Eerste hapjes 4 of 6 maanden?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Het consultatiebureau zegt vanaf 4 maanden eerste hapjes, maar heb ook gelezen dat de darmen daar dan nog helemaal niet aan toe zijn. Mijn dochter heeft nog steeds krampen (eigenlijk alweer, sinds een week of 3/4) en ben toch aan het twijfelen of ik haar met 4 maanden al oefenhapjes wil gaan geven.. Ze is nu 3,5 maand. Wat hebben jullie gedaan; vanaf 4 maanden of toch tot 6 maanden gewacht? Ging dat goed/slecht?</p>

Ik ben begonnen bij 4 maanden, geen krampjes. Maar ze eet in het begin een half ijsklontje  wortel/ bloemkool. Paar mini hapjes. Als mijn dochter al krampjes had van de melk, weet ik inderdaad niet of ik al zou beginnen.

Je mag vanaf 4 maanden beginnen met oefenhapjes maar dat zijn echt maar 3 hapjes bij mijn dochter ben ik met 3 maanden al begonnen maar bij mijn zoontje pas met 6 maanden als je twijfelt en je het idee hebt dat de darmpjes nog niet goed ontwikkeld zijn dan zou ik lekker nog een maandje wachten en kijken hoe het dan gaat

Wij hebben gewacht tot 6 maanden. Niet omdat er een bijzondere aanleiding was, wij zijn afgegaan op ons gevoel en het advies dat in veel andere landen wordt gegeven. 

Hier ook begonnen met 6 mnd en dan via de rapley methode. Hierbij geef je geen gepureerd eten maar alles in vuistjesgrote stukjes zodat ze zelf spelenderwijs leren eten. 

Hier ook gewacht tot 6 mnd. Dit omdat de darmpjes pas echt goed genoeg zijn om ander voedsel te verteren dan melk. 
Maar volg je eigen hart hierin!

Hier met onze derde spruit ook bewust wachtend tot 6 maanden (dat is ze bijna) ivm darmrijping (bij oudste met 5,5e mnd en middelste 6 mnd begonnen). 
Er is een artikel van 'de Groene vrouw', door iemand anders gedeeld op dit forum, dat ik erg goed vond over dit onderwerp. Door te googelen vast wel te vinden.

Wij zijn met 4 maanden begonnen met hapjes en dat beviel heel goed. Mijn dochter keek met 3/3,5 maand het eten al uit je mond en gaf daardoor eigenlijk duidelijk aan dat ze eraan toe was om wat hapjes te gaan proberen. De eerste tijd nemen ze inderdaad hele kleine mini hapjes en moet je het vooral niet teveel forseren. Hoe klein ze ook zijn, ze geven het allemaal zelf aan dus probeer op de symtonen te letten of je kind al behoefte heeft aan een hapje.

Terug
Bovenaan