fles van 23.00 laten vervallen omdat we haar hiervoor altijd moeten wakker maken. Ik ga dit schema zeker uitproberen.

Groetjes van Elly
 
Hoi,
Ik snap het niet goed, waarom wil mijn kleintje niet doorslapen van 00.00 u tot 7.00 u en slapen die van jullie wel door van 20.00 tot ongeveer 7.00 u???? Ik wordt er gek van. Wij maken hem wel nog altijd wakker om 23.30 u om hem een fles te geven. Ben bang dat als ik hem laat doorslapen dat ik er terug in de nacht uit moet. Alhoewel het de laatste dagen wel zo is. Ik wordt er helemaal gek van.

Hoe hebben jullie dit klaargekregen?? Hij wordt nu 3 maanden en 3 weken (morgen), dus ik kan me toch al een beetje aansluiten bij jullie niet?

Alle hulp is welkom.
grtjs, Bea
 
Hoi Elly, Bea,

Ieder kindje is anders en de schema's zijn dan ook anders. Mijn meisje van bijna 5 maanden slaapt ook nog steeds niet door, dit is alweer de 8e week dat we 's nachts lopen te spoken. Ons dagschema is:

06.30 / 07.00 uur fles 200 ml drinkt ze soms niet op als ze een nachtvoeding heeft gehad
10.00 uur fruithapje
11.00 uur fles 200 ml
14.30 uur fles 200 ml, maar meestal drinkt ze minder
18.15 uur fles 200 ml met rijstebloem, is nog niet echt een succes d'r speen raakt elke keer verstopt
22.00 / 23.00 uur, mevrouw wordt vanzelf wakker... fles 165 ml, drinkt ze meestal niet leeg
tussen 03.00 en 04.00 nog regelmatig een kleine nachtvoeding van zo'n 60 - 90 ml.

Ons meisje doet 's ochtens tussen 09.00 en 10.00 een slaapje van zo'n 40 minuten en 's middags tussen 12.00 en 14.00 nog 1,5 of 2 uur, dan rond 16.00 uur nog een half uurtje. Dus het is niet dat ze overdag te veel slaapt. Waarom ze 's nachts zo onrustig is, geen idee, maar wij worden er onderhand ook knettergek van. Wie tips heeft, graag!!!

Jootje
 
Jootje, kan je niet het gat van 1 speen groter maken? Of een speen nemen met een groter gat of meerdere gaatjes? Alleen dan voor die laatste fles met rijstbloem in.

Heb er hier ook mee zitten sukkelen hoor. Wij hebben ondertussen al 6 voedingen gehad bij onze Wiebe, dus elke voeding is anders van samenstelling, en wij dikten de voedingen nog in omdat hij reflux heeft, zodat ze niet meer zo snel omhoog kwamen. Ik heb ondertussen al verschillende soorten spenen gebruikt. Bij de ene voeding was de ene speen goed, bij de volgende was niks goed, dus maar weer nieuwe. Uiteindelijk hebben we een goedkope speen van het kruidvat die nu het beste voldoet. Wij doen nu in een fles van 180 ml water: 6 scheppen Nutramigen, 3 schepjes Nutriton en dan ook nog 4 koffielepels van die Cereal Baby rijst met vanillesmaak (omdat de Nutramigen al niet lekker smaakt)
grtjs, Bea
 
Hoi Jootje en Bea,

Dat is inderdaad vermoeiend dat jullie kleintjes nog niet willen doorslapen 'snachts. Tot nu toe hebben wij, denk ik, gewoon geluk dat ons meisje wel doorslaapt. Ze is nu 16 weken en ze slaapt al vanaf haar negende week door.
Ik hou 'savonds een vast ritueel aan waar ze nu aan gewend is geraakt. En wat ik 'savonds ook doe is haar in bad doen. Dit doe ik om de dag. Hier wordt ze ook moe van. Na het badje krijgt ze haar flesje. En daarna gaat ze lekker naar bed toe. En dat is rond 19.30. En we maakte haar wakker voor de fles van 23.00 en daar dronk ze ongeveer 120cc van op. Daarna slaapt ze door tot 6.00 a 7.00. Gisterenavond heeft ze om 19.45 haar flesje met rijstebloem voor het eerst gekregen. We hebben het uitgeprobeerd om haar te laten doorslapen en haar niet wakker te maken voor haar flesje van 23.00. Ze heeft doorgeslapen tot 6.00. Dus dat is erg goed. Vanavond gaan we dat weer proberen.
IK hoop dat jullie binnenkort ook weer een beetje nacht rust zullen krijgen.
En ook bedankt voor jullie tips!

Groetjes van Elly
 
Hoi Bea,

Ja een gedoe met die spenen! Ze heeft een enorme zuigkracht, we hebben al heel veel merken geprobeerd voordat we eindelijk bij de bibi dental smal terecht kwamen, de gewone voedingen gaan nu eindelijk perfect. Ik heb daar dus een medium en een large speen van gekocht, maar helaas, nog niet echt fijn. Ga maar weer aan het experimenteren voor die ene voeding, zucht..

En Elly, ook ik gebruik het badje eind van de dag, elke dag zelfde ritueel (en ook dezelfde dagindeling zoveel mogelijk, regelmaat...) Ze is dan inderdaad ook lekker moe en gaat prima slapen. Tot 03.00 uur dus... Echt geen idee meer. Ik heb al geprobeerd badje en voeding later te doen, maar dan heb ik echt een oververmoeide huilbaby, dus vandaar dat ik dit om 18.15 uur doe in plaats van 19.00 uur. En wat doorslapen betreft 's nachts toch geen veranderingen dus waarom haar laten huilen tot 19.00 uur? Ze zal uiteindelijk vanzelf wel gaan doorslapen hoop ik dan maar.

groetjes, Jootje
 
Terug
Bovenaan