Eerder stoppen met werken?

<p>Hey dames,</p><p>Aankomende zaterdag ben ik precies 29 weken in verwachting. Ik werk in de horeca en maak lange dagen, zo'n 9 a 10 uur per dag. Daar komt mijn reistijd nog bovenop. Sinds een paar weken heb ik ontzettend veel last van (pijnlijke) harde buiken, krampen en pijnen. Ik slaap ook amper en voel mij echt oververmoeid. Daarnaast heb ik ook fibromyalgie, waar ik nu weer veel last van begin te krijgen. Ik neem wel extra pauze maar dit lijkt het alleen maar erger te maken. Als ik even heb gezeten, kom ik nog amper overeind en lopen gaat dan ook niet meer zo best. Na een dag werken staat mijn vriend mij thuis op te wachten om mij te helpen met omkleden en dergelijke omdat ik dat zelf niet meer trek van de pijn.</p><p>Vandaag heb ik dit besproken met mijn verloskundige en zij gaf aan dat het misschien beter is om te stoppen, ook gezien mijn medisch verleden (chronisch vermoeid, B12 tekort, burn-out). Persoonlijk denk ik dat het mij goed zal doen omdat ik naast mijn lichamelijke klachten, ook veel last heb van de hoge werkdruk en stress op de werkvloer. Toch zegt er iets in mij dat het voelt als falen, als ik nu al stop.</p><p>Wie herkent dit? </p>

Gelijk stoppen! Het is echt geen falen om goed voor jou en je kindje te zorgen! Zeker met een verleden zoals je beschrijft, lijkt me dat dit echt een goed moment is om te stoppen. Zeker pijnlijke harde buiken en weinig slaap ga je niet nog 11 weken volhouden...
Ik werk in het onderwijs en heb met harde buiken (vanaf 27 weken ongeveer) doorgewerkt tot 36 weken. Ik dacht dat dat wel kon want had verder geen klachten, en ze waren niet pijnlijk. Toen ben ik met 36+2 bevallen.... Totaal geen tijd gehad om uit te rusten en voor te bereiden dus! Bij een tweede zwangerschap zou ik ook eerder stoppen als ik weer last zou krijgen.

Ja, ik zou inderdaad ook stoppen! Als je dat te rigoureus vindt kun je ook eerst minderen, door bijvoorbeeld halve dagen of minder dagen te werken. Dan moet je sowieso ook al 6 weken voor de datum met verlof.
Ik (nu 30+2) werk sinds een paar weken 28 uur ipv 36 en het bevalt mij heel goed. Merk dat het me helpt om fit en redelijk pijnvrij te blijven.

Luisteren naar je lichaam.
Anders heb je kans dat je in je verlof alleen maar plat moet .
Misschien minder uren werken weet niet of je dat al deed en anders gewoon stoppen inderdaad .
Ik ben zelf nu ook 29+2 en werk sinds deze week ook de helft minder .
Ik heb heel veel last van mn rug bekken en bekken bodem 
Mijn vk gaf ook het advies gewoon te stoppen met werken . Maar ik wil dit eerst proberen en dan kan ik altijd nog stoppen . 
Het is tenslotte nog maar 4 weken werken voor mij ook een week vakantie er nog tussen . 
Maar heb ik nog pijn  met dit aantal uur dat ik werk ga ik toch echt naar mn lichaam luisteren en stoppen .
Wil er niks aan overhouden daarna ?

Minderen met werken, ja het voelt als falen maar het is echt goed! 
Zelf met 26 weken minder gaan werken, zelfde reden veel harde buiken en trok het niet meer. Het is even schakelen in je hoofd, maar echt het beste voor jou en het kindje! 

Ik begrijp zeker dat je het zo voelt maar luisteren naar je lichaam is geen falen, falen is juist doorgaan en op alle andere gebieden inleveren om maar te overleven. En waarvoor want werk is uiteindelijk "maar" werk. Als het op één van de andere gebieden (gezondheid, familie, wonen) niet goed gaat merk je pas hoe onbelangrijk werk uiteindelijk is. 

En jij bent nu de enige die voor jou en je kindje op kan komen, hij/ zij heeft er ook geen baat bij als al jouw energie naar het werken gaat. 
Probeer ook niet te onderschatten hoeveel je van jezelf vraagt door over je grenzen te gaan, en beroep te doen op je reserves qua energie. Het kan echt lang kosten om dat weer op te laden. Dan heb je straks je hele verlof nodig om bij te tanken, als je die tijd al hebt want het kindje kan ook eerder komen en dan ga je die periode fysiek en mentaal uitgeput in, terwijl je dat nooit meer over kunt doen. 

Sorry, dit klinkt bijna als een preek maar goed voor jezelf zorgen is echt heel belangrijk! 
Veel succes met het maken van een keuze. 

Terug
Bovenaan