Eerste dag "ge-Rapley-ed"!!!

hoi!

Ik ben mama van 3 kinderen, onze jongste is 6 weken.
Ze krijgt nu volledig bv, en ivm allergieën in de familie wil ik dit t/m 6 maanden blijven geven en daarna pas bijvoeding.

Ik ben zeer enthousiast geraakt over de Rapley-methode,
vooral omdat het vast eten bij onze middelste in het begin een ramp was.
Hij heeft gewoon potjes gegeten, maar toen er "brokjes" inzaten werd het eten
een ramp.
Ik wil het nu anders aanpakken, en over een paar maanden ook gaan beginnen met Rapley.

Mijn vraag is, hebben jullie dit overlegd met het cb?
Ik weet dat zij nogal strikt zijn, en zie ze niet snel enthousiast over iets nieuws.
Hoe hebben jullie dat aangepakt, of zijn jullie gewoon ermee begonnen?

groetjes Linda
 
quote: LaLinda reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-03-2006 11:06:24'));

Ik wil het nu anders aanpakken, en over een paar maanden ook gaan beginnen met Rapley.

Mijn vraag is, hebben jullie dit overlegd met het cb?
Ik weet dat zij nogal strikt zijn, en zie ze niet snel enthousiast over iets nieuws.
Hoe hebben jullie dat aangepakt, of zijn jullie gewoon ermee begonnen?

groetjes Linda




Hoi Linda,

Het mooie van een consultatiebureau is, dat zij een adviserende rol hebben en die adviezen zijn dus niet bindend. Je kunt het natuurlijk altijd even navragen, maar je hoeft dus niets te overleggen met het cb. Je zou voor een andere benadering kunnen kiezen, door informatie over de Rapleymethode uit te printen en dit te delen met het cb? Misschien slaat het wel aan, je weet het nooit . Meer informatie kun je vinden op het  Forum Bijvoeding, waar ook kinderdiëtist Stefan Kleintjes actief is.

Heel veel succes en veel Rapleyplezier straks!
 
Nee, wij hebben het niet besproken met het cb. Ik vind ons cb om heel eerlijk te zijn erg slecht: borstvoedingsonvriendelijk en ouderwets. Als ik de adviezen lees die veel moeders krijgen van hun cb, dan denk ik dat mijn cb niet het enige slechte cb is in Nederland .

Wij bepalen dus gewoon zelf hoe we ons kindje voeden, hebben nooit om advies gevraagd en al het ongevraagde advies wat we hebben gekregen hebben we genegeerd. Om de folders die we kregen over voeding heb ik alleen maar gelachen...

Volgens mij worden de mensen op het cb erg slecht bijgeschoold, ik vind dat een erg treurige situatie. Dus wij nemen wel altijd de moeite om uit te leggen dat we het anders doen, in de hoop dat ze er wat van opsteken. Maar tot nu toe zitten ze ons alleen maar een beetje wazig aan te kijken en beginnen ze snel over wat anders.

Groetjes,
Helena
 
Hoi,
Ik heb het Voedingscentrum gebeld en daar kenden ze de methode wel en vonden het interessant maar zonder Wetenschappelijk Onderzoek mogen ze de methode niet adviseren. Het consultatiebureau had er nog nooit van gehoord en begon eigenlijk meteen over pap (lust Jamey niet) en over gepureerd eten. Ze wilden het wel eens in de vergadering naar voren brengen en ik moest Gill Rapley spellen. Maar morgenmiddag hebben de 6-maanden bezoek aan het cb en dan heb ik een afspraak met mijn eigen huisarts (zij doet het cb) en we   gaan het aan haar vragen. Ik ben erg tevreden over haar dus ik ben benieuwd wat ze zegt. Ik heb overigens veel meer aan jullie ervaringen!
Op het kdv hebben ze Jamey een geprakte banaan met wat water gegeven dus niet helemaal fijn maar met wat stukjes. Hij vreet z;n vingers er bij op. Thuis geef ik hem een halve banaan in z'n hand en daarna de andere helft geprakt. Komkommer, broodkorst en liga geven we hem zo. Inderdaad, spannend, maar hij werkt alles wat groter is dan een doperwt er zo weer uit, met of zonder kokhalsen.
Morgen gaan we peer proberen, ben benieuwd!
Groeten, Taatje, mama van Jamey (26-9)
 
Leuk dat je jullie cb aan het  'opvoeden' bent!

Eigenlijk is het best raar dat dat nodig is. In het groeiboekje dat iedere ouder van het cb krijgt, raadt het cb aan om je kindje stukjes te eten te geven. Kijk maar eens op blz. 48:
“Volle borden eten zijn niet nodig. Laat je kind zelf aangeven wanneer het vol zit. Het is belangrijker dat je baby nu met plezier allerlei soorten voeding leert eten, dan dat alles op gaat. Dwing nooit een hap naar binnen. Dat kan het begin worden van een machtsstrijd rond het eten. Probeer liever zo snel mogelijk je kind zelf ‘hapklare brokken’ te laten eten. Je kunt worteltjes, bloemkool en allerlei andere soorten groenten in stukjes op het bord leggen in plaats van het tot een onherkenbare brei door elkaar te prakken. Met een kindervorkje vindt je kind het een feest om zelf stukjes in zijn mond te steken.”
 
Dit komt op veel punten overeen met de methode die Gill Rapley beschreven heeft. Dus wijs ze maar op hun eigen boekje!
 
Hoi Helena, vraagje aan jou: in je bericht staat kortgekookte appel, waarom kook je de appel? om het zachter te maken? Ik heb een beetje zoet-zure appel gekocht Pink Lady heet het geloof ik, kan ik dat niet zo geven?

taatje, mama van Jamey (26-9)
 
Hoi Taatje,

Het forum doet echt heel raar, dit is al de vierde poging tot het schrijven van een antwoord...

Rauwe appel kan ook prima, sommige kindjes vinden dit zelfs heel leuk! Mijn zoontje vindt het ook heel interessant om van een appel af te happen. Hij eet dan echter maar een paar hapjes en dan vindt hij het wel weer genoeg geweest.

Daarom snijden we de appel in stukjes en koken het kort. Daardoor wordt het idd zachter. Op die manier eet hij makkelijk een hele appel op.

Groetjes,
Helena
 
pfff forum is weer knudde zo. maar goed.

hier zijn we druk aan het rapley'en ik moet 3 april naar het cb en zeg dan gewoon wat ik doe. ik heb er weinig boodschap meer aan aangezien ze me eerst de flessen willen laten opbouwen tot 275cc en dan zeggen ik mag niet naar 3 flessen ik moet maar 200 geven ( thomas krijgt 250cc) zodat hij honger heeft. ja ik ga dat kind honger laten lijden. eerst moet ik fruit opbouwen tot een heel potje ( klein) nu zeggen ze dat is te veel ik moet minder geven en meer groente. terwijl ik daar eerst nog niet voor 6,5 maand mee mocht beginnen

dus na lang dubben op zoek gegaan naar een methode die bij ons past, waar wij achter staan en wat thomas leuk en lekker vind en hij binnen krijgt wat moet. tuutlijk krijgt hij nu nog niet zoveel binnen. maar ik krijg nu wel geen vieze gezichten meer tijdens het eten. eerst was het de eerste happen overhelen en dan was het lekker. nu vind hij het meteen prima. jammer dat ik jullie geen foto's kan laten zien.

taatje jou email heb ik , dus zal je een paar foto's doorsturen.

en dames maak je om het cb niet druk want vandaag zeggen ze dit en morgen dat en alles is altijd volgens onderzoek. ja ...... dat vraag ik me dus af
 
Terug
Bovenaan