eerder naar school?

Ook wij hadden dit probleem,
Helaas hebben ze onze dochter niet eerder door laten gaan en ook geen klas overlaten slaan. Ze zit nu in groep 5 en is net zover met spelling etc als een kind van groep 8
Ze heeft geen vriendinnen op school (niet dat ze niet met haren willen spelen) mijn dochter vind hun kinderachtig. Ze speelt het liefst met oudere kinderen zoals haar nicht van 13. Ze traint ontzettend veel en kan daar dan ook haar zelf zijn. Helaas is het wel vaak huilen omdat ze het gevoel heeft niet op haar plek te zitten. De reden waarom ze haar geen klas over wilden laten slaan is dat ze zo ontzettend klein is en in de pubergroei verwachten ze haar een laatbloeier. Sosiaal emotioneel zou ze dit niet aankunnen. Wij zijn er van overtuigd dat we dit hadden moeten negeren en er meer werk van hadden moeten maken. Ze zit in een combinatieklas 5/6 maar voelt zich prettiger bij kinderen van groep 7/8 We lopen nu bij een klassieke homeopaat zo dat we hopen dat ze leert omgaan met anderen. Het accepteren dat de ander minder weet minder kan.
Ze slonst alles nu af heel jammer.
 
Wij hebben onze zoon wel laten versnellen. Hij is net 7 geworden en zit in groep 5. Het gaat geweldig met hem. Hij krijgt nog steeds veel verrijking en verbreding anders verveelt hij zich. Hij is klein voor zijn leeftijd maar daar heeft hij geen problemen mee. Sociaal en emotioneel zit hij daar ook prima op zijn plek. Ik denk (maar dat is persoonlijk) dat een kind wat echt ver vooruit is beter een jaar kan versnellen. De leerstof is leuker maar de kinderen in die groep zijn ook vaak interessanter. Wij zijn erg blij met zijn versnelling! Hij is van december dus ook nog eens een vroege leerling. Veel kinderen die even oud zijn zitten in groep 3. Ik denk dat ik dan een ernstig gefrustreerd kind zou hebben!
 
Onze oudste dochter (nu bijna 7) is van september, dus was altijd de jongste van de klas. Ze kwam meteen in een combinatieklasje met groep 2: zo was er vanzelf al wat differentiatie qua stof en aansluiting met oudere kinderen. Vanaf komend jaar gaat ze naar een andere school met wat meer uitdaging. So far, so good. 
De tweede (nu ruim 2,5) is in veel opzichten nog sneller dan haar zus, mede dankzij haar relaxte attitude (de oudste is juist heel gevoelig). Ze praat nu al in volzinnen, bespeelt ons met taal en barst van de energie. Natuurlijk lift ze lekker mee op de ontwikkeling van de oudste, die bovendien moest dealen met ons gestuntel als jonge ouders. Gelukkig vermaakt ze zich prima op de BSO. We houden een oogje in het zeil.
Ik (zei de gek) ben de oudste van vier, heb mezelf als driejarige leren lezen (vraag me niet hoe), las de geheime correspondentie van de kleuterjuf dan ook voor aan mijn klasgenoten, werd op school zowel onder- als overschat, heb pas laat (if at all) leren leren, waardoor het helaas niets werd met de bèta-vakken, en ik uiteindelijk ben beland in de armetierige 'cultuursector'. Als student ontmoette ik gelukkig mijn onder meer bescheiden, gecultiveerde en intelligente vrouw. Zij kreeg echter wél maatwerkonderwijs, en werkt desalniettemin ook in de culturele hoek. Misschien heb ik dan toch gewoon geen talent voor rijkdom.
 
Terug
Bovenaan