eerder naar school?

Mijn dochtertje is 3 jaar en 6 maanden en een erg leergierig. Ze heeft een oudere broer van 5 jaar en 3 maanden. Ze maakt moeilijkere puzzels dan hij en is met spelletjes en mini loco even ver. Ze gaat naar een peuterspeelzaal waar ze leuk met andere kinderen speelt en nu eindelijk geen insteekpuzzels meer maakt. Ze lenen er nu in de bieb van 12-16 stukjes, thuis doet ze tot 30 tot 49 stukjes. Ze heeft een erg goede concentratie is zelfstandig etc. maar gaat ook niet vervelend doen als ze te makkelijke werkjes moet doen. Ze wordt  begin juni pas 4, dus gaat ze pas na de zomer naar school.
Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met kinderen al iets jonger naar de kleuterschool te laten gaan. Juffen of ouders? Voordelen, nadelen, voorwaarden???
 
Scholen zijn er vaak niet happig op om een kind eerder te laten beginnen!!
Is mijn ervaring.
Mijn zoontje is ongeveer 3 weken eerder gestart met de basisschool (full time).
Ook ivm leergierigheid.
Scholen zijn vaak bang dat ouders hun kind als bijzonder zien, terwijl er heel veel kinderen zijn die goed kunnen puzzelen (mijn zoon legde puzzels van 100 stukjes op 3 1/2 jr leeftijd bv) of iets anders beter dan leeftijdgenoten kunnen.
Hoe staat de basisschool er bij jullie tegenover?????

Uiteindelijk is mijn moedergevoel niet fout geweest, hoor. Onze zoon is namelijk nu 7 en heeft vorig jaar een groep overgeslagen omdat ie te ver voor lag op leeftijdgenoten.

Het belangrijkste is eigenlijk hoe de school staat t.o.v. je eigen afwegingen en wensen.

Hannah
 


Hallo,

Ook ik denk vaak dat onze dochter toe is aan school.
Alleen ze gaat pas na de grote vakantie (augustus)
3 weken voor dat ze 4 is.
Ze vindt heel veel dingen saai en verveeld zich snel.(al hebben heel wat speelgoed.)
Nu denk ik niet dat ze erg pienter is,maar ze moet eruit.
Ze gaat een dag in de week nar het kdv en dat is geweldig.
We zijn al wezen kijken naar haar nieuwe school en ze vraagt ook teklens wanneer mag ik naar school.
En het duurt nog zo lang voor haar.
Mensen in mijn omgeving zeggen dat ze ook slim is maar dat denken moeders al gauw van hun kind.
Ik denk altijd we moeten het nog allemaal zien.
Al zouw ik haar gerust nu al naar de kleuterschool durven doen.

Nog even door de zeure appel heen bijten en wachten tot augustus.

succes maatje


 

Hoi hoi...

Mijn zoontje was ook in bepaalde dingen goed en snel.
Kon met 1,5 jr al cijfers lezen..met 2/3 jaar letters...veel onthouden..etc.

Ook speelde hij graag met oudere kinderen.

toch is hij gewoon met 4 jr naar de kleuterschool gegaan.
Huilen!!!!>......hij vond t nix!!......
Wij vragen waarom: ja..ik moet gewoon weeeeer spelen...en nix leren!!>.hahaha..

Dus stel je niet te veel voor van de kleuterschool.

Gelukkig zien de juffen nu ook dat mijn zoon wat meer wil en kan.
Mag hij nummertjes 3 bij elkaar gaan zoeken op een blaadje...hmmm...terwijl hij al gewoon boekjes kan lezen!!!!(leest de halve ondertiteling al mee op tv)

Hij is nu 5 jr trouwens.

Hij vind t nu wel super leuk op school. heeft zn aandacht verlegd naar vriendjes maken en voetballen.
 
Bedankt voor de reacties.
Knoop is doorgehakt, nou ja, twijfel blijft nog wel een beetje.
Ze mag gewoon na de zomer naar school, eerst het jaar afmaken op de peuterspeelzaal. Aan het eind van het jaar doen ze daar natuurlijk ook allemaal leuke dingen. Toch fijn bij kinderen die ze al beter kent. En het kleuteruitstapje vind ik zelf toch nog eng. De school stond er inderdaad ook niet echt heel erg achter. Nu mag ze wanneer ze 4 jaar en 1 1/2 maand oud is. Ze mag nog lang genoeg naar school.
Nu de peuterspeelzaal maar eens duidelijk maken dat ze meer kan dan insteekpuzzels, want echt doordringen doet het daar nog niet.
 
goh, dit komt allemaal erg bekend voor zeg!
onze dochter is ook "voor" met haar leeftijd. ze is erg slim en praat op het niveu van een kind van 5.
maar ze is dus 3,5!
ik heb ook vaak gedacht dat het voor onze dochter beter zou zijn dat ze eerder naar de basis school zou gaan. maar ik heb nooit geweten dat het mogelijk was om je kind iets eerder naar school te laten gaan.
onze dochter word in juni 4 maar ze gaat pas in aug naar school omdat de zomervakantie vlak na haar verjaardag is.
ze mag wel een paar keer proefdraaien maar het echte werk is pas in aug.

we doen thuis zelf ook veel.
er zijn speciale boekjes die lijken op schoolboekjes om te leren schrijven en rekenen en zo.
dat vind ze erg leuk.
misschien een idee voor thuis?

conny
 
Ook onze dochter is bijdehand. Ze is op veel vlakken haar broer, die 1 1/2 jaar ouder is voor en anders toch minstens op een gelijk niveau met hem. Onze grootste angst was dat zij versneld zou doorstromen naar groep 2 en dat onze zoon groep 2 over zou doen en ze dus bij elkaar in de groep zouden komen. Bij geen van beide is dit dooegegaan. Onze zoon is naar groep 3 gegaan en onze dochter nog een jaar naar groep 1. Ze is van 2 december en had dus al bijna een volledig jaar in groep 1 gezeten. De reden? Geestelijk was ze er wel aan toe (goede CITO), maar vergeet niet dat het fysiek ook veel kracht kost. Meer naar middagen naar school, meer op de tenen lopen om de andere kinderen (waarvan sommige ruim een jeer ouder zijn) bij te houden. Wel krijgt onze dochter aangepaste "werkjes" die dus meer op haar niveau zijn. Op dit moment is ze heel gelukkig met haar vrienden vriendinnen in de klas. Ze werkt nu op school soms onder haar niveau, maar we hebben een zeer gelukkig kind, dat thuis moeilijke vragen stelt en veel wil weten en dat op school zeer gelukkig is. Wel hebben we de afspraak met school dat we lek half jaar bekijken waar ze staat en of ze niet te veel onder haar kunnen presteert.
En vergeet niet dat kinderen ontzettend veel leren van spelen met (iets oudere of iets jongere) leeftijdsgenootjes.
 
Terug
Bovenaan