Eerste dag "ge-Rapley-ed"!!!

Hoi mama's,

Wij zijn erg enthousiast geworden na het lezen van alle Rapley informatie op Internet via het advies van een aantal mama's op dit forum. Mijn vriend kon niet wachten en heeft gisteravond de hele keuken overhoop gehaald maar fruit was op en ik heb alleen vers brood. Dus ik vandaag naar de groenteboer. En vanavond hebben we Jamey voor de eerste keer aan de Rapley-methode onderworpen. En met succes mag ik zeggen!
We hadden een stuk appel gegeven. Het vasthouden gaat nog moeizaam maar hij had meteen door dat het met 2 handen beter ging. In het begin alleen wat sabbelen, maar als snel "schrapen"  met z'n 2 mini-ondertandjes...Zo werd het stukje appel steeds wat kleiner... hij heeft 1x gekokhalsd maar ik heb hem op z'n rugje geklopt en het stukje werd al snel naar buitengewerkt... dat deel klopt dus inderdaad. Wat opviel was dat hij een beetje gefrustreerd raakt als het stukje appel uit z'n handen glipte en hij het niet snel genoeg weer kon oppakken... hij heeft nog een lange weg te gaan maar de eerste stapjes zijn genomen!

Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
hoi Chantal!
De links en informatie kan je vinden onder het berichtje Introductie "vast"   voedsel van eerder deze week op dit forum. Het komt erop neer dat je je kindje geen gepureerd voedsel geeft maar ze zelf laat eten door vuist-grote stukken aan te bieden.
Vanochtend heeft Jamey heerlijk gepeuzeld op een korst brood hij werd zelfs boos als het uit z'n knuistje viel!

Taatje, mama van Jamey (26-9)
 
Wat leuk dat het zo goed ging!

Nog even een tip voor het kokhalzen: kloppen op de rug is eigenlijk bij kokhalzen niet nodig, sterker nog: daardoor wordt de kans dat hij zich verslikt alleen maar groter. Beter even afwachten of hij het zelf kan oplossen, ingrijpen kan altijd nog.

Hier ook een kleintje dat af en toe best boos kon worden als hij iets niet goed vast kon houden! Bijv. glibberige nectarine afgelopen zomer. Maar met een beetje oefening gaat dat snel beter en ze worden ook heel inventief! Mijn zoontje pakt soms zijn bordje op en zet het aan zijn mondje om het eten zo naar binnen te laten glijden...
 
Hoi Taatje,

na een dag surfen over de rapley-methode had ik het voedingsschema uitgeprint. voor onszelf had ik vanavond, salade gemaakt metr komkommer, tomaat en wortel. dus een geprobeerd. de wortel werd bekeken en was meteen afgekeurd, maar de komkommer werd op uitgekuurd. nu hij zo'n last van zijn tanden heeft was dat natuurlijk heerlijk voor hem lekker koel en sappig. dat ging best goed, al had hij moeite om het zelf vast te houden dus dat hebben wij een beetje moeten doen. en als we ook niet opletten en de komkommer viel uit zijn mond was hij erg frustie.ik heb het manneke nog niet met zoveel gebrabbel en geluid en vooral een lach aan zijn groente gezien.


Dus hubby en ik hebben besloten we gaan verder met de rapley methode, en gaan gewoon de stukjes geven.. ik ben benieuwd morgen met het fruit ook maar eens proberen. wel is het handig dat we een slabbertje met mouwtjes hebben.


 
Hoi Deesje,

Hier een tip van een ervaren Rapley-mama: komkommer gaat een stuk makkelijker als je het middelste rondje eruit snijdt. Dan kan je kindje het veel beter vasthouden.

Maar in het begin is het sowieso nog wat aanmodderen voor zo'n kleintje, de fijne motoriek is nog niet zo fantastisch... Maar doordat kindjes heel gemotiveerd zijn om het eten op te kunnen pakken, leren ze het heel snel al. Bij ons waren ze op het cb erg onder de indruk van hoe goed mijn zoontje al hele kleine dingetjes (tot rijstkorrelgrootte) kon oppakken.

Groetjes,
Helena
 
hallo helena,

even een vraagje, heb je tips wat je het beste kunt geven in het begin. vandaag een stukje peer geprobeer en ik had zelf een banaan, heb ik hem op het laatste stuk laten sabbelen. maar ik moet zeggen ik vind het nog steeds een beetje eng. en ik hoop dat ik het goed aanpak.
hij vind het geweldig, maar pakt het zelf vaak niet vast. hij vind het fijner als ik het vast hou en hij kan aanvallen. dus als je nog meer tips hebt graag die zijn van harte welkom.

thomas is ook pas 5 maanden en 1 week. maar hij kreeg al fruit in een potje en ik begin net met groente. maar hij schommelde met de flessen leegdrinken. en je merkte hij wilde meer. maar wat? ja dat mag moeders raden. dus ben ik na wat lezen bij de rapley methode terecht gekomen. en ik dacht dan heeft hij wat te doen.

hoe lang moet je hem trouwens met het fruit of groente in de weer laten. tot het op is of bijvoorbeeld 15 minuten of zo. dat weet ik eigenliijk niet. ik ga vandaag nog wat dingen van de rapley methode uitprinten zo kan hubbie het ook lezen

groetjes Desiree en thomas

 
Fruit gaven we hem in het begin vooral banaan en kort gekookte appel. Groente zijn we begonnen met broccoli, courgette en wortel.
Wij legde het eten op het blad van zijn kinderstoel (stukje voor stukje) en hij pakte het op en deed er iets mee. Soms wat sabbelen, andere keren er in knijpen of er aan pulken of zo. In het begin is het belangrijk dat je kindje leert wat eten is, hoe het voelt, hoe het smaakt, wat er gebeurt als je het plet etc. En dat hij leert dat eten ongedwongen gaat en leuk is. Het is niet zo belangrijk hoeveel hij al op eet, vooral niet gezien het feit dat Thomas nog maar ruim vijf maanden is. Bijvoeding is tot je kindje één jaar is echt nog BIJvoeding en niet het belangrijkste bestanddeel van de voeding van je kindje (dat is zo bij bv, maar ook als je de fles geeft).

Dat hij nog zo jong is, is waarschijnlijk ook de reden dat hij het nog niet echt pakt, daar is hij gewoon nog niet aan toe. Laat hem maar lekker wat aanmodderen, over een tijdje zul je zien dat het al veel beter gaat!

Over het voor hem vasthouden: dat kun je wel doen, maar pas op dat je het eten niet in zijn mond stopt, dan kan hij erg gaan kokhalzen als het verkeerd in zijn mond terecht komt. Het is beter als hij zelf controle houdt over hoe het eten in zijn mond komt. Maar het eten vasthouden in de buurt van zijn hoofdje en hem het er vanaf laten happen kun je best doen.

In het begin vond ik het ook wel wat eng, ik was vooral bang voor kokhalzen en verslikken. Maar verslikken heeft hij nog nooit gedaan en kokhalzen vindt hij helemaal niet erg, hij eet daarna weer verder alsof er niets gebeurd is! Realiseer je ook dat kokhalzen juist goed is, het zorgt ervoor dat je kindje zich niet verslikt.

Hoe lang je je kindje zijn gang laat gaan is op deze leeftijd ook een beetje afhankelijk van hoe goed hij al kan zitten. Als hij wat onderuit gezakt gaat hangen, is het waarschijnlijk lang genoeg geweest. Als hij wat ouder is, zal hij waarschijnlijk heel duidelijk weten te maken als hij klaar is. Mijn zoontje gooit het eten dan van zijn blad af...

Veel eetplezier gewenst!

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan