Eerste fruithapje

Hoi Hoi,

Is het erg om af en toe al wat fruit te geven ??

Jari kijkt het eten echt uit ons mond en zit heel de tijd te smakken en heel zijn handje gaat in zijn mond.

Vanmiddag heb ik een paar kleine theelepeltjes appel/banaan gegeven uit een potje !! Hij vond het toch lekker !! eerste keer beetje onwennig maar daarna wist hij hoe het moest en werd hij onwijs ongeduldig !!! Huilen tussen de lepeltjes door !!
Echt heel grappig om te zien, maar het is natuurijk nog te vroeg. mag officieel pas na 4 maanden en hij is vandaag 10 weken.. wat vinden jullie ?

Mag hij een paar kleine hapjes of is het beter om echt nog te wachten? Natuurlijk is het nog niet goed een heel potje te geven maar een paar lepeltjes zou toch geen kwaad kunnen ? Je zag hem zo genieten !!! Echt leuk ;)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen !

Groetjes !

Goeie vraag. Volgens mij zijn de maag en darmen nog niet voldoende ontwikkeld om vast voedsel te verwerken. Dat leidt dan tot krampjes, obstipatie etc. Ik zou het zelf niet doen, maar dit is mn 1e en verder geen ervaring. Maar mn gevoel zegt niet doen nog. Ben wel benieuwd naar de reacties van meer ervaren moeders.

Ja dat zal idd.. Mijn moeder gaf ons vroeger met 6 weken al geprakte banaan met een liga ;) dat scheen vroeger wel te mogen..maar ja daar zijn ze op terug gekomen..dus dat is niet voor niets natuurlijk

Het beste is om te wachten tot je kindje 6 maanden is en niet 4 maanden. De darmpjes van een baby zijn nog onderontwikkeld idd en dat leidt alleen maar tot erg veen krampjes/pijn/obstipatie.
Even kijken of ik het nog beter kan onderbouwen dan dit:

Een baby wordt geboren met darmen die nog niet gerijpt. Er zitten nog gaten in de darmwand. Door deze gaten kunnen stoffen van de voeding. Veel stoffen kunnen geen kwaad, maar er zijn stoffen die een reactie van het lichaam oproepen. Het lichaam maakt dan antistoffen aan. Als je baby vervolgens die stof weer binnen krijgt, worden die antistoffen meer aangemaakt en die maken je baby dan ziek. De allergie wordt dus opgebouwd. De stoffen die ze veroorzaken heten allergenen.
Als je de baby borstvoeding geeft ontstaat er een beschermlaag in de darmen, die zorgt er ook voor dat allergene stoffen moeilijker door de darmwand heen komen.
Als de baby tot de zes maanden geen bijvoeding krijgt, kunnen de gaten rustig onder het beschermlaagje in de darmen dicht groeien. Als je de baby wel bijvoeding geeft, schaad dit het laagje en het herstel duurt dan (als ik het goed heb) ongeveer zes weken.
Als er in de familie geen allergieënzitten, dan heb je minder kans dat er klachten ontstaan, maar hoe klein de kans ook, hij is wel aanwezig.
Daarom wordt nu dus ook over het algemeen geadviseerd om met 6 maanden te beginnen met bijvoeding in plaats met vier maanden.

Lekker geven hoor. De oudste hier was 3 maanden toen ie t kreeg en heeft nooit ergens last van gehad. Je merkt t vanzelf als t niet gaat en dan kan je er altijd nog mee stoppen. Tegenwoordig zeggen ze op t cb dat je al met 4 maanden mag beginnen want die potjes staan niet voor niks in de schappen. En ook is het zo dat je vroeger met 6 weken al vast voedsel kreeg en ik weet wel dat ze daar nu anders over denken maar niet alles van nu is beter maar ook niet alles van vroeger natuurlijk.
Als jij denkt dat t goed is en als ie er aan toe is dan moet je m dat lekker geven. Hier duurt t ook niet zo lang hoor (ze is 11 weken) want hier doet ze precies t zelfde. Gewoon doen waar je je goed bij voelt en nu ben ik daar heel makkelijk in hoor want hier eten ze heel rap met de pot mee.

xx

Ik heb het bij onze oudste met 3,5 maand geprobeerd. Ook zij keek ons het eten uit de mond en smakte steeds. Ze vond het erg lekker maar wist er nog niet goed raad mee. Toen met 4 maanden weer geprobeerd en toen ging het meteen als een trein. Weinig smeren en goed eten. Met 5 maanden begonnen met groente en 6,5 maand met brood.

10 weken is nog wel heel erg vroeg ja. Ik zou wel wachten tot hij de 3,5/4 maanden is gepasseerd. Wat hierboven staat is waar, maar ik denk dat ieder kind anders is. Wij hebben geen allergieën in de fam en ik geef flesvoeding. Dit maakt ook een verschil. Met een allergie zou ik zeker zeggen wacht tot 6 maanden. Zolang hij nog tevreden is op zijn melk dan zou ik hem daar nog even op houden tot hij dus die 3 maanden grens is gepasseerd. Wat zeggen ze op het cb?

Liefs ciomama

Hier ook geen krampjes oid bij de oudste gehad dus ging prima bij onze dochter zullen we wel zien.

Op t cb zou ik dit helemaal niet noemen. Je krijgt geheid commentaar. Nu ben ik geen fan van t cb en heb er altijd mot maar ik heb ook een hekel aan dat gemoeder en gebemoei.

Je kan t gewoon een paar keer per week doen ipv elke dag, net waar jij je goed bij voelt en waar je mannetje tegen kan.

xx

Terug
Bovenaan