Hoi Anne,
Nou, ik kan je de verschillen misschien wel een beetje vertellen want ik heb beide meegemaakt.
Ik kwam er september vorig jaar achter dat ik zwanger was. Ik heb toen de verloskundige gebeld en mocht daar voor de eerste keer op bezoek toen ik zo'n 8 weken zwanger was. Ze heeft toen een aantal formulieren ingevuld over onze medische historie. Of er ziektes in de familie voorkwamen, syndroom van Down etc. Daarnaast heeft ze mijn bloeddruk gemeten en ik moest op de weegschaal gaan staan (iets minder leuk). Ik kreeg ook een doorverwijzing mee voor een echo voor een nekplooimeting. Later hoorde ik pas dat dat niet verplicht was en dat je daar zelf een keuze in kunt maken. Het was allemaal best zakelijk (maar dat kan ook gewoon aan de verloskundige liggen hoor, ik vond haar niet zo aardig). Ik kreeg ook een heel leuke tas mee met foldertjes, tijdschriften en een paar presentjes, erg leuk. Maar wat ik haar wel heel erg kwalijk heb genomen is dat ze mijn zorgen niet serieus nam. Ik gaf namelijk aan dat ik heel erg twijfelde of het wel goed zat. Ik voelde me namelijk helemaal niet zwanger. Zij wuifde dat weg, dat kwam allemaal wel. Omdat ik het zelf niet vertrouwde, heb ik een echo geregeld bij een echobureau. Wat bleek, ik had een leeg vruchtzakje, miskraam dus. Ik ben toen gecurreteerd.
Na mijn curretage werd ik weer meteen zwanger. Nog voordat ik een afspraak kon maken bij de verloskundige, kreeg ik bloedingen waardoor ik in het ziekenhuis belandde. Ik werd daar ontzettend goed opgevangen en ze begrepen mijn zorgen. Ik ben er een aantal keren halsoverkop naartoe gereden vanwege mijn bloedingen. Elke keer was ik welkom. Na 11 weken stopten de bloedingen en van de gynaecoloog mocht ik terug naar de verloskundige. Wij hebben toen uitgelegd dat het met haar niet zo klikte en dat we ons prettiger voelde in het ziekenhuis. Dat was geen probleem, we mochten daar onder controle blijven. Zij hebben toen dezelfde vragen over de ziektes etc. gesteld en ik moest bloed laten prikken. Nu gaan mijn controles dus via het ziekenhuis. De ene keer moet ik bij de verloskundige van het ziekenhuis langs en de keer daarna bij de gynaecoloog. Ik vind het in het ziekenhuis veel fijner omdat ze veel meer rekening houden met mijn zorgen. Zo mag ik om de 3 weken komen omdat voor mij 4 weken te lang duren. Dan loop ik me weer veel te veel zorgen te maken. Maar goed, misschien bof ik ook wel heel erg met het ziekenhuis.
In het ziekenhuis heb ik dan wel geen leuke foldertjes gekregen maar wel een betere opvang!
Maar het blijft een persoonlijke keuze. Als jij een dijk van een verloskundige hebt, wil je misschien wel helemaal niet naar het ziekenhuis. Vraag is alleen, waarom je rechtstreeks naar de gynaecoloog bent doorgestuurd. Als dat een medische reden heeft, zal je daar toch terecht komen want dan kan de verloskundige jou niet helpen.
Succes met je keuze.
Groetjes,
Maike