Kan inderdaad beide kanten op. Bij mij bij de 1e zwangerschap was uitwendig niet goed genoeg te zien, dus toen inwendig. Bij de 2e zwangerschap was uitwendige echo wel prima dus was inwendig niet nodig. Beide echo's waren bij 8 weken. Als het eerder is dan 8 weken is kans op inwendig wel groter omdat het vruchtje dan nog kleiner is en dus moeilijker te zien uitwendig. Inwendig is gek idee, en hoe heftig het voor je is kan ook van je verleden afhangen. Ze vragen bijvoorbeeld naar evt vervelende sexuele ervaringen waardoor het meer beladen zou kunnen zijn. Het doet geen pijn, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Wel een wat gek gevoel en je moet inderdaad de knop van schaamte omzetten, maar ja, dat zal je ook moeten bij een eventuele bevalling en ik denk dat dat nog veel heftiger zal zijn. Tenminste, dat stel ik me nu voor, heb ik zelf nog geen ervaring mee. 1e zwangerschap is in een miskraam geeindigd helaas. Daardoor toen ook aantal inwendige onderzoeken gehad bij de gyn, dus nu ervaring genoeg waardoor ik het niet erg meer vind.