eerlijk zijn

hi Alien,
zo te lezen heb je het heel tactisch en goed verteld. wat een kind niet wil weten of hoeft te weten, mag je nog wel even onvermeld laten.
we hebben de jongste kinderen het fotoboek van Leslie Nilson laten zien, de tekst hebben we niet gelezen, maar de foto's vonden ze wel mooi. ze zijn 8, 11, 15 (en die van 16, 19 en 21 weten al waar de kindertjes vandaan komen). die van 15 zit op speciaal onderwijs en meende nog serieus dat het kind ergens los in je buik zweeft. dan is een boek met een zak met water met een kind een goede illustratie dat (stief)mama het kind op een veilige plaats heeft.
wij zijn christen en proberen ook het wonder van de komst van een kind over te brengen, dat ook niet allemaal zakelijk gepland kan worden, maar je met hart en verstand mag geloven.
gjes Miep36

Tsja, ik begrijp dat het lastig is.. MAAR als je kind ernaar vraagt, kan je het best iets eerlijker vertellen! Ik ben het ermee eens dat je echt niet in geur en kleur gaat vertellen hoe het zit, maar om nou te zeggen dat  hij er niet over mag praten.. gaat mij echt te ver!!! Is het een taboe? Ik snap het echt niet!
Kinderen zijn juist nog zo onschuldig..
Maar goed; het is en blijft lastig hoe je iets uitlegt.

Bien

Hoi,

Mijn oudste twee (9 en 7 jaar) weten al een tijdje hoe de vork in de steel zit. Ik heb toen er vragen kwamen een boek gekocht dat speciaal is geschreven voor jonge kinderen, en het hele proces uitlegt. Ze weten dus ook dat je zwanger kan worden van vrijen, maar nog belangrijker, dat vrijen iets heel intiems is, en dat je dat alleen doet als je van iemand houd (en dat anderen dat ook niet zomaar bij jouw mogen doen). Wij zijn er thuis heel open in, en het gekke is, er is dus ook geen interesse voor woorden als neuken, kut etc omdat ze gewoon weten hoe het zit. Heel veel kinderen bij hen op school weten dat ook allang, en ook op school wordt er aandacht aan besteed. Ik weet ook zeker dat ze daar onderling over praten. Maar het blijft soms lastig. Misschien een leuk idee voor mijn scriptie (ik studeer pedagogische wetenschappen), als het zo leeft!
Succes Jelte

Ik vind het wel leuk om te lezen hoe andere mensen er mee omgaan maar ik denk dat openheid en eerlijkheid het aller belangrijkste is zeker als je je kind openheid en eerlijk wil meebrengen.
Mijn moeder heeft mij al toen ik 2 was verteld hoe het in elkaar steekt. Het ligt denk ik ook een beetje aan het kind. Het ene kind is wat leergieriger dan een ander en ik was 2 toen mijn moeder zwanger was van mijn broer en ik nam met prietpraat geen genoegen want ik zou het toch maar gaan uitzoeken, (Koolvelden inlopen, ooievaarsnesten beklimmen etc.) en dan uitvinden dat er tegen me gelogen was. Dus ik wist precies dat pappa en mamma van elkaar hielden en daarom graag kindjes wilden en dat omdat ze van elkaar hielden pappa zijn piemel in mamma's spleetje deed want dat vinden grote mensen fijn. Er komen dan zaadjes uit pappa's piemel en in mamma's buik zit in een nestje een eitje te wachten en als die bij elkaar komen krijg je een baby.
En ik speelde ook zwangerschapje en dan werd mijn pop geboren. Ja ik vond het erg indrukwekkend allemaal. Als een kind er naar vraagt vind ik dat je als ouder eerlijk behoort te zijn. Zeker als je dat terug wil ontvangen.
Ik wil graag degene zijn van wie mijn kind het als eerste hoort en niet een oudere broer of zus op een schoolplein die allerlei schunnige woorden gebruikt.
Verder hebben mijn ouders me wel lekker in Sinterklaas laten geloven daar vroeg ik namelijk niet naar en dat trok ik niet in twijfel.

groetjes,
Wietske

Hoi,

leuk om alle reacties te lezen en te zien hoe een ieder reageert. Mijn zoontje van 3 (+3maanden) heeft er niet naar gevraagd maar als hij het zou doen zou ik het wel eerlijk vertellen, met een boek erbij. Een meisje bij hem op de creche vroeg waarom ik zo'n dikke buik heb. Ik zei er zit een babietje in, toen vroeg ze hoe komt dat hahahhaha. Nou wil ik wel mijn eigen kinderen voorlichten en desnoods een hele klas als ze wat ouder zijn, maar een meisje van ruim 3,5 jaar...Ik heb maar gezegd dat ze dat aan haar papa en mama moest vragen.
Dus 6 jaar vind ik wel een normale leeftijd denk ik hoor dat ze dit soort vragen stellen..als ze het al niet eerder doen.

groetjes

Terug
Bovenaan