Eerste keer brood eten

Wij zijn van het weekend begonnen met brood geven. Weekend was ze ook 6 mnd. 
licht volkoren met beetje margarine, in stukjes van 1x 0,5-1cm. 
eerst 3 stukjes, ze moest wel hoesten en kokhalzen. Dag erna, 5 stukjes zonder kokhalzen. Dag daarna 7 stukjes en mondje ging wijd open. En begon ook echt te kauwen.  
brood geef nu nog als tussendoortje middags. 

Ik ben begonnen met 6 maanden, gewoon kleine stukjes, maar ook niet te klein.. Ze moeten wel eerst knabbelen ipv gelijk doorslikken. Klein laagje boter erop. En smullen maar.
Eerst was het best wel spannend, maar stikken doen ze niet zomaar. Wat ze mij hebben geleerd is: mocht je kind zich verslikken, klop dan juist NIET achter op de rug. Kindjes hebben een goed vermogen om het verslikken zelf op te lossen.. door op de rug te kloppen kunnen ze schrikken of je veroorzaakt een reactie dat ze zich er niet meer uit kunnen redden en dan hulp nodig hebben.
Het klinkt vaak erger dan het is. 
Begin gewoon met een paar stukjes brood, voor je het weet zitten ze aan de 3 boterhammen per dag ( nu 11 maanden hihi)
Veel plezier !

Tip
Kleine stukjes om en om in de wangzak aanbieden. Dat lokt kauwbeweging uit en omzeilt eerder een kokhalsreflex.
Suuces!

Ik vind het ook eng! Onze zoon is bijna 7,5 maand en ik heb het nog niet veel aangeboden. 
Hij is veel verkouden geweest met veel slijm, dus vond het nogal eng met verslikken..
komende week maar weer is proberen☺️

wij zijn pas met 8maanden begonnen met brood aan te bieden, beetje slechte ervaringen gehad met de oudste. Met 7 maanden zijn we begonnen met mais chips die hij zelf goed kan vasthouden en direct smelten in de mond, nu dus aan de broodkorsten. Wel eet hij al vanaf 4maanden zelf gemaakte fruit en groente hapjes, dat gaat helemaal prima. Maar met vast voedsel dus wat later gestart. Het voordeel van de hapjes zelf maken, vind ik dat je de structuur langzaam steeds groffer kan maken. Prakken ipv pureren etc.
Doe wat voor jou en je kindje goed voelt, en ja het hoort er bij dat je kindje af en toe flink moet hoesten tijdens het eten. Maar laat je niet stressen doordat anderen zeggen dat je kind al vast voedsel MOET eten. 

Mijn dochter is bijna 7 maand en brood gaat echt nog niet. Net weer eens geprobeerd. Ze kauwt en slikt wel maar vervolgend krijgt ze het niet weg. Krijgt het dan Spaans benauwd en spuugt het uit met veel slijm erbij. Ik wacht weer een aantal weken.

Wij kiezen ervoor te wachten met gluten en focussen op groente en fruit. Volkoren producten zijn ook vrij heftig voor de darmen van een baby. Wij hadden veel aan het boek De Poepdokter junior met info over welke hapjes geschikt zijn voor de darmen. 

Hier ook met 6 maanden begonnen met brood geven. Eerst een beetje brood met boter in kleine stukjes door een geprakte appel of peer. En dan geleidelijk aan de stukjes steeds groter maken en de verhouding fruit/brood veranderen naar brood met fruit als beleg ipv fruithap met een beetje brood. Zo kunnen de darmen ook rustig wennen aan de granen. En inmiddels (bijna 8 maanden) krijgt ze ook ander beleg erop. En ze wil het niet eens meer in kleine hapjes van een lepeltje eten, maar juist zelf in de mond stoppen en afhappen. 

Terug
Bovenaan