Een vraag aan ervaren mama's - voor de 1e mama's

Hoe veel ik ook lees over zwangerschap en bevalling er blijft voor mijn gevoel een soort grijs gedeelte.

Ik heb twee boeken aangeschaft die ik eerdere zwangere aanraad: veilig zwanger (1) en het zwangerschapshandboek(2) van de week ontvang ik ook veilig bevallen. Het zijn boeken geschreven door gynaecologen zonder grapjes en gewoon duidelijk over wat er in je lijf gebeurd. Voor mijn man heb ik zwangerschapsmanagement voor mannen gekocht. Echt een aanrader by The way. Mijn man leest nooit, kan zich niet concentreren maar tijdens deze vakantie is hij mijn expert geworden en hoor ik em continue lachen.

Ik merk dat ik nu al een weerstand heb tegen de kraamverzorgster. Dat is mijn onervarenheid dus vandaar mijn vraag aan de ervaren moeders: wat zijn jullie ervaringen? Nam ze je echt werk uit handen? Kreeg je voldoende rust? Of nam ze je hele huis over en wilde je dat die 10 dagen heel snel voorbij waren?

Wat is praktisch bij je eerste kind 8uur dienst of juist 5 uur? Wij gaan een kraamfeest geven omdat ik na mijn familie en close vrienden even twee weken van mijn wondere wil genieten en geen onaangekondigd bezoek wil hebben en mensen die mijn kind willen vasthouden(ik bn echt onaardig hè ?)

Maar ook het bevallen.. Hoe heb jij dat ervaren? Was je man voorbereid?
Het gaat me hier niet om de pijn en ed, maar meer over je eigen rol, de rol van de verloskundige en/of gynaecoloog. Hoe voelde jij je tijdens?

Je leest zoveel verschillende ervaringen maar ik mis de kern van die ervaringen.

Wat zijn de ervaringen met thuisbevalling en ziekenhuis bevallen?

Eerst wilde ik altijd thuis bevallen, echter omdat ik bijvoorbeeld bepaalde medische ingrepen niet wil dachten we dat het veiliger was om toch in het ziekenhuis te bevallen. Toch voelt dat ergens ook zo afstandelijk.

Thuis is veilig kan ik gaan en staan waar ik wil. En ik kijk op tegen de rit naar het ziekenhuis met 8cm ontsluiting en het rijgedrag van m'n man.

In other words: please share your experiences and don't hold back.

Ik ben heel benieuwd.

hoi hoi, ik breek ff in vanuit de mei-mama's.
ik ben nu 16 weken zwanger van de tweede, m'n eerste kind (een zoon) word in januari 2.

ik wilde graag thuis bevallen, maar omdat m'n ontsluiting niet vorderde vond de vk dat ik naar het ziekenhuis moest voor pijnbestrijding. dit was een heel goed advies achteraf. eenmaal in het ziekenhuis nam de gyn het over, kreeg ik pijnbestrijding en mocht ik gaan persen. geen vordering dus kwam er een vacuumpomp, wederom geen vordering en de gyn besloot tot een keizersnee. ik heb dit alles als heel positief ervaren omdat als je in het ziekenhuis bent omringt bent door mensen die weten waarover ze praten. je word snel geholpen en er word ten alle tijde aan het welzijn van kind maar ook van moeder gedacht. ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen en zou ook niet anders meer willen. mijn man liet alles over zich heen komen, stond naast me en ondersteunde me waar nodig maar uiteindelijk moet je het zelf doen.

de kraamperiode vond ik ontzettend fijn omdat ik niks mocht/kon doen. ze neemt je veel uit handen maar houd ook rekening met jou wensen. ze vroeg mij of ik mijn zoon zelf wilde wassen of dat zij het mocht doen. overleggen is heel belangrijk en het zeggen als je je ergens niet prettig bij voelt.

kwa kraambezoek hebben wij aangegeven op het kaartje dat de mensen even moesten bellen als ze langs wilden komen. dit werd ook gedaan en ik vond het heerlijk om het zelf te kunnen plannen en wilde absoluut niet meer dan 3 of 4 personen in 1 keer op visite. ik vond het al snel te druk en ook aan mijn zoon kon je merken als ie het te druk vond. een kraamfeest zou niks voor mij zijn en uiteindelijk zul je je toch een beetje moeten overgeven aan mensen die je baby vast willen houden. je ontkomt er eigenlijk niet aan. ik probeerde het ook bij bepaalde mensen maar aan scheve gezichten heb je niks.

ik kijk uit naar de kraamperiode, niet naar de bevalling want het gehele plaatje wat ik ervan heb (vooral de pijn) bevalt me niet erg. wel kwa hulp in het ziekenhuis en van m'n man en moeder(die was er ook bij) maar de rest heb ik als niet zo leuk ervaren. hopelijk heb je hier wat aan, maar bedenk wel dat je nog zat tijd hebt om alles uit te zoeken wat je wilt en wie weet sta je er tegen die tijd heel anders tegenover.
succes!

hee...
snap heel goed dat je graag alles wilt weten...
ik vond onze kraamhulp echt super de super!!!
wij hadden ie 3 dagen 8 uur per dag en 3 dagen 5 uur per dag en dat was genoeg want onze meid deed het helemaal super en ik voelde me ook erg goed!
ze deed alles in huis, behalve onze hond uitlaten maar dat hoeft ook niet,. wij(mijn man en ik) werden verplicht tussen demiddag ff te gaan slapen als onze meid sliep! heb het heel goed ervaren! en probeer dezlede kraamphulp straks weer te krijgen!

bevalling heb ik in ziekenhuis gehad ivm hoge bloeddruk! 's nachts om 2 uur braken de vliezen en de weeen tot half 3 'smiddags waren goed te doen. maar toen had ik nog maar 3 cm ontsluiting en werd ik gestript...dat was niet prettig! maar hielp wel. kreeg direct al persweeeen en dat was niet goed. moest ze 3 uur lang weg puffen en dat wou haast niet. dus hup alvast naar ziekenhuis en kreeg ik morfine, dit hielp wel de scherpte van de pijn weg te nemen(ik sliep tussen de weeen haha) om 17.45 10 cm 2x persen en om 18.11 was onze meid er!
en om 18.45 zat ik al onder de douche dus was prima voor elkaar allemaal bij ons...

Verloskundige heb ik niet veel aangehad tijdens de bevalling, ze had me gstript en ons naar ziekenhuis begeleid en toen heeft ze me overgedragen aan gyn. deze vrouw was erg goed en lief! heel geruststellen net als verpleging in ziekenhuis!

Mijn man was de rust hem zelve voor mij, maar ook hij was hartikke zenuwachtig. hij vond het vervelend dat hij niks kon doen voor me en dat ik pijn had....hij heeft super voor me gezorgd! tijdens zwangerschap en de bevalling en kraamtijd!

wij hebben geen kraamfeest gehouden! maar de 1e week mochten alleen naaste familie onze meid bewonderen, we hebben expres de kaart pas na 6 dagen op de bus gedaan zodat mensen later zouden bellen voor afspraak. zodat we alle tijd voor ons 3-en even hadden. en gaan straks hetzelfde weer doen dnek ik...
hopelijk heb je er iets aan en hoeveel pijn we ook hebben tijdens bevalling het is het allemaal waard meid!!!
geniet van je zwangerschap!!

hoi

mijn zoontje is nu bijna 15 maanden en ben nu zwanger van de tweede uitgerekend in juli

bij mijn eerste zwangerschap wilde ik ook erg graag thuis bevallen en niet in het ziekenenhuis dat wilde ik echt niet naar het ziekenhuis.
tot dat ik 3 weken voor de uitgerekende datum werdt opgenomen in het ziekenhuis voor een te hogen bloeddrukt. ik heb toen veel gezien op de afdeling.

en toen was bij mijn de knop om ik vind het prima als ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen.
omdat ik tot de uitgerekende datum een te hoge bloeddruk het moest ik in het ziekenhuis bevallen.
eerst moet je het thuis een gedeelt op vangen en als ik 1 uur lang om de 5 minuten weeen had van 1 minuut dan moest ik bellen naar het zieken huis dit ook gedaan.
ik kon toen gelijk komen.

tot mijn verbazing had ik al 6 cm ontsluiting.
maar naar een tijdje zakte de weeen en kreeg in infus om de weeen weer op te wekken maar mijn onstluiting voorder niet meer.
uiteindelijk i.v.m dat het hartslag van mij kind daalde.
kreeg in een spoedkeizersnee.
mijn man heeft mijn goed kunnen steunen tijdens de weeen maar ook tijdens de keizersnee.
de bevanlling heb ik gewoon over mijn heen laten komen.
ik was vrij rustig zelf toen het hart slag van mijn zoon daalde en ik met spoed na het ok werdt gereden wat ik rustig wat alles ging zo snel dat ik er niet eens over na kon denken.

dinsdags in onze zoon te geboren en wij hebben de geboorte kaartjes woensdag avond verstuurdt zodat de mensen zo rond vrijdag pas binnen zouden krijgen .
en natuurlijk wel alle ouders broers en zussen gebeld dinsdag dat we een zoon hadden die zijn ook in het ziekenhuis wezen kijken dit vond ik ook er fijn.
maar wel verdeeld over de dagen dat in het ziekenhuis lag

ik mocht toen vrijdags weer naar huis.
ik heb een super leuke kraamvrouw gehad.
ze vroeg echt wat onze wensen waren.
en heeft ook een aantal keer tijdens te kraamperdiode gevraagt of ik het goed vond gaan hoe ze het deed of er nog andere wensen waren.
zelf mocht ik en kon ik de eerste tijd niet veel doen.
ik het weekend was mijn man dan ook thuis ze betrok ook mijn man bij de verzorging van onze zoon.

mijn man heeft ook het eerste badje thuis gedaan zaterdags en ook zondag want maandag ging hij weer aan het werk en kon ik het gaan proberen.
dit vond ik ook erg leuk dat de kraamverzorgster er op inspeelde.
ik kwam vrijdag uit het ziekenhuis en had toen oficeel tot dindag middag kraamzorg.
maar inverband dat ik een keisersnee heb gehad heb ik verlening had van 2 dagen extra dit was wel erg fijn.

en mijn kraamverzorgester heeft toen kunnen regelen dat zij ook die twee extra dagen mocht doen want anders zou ik voor 2 dagen iemand anders krijgen dit vond ik wel fijn dat ik door 1 dezelfde persoon ben gehholpen.

nu heb ik geen keuze meer thuis of ziekenhuis.
ik moet in het ziekenhuis en dit vind ik ook prima.
zelf zit eer een risco weer aan dat ik weer een keisernee krijg.

zelf zijn we nu wel aan het denken voor een kraamfeest of het we het doen weten we het nog niet maar het duurt nog even voor ik bevallen ben.
want we hebben zo lange na sleep gehad voor dat alle mensen waren geweest.
ik hoop dat je hier wat aan heb.

gr nelleke

ook ik kom van het mei forum en met al 4 kindjes ervaringen genoeg!

ik heb in totaal 6 kraamverzorgsters gehad, had 2 die namelijk een halve dienst nog hadden bij mij!
van die kraamverzorgsters heb ik maar 1 gehad die me gewoonweg niet lag. ze was nukkig, niet leuk met de kids en ze wilde overal haar zin in doordrijven (bijv, zou je die kleertjes wel aan doen? enz)
verder heb ik toppers gehad, ze namen mij al het werk uit handen en vroegen mij alles voordat ze het gingen doen. bespraken smorgens hoe de dag gepland zou worden enz.
kortom heerlijke tijd! en ik had 8 uur per dag de eerste dagen..

ik ben 2 keer thuis bevallen en 2 keer in het ziekenhuis, de eerste keer door een te hoge bloeddruk en de 2e keer door meconium houdend vruchtwater,
mijn voorkeur gaat uit naar thuis, heerlijk je eigen bedje, je eigen ding doen..
maar ook het ziekenhuis heb ik als prettig ervaren, enig nadeel was een snurkende kamergenote.. haha

mijn man is mijn steun en toeverlaat geweest tijdens de bevallingen, hij was stil en deed wat ik wilde.. kortom perfect! hij liet me lekker mijn gang gaan en steunde me waar ik het nodig had.
hij zei ook gerust tegen kraambezoek dat ze nu niet welkom waren omdat we rusten ofzo (voor de mensen die spontaan even langskomen enz.)

kraamfeest hebben wij alleen bij de eerste gedaan maar weinig van meegekregen omdat ik te moe was, nu willen we het wel weer gaan doen, zodat we niet de hele zomer bezoek hebben!
maar hoe en wat?? geen idee nog!

het is allemaal erg persoonlijk natuurlijk wat we je vertellen maar misschien heb je er iets aan..

liefs

Oke.. eerst even antwoorden op je vragen.. Ik vond de eerste dagen 8 uur kraamzorg echt top, je (ik) hebt dat echt nodig, dan langzaam in uren afbouwen. Heb ik bij de eerste gedaan, ga ik nu weer doen.

Geen fijn gevoel bij je kraamzorg? Meteen aangeven, misschien komen jullie er samen uit en anders een ander. HET IS JOU TIJD! Neem die en zorg ervoor dat je ervan kan genieten.

Ik zou kiezen voor thuis bevallen. Ik heb mijn dochter in het ziekenhuis gehad en dat is me erg tegengevallen. ook grijpen ze sneller medisch in. Maar mocht ik nu geen keuze hebben dan is dat maar zo, als de kleine er maar gezond uit komt.

Het bevallen.. Mijn dochter is in 2u19m geboren en das erg snel voor een eerste. Het was dan ook hel op aarde. Ik had erg last van luchtjes (koffie adem, mijn moeder had nog gerookt voor ze binnen kwam) en wat je ABSOLUUT bij de hand moet hebben is wat drinken met een rietje en een labello. Dat is het enige wat ik nodig heb gehad tijdens het bevallen.

Mijn man was niet voorbereid. Hij leest niks en wist alleen wat ik heb vertelde. Wel had ik hem voorbereid op mijn kattigheid (kan ook zonder hormonen grof overkomen) en heb hem gevraagd om zonder tegen sputteren alles te doen wat ik hem zou vragen. En werkelijkwaar.. das het enige wat je nodig hebt, dat hij doet wat jij aangeeft. MOET JE HET WEL AANGEVEN!! Ik vond het helemaal top..

De bevalling viel me vies tegen.. Water was gebroken, in het water gepoept dus op naar het ziekenhuis (gelukkig zonder weeen) en in het ziekenhuis werd er totaaaaaaaaaaaal niet naar mij geluisterd.. Dat was heel naar.

Als jij niet wilt dat een ander je kind vast houd, so be it en laat ze maar lullen.. Het is jou kind en jij bepaalt. Mijn dochter heeft 3 maanden gehuild (koemelkallergie) en iedereen vertelde me wat ik moeste doen en alles wat ik deed zou ik fout doen... Ik heb regelmatig staan koken van woede! Moraal... ze kunnen beter over je lullen dan van je vreten... Het is jou leven meid! Ik denk dat ik deze keer ook een kraamfeest houd want ik was gebroken toen de kraamhulp weg ging... nee dus, ik kreeg niet genoeg rust..

Nou... poeh.. wat wil je nog meer weten hahaha?

Ik heb geen ervaring met ziekenhuisbevallen, maar thuis is erg fijn. Bij mij ging het ook zo snel (4,5 en 2,5 uur) dat ik geen tijd had me druk te maken om andere zaken dan alleen de pijn weg te puffen. Mijn vriend was erbij alleen maar om zijn hand fijn te knijpen. Meer kon ie toch niet doen.

Ik had erg veel aan de aanmoedigingen van de verloskundige. oordeel van thuis: na de geboorte kun je heerlijk in je eigen douche douchen en in je eigen schone bed stappen.

Wat betreft de kraamhulp: 2 keer getroffen met hele lieve hulpen. Niks geen bemoeials en ik heb lekker geprofioteerd van hun zorg en me 5 dagen lang opgesloten in mijn slaapkamer om van de baby te genieten.

O ja, als je niet wilt dat mensen je baby vasthouden zeg je dat gewoon hoor! Dan maar scheve gezichten. Je kan iets als 'volgende keer' opperen ofzo. En je kraamhulp kan heel fijn zeggen dat het tijd is dat ze vertrekken als ze te lang blijven zitten. Dan hoef jij dat mooi niet te doen.

Hoi, ik ben nu zwanger van de tweede. Van mijn dochter ben ik thuis bevallen, en dat vond ik heerlijk! Lekker mijn eigen bedje en niet meer die vreselijke auto in. Het ging allemaal heel soepel gelukkig. Ik had alleen rugweeen en die deden echt vreselijk veel pijn, dus mijn vriend hielp me bij elke wee door te vertellen dat ik NU moest inademen, uitademen etc. Heb hem gewoon van te voren verteld wat hij wanneer moest doen en heb hem meegenomen naar de voorlichting van de vk. Hij was prima voorbereid!

Mijn verloskundige was ook super, heel rustig en vertelde me precies wat er ging gebeuren en wat ik moest doen. Kraamhulp was ook prima. Gewoon duidelijke afspraken mee maken. Ons was van te voren verteld dat als ze niet beviel we konden bellen en de volgende dag een ander zouden krijgen. Was niet nodig. Het enige wat ik deze keer anders ga doen is bezoek: rustiger houden! Alleen familie en beste vrienden, de rest heeft maar geduld! En tegen de kraamhulp ga ik zeggen dat ze iedereen na een half uur weg moet sturen. Vorige keer was gewoon te druk, en nu hebben we ook nog onze dochter!

Maar alles bij elkaar was ik heel tevreden hoe alles gelopen is en hoop ik deze keer precies hetzelfde mee te maken!

Terug
Bovenaan