hoi,
mijn kindje heeft bijna de hele zwangerschap met zijn hoofdje naar beneden gelegen, maar toen ik vorige week bij de verloskundige kwam met 38 weken, kwamen we er toevallig achter dat mijn kindje in stuit was gaan liggen, de verloskundige had eerst gewoon gevoeld aan mijn buik zoals altijd en dacht in eerste instantie dat hij gewoon normaal lag, toen vroeg ze aan mij of ze een echo mocht maken, want ze was metingen aan het oefenen met het echo apperatuur, dat vond ik goed want ik had nog wel even tijd, op de echo bleek mijn kindje dus in stuit te liggen. dus mijn vriend en ik waren enorm geschrokken, ik dacht ojee daaar gaat mijn thuisbevalling en misschien word het nog wel een keizersnede, maar gelukkig konden we een uur later bij de gynacoloog terecht, heeft eerst een hartfilmpje gemaakt en daarna een echo om te kijken of het veilig was hem te draaien, alles was goed, dus we hebben hem geprobeert te draaien, de kans dat zoiets lukt is 50 procent en naar mate de zwangerschap vordert word het steeds moeilijker,en 38 weken is wel erg laat om je kindje nog te draaien meestal doen ze dat voor 36 weken. en bij mij is het gelukkig gelukt!!!!!! ik heb wel nog een paar dagen last gehad van een pijnlijke buik. gisteren ben ik weer bij de verloskundige geweest en hebben ze voor de zekerheid nog een echo gemaakt om te kijken of hij niet stiekum weer in stuit was gaan liggen dan doen ze soms, maar hij lag netjes met zijn hoodtje naar beneden, hij is ook al ver ingedaalt in de bekken dus de kans dat hij weer terug in stuit gaat liggen is erg klein.
ik adviseer iedereen die een kindje in stuit heeft liggen zich niet al te veel zorgen te maken.
ze kunnen hem altijd proberen te draaien.
dat het draaien bij mij gelukt is heeft mede te maken gehad met dat ik zo ontspannen mogelijk bleef, als je gespannen bent lukt het meestal niet volgens de gynacoloog. ik heb tijdens het draaien de ademhalings oefenningen gebruikt die je oefend bij zwangerschapsyoga en mensendieck om zo ontspannen mogenlijk worden, ik raad daarom iedereen aan die het vooruitzicht heeft dat het kindje gedraait moet worden alvast ademhalings en ontspannings oefeningen te bestuderen zodat je dat tijdens de draaiing kunt gebruiken om je maximaal te ontspannen. veel succes!!!
groetjes daisy