Eerste oefenhapjes

<p>Hallo,</p><p>Onze dochter wordt a.s. zondag 4 maanden. Nu wilden we vandaag starten met een beetje geprakte pompoen, echter las is dat je niet mag starten met hapjes voor de 4 maanden ivm de kans op het ontwikkelen van een allergie.</p><p>Onze dochter is ook met 37 weken geboren.</p><p>Iemand ervaring met het starten van groentehapjes?</p><p>Is het verstandig te wachten tot zondag of maken die paar dagen niet uit. Of moeten we tellen 4 maanden vanaf de uitgerekende datum?</p><p>Wil natuurlijk niet riskeren dat ze een allergie ontwikkeld. </p><p>Groetjes Melissa </p>
 
Die paar dagen maken niet uit. Maar het is beter om te wachten tot je dochter 6 maanden is voordat je start met groente- en fruithapjes. Voor 6 maanden zijn de darmen nog niet rijp. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt ook aan om tot 6 maanden alleen melkvoeding te geven.
Misschien is het de moeite waard om hier eens wat over te lezen, dan kun je beslissen of je nu al wilt starten of wilt wachten tot ze 6 maanden is.
 
Het heeft ook te maken met de darmen. Die zijn nog volop in ontwikkeling en daardoor kan ze weer krampjes krijgen als je begint met hapjes. Doe daarom eerst maar een klein beetje, 1 of 2 hapjes en kijk hoe ze daarop reageert. Als ze er echt krampjes van krijgt kun je misschien beter even wachten. 
 
 
Heyyy
Je kunt zeker wel beginne vanaf 4 maanden  hoor.
Ze zeggen dat niet voor niks.
Je kunt wel het beste beginne met inderdaad zo 1 tot 3 hapjes .
En zo kun je dit langzaam opbouwen zodat ze aan de smaak wennen en zodat de warmpjes ook kunne wennen langzaam ?
Dus wachten tot 6 maanden vind ik onzin
 
 
Het advies in Nederland is momenteel starten tussen de 4 en 6 maanden. In andere landen kan dat anders zijn (is anders). 37 weken is toch gewoon binnen wat normaal is? Hoe het advies over 10 jaar is weten we niet. Ik merk al verschil in de adviezen van toen mijn zoontje een baby was (nu 4) en mijn dochtertje (nu 1). Kijk of je kindje eraan toe is en realiseer je dat het om oefenhapjes gaat. 
Dat de darmen nog niet rijp zijn is nogal wiedes, dat hele kind is in wezen nog niet af. En ik hoop dat er geen verwijzingen komen naar groene tuinvrouwtjes. 
Prakken was bij mijn kindjes nog wel te grof bij 4 maanden. Ik zette de staafmixer erin. 
 
Heb je het idee dat je kindje er aan toe is? Dat vonden wij belangrijker dan de precieze leeftijd. Echt ver voor 4 maanden starten lijkt me ook niet verstandig maar of dat nou n paar dagen eerder is, lijkt me niet uit te hoeven maken. 
Bij ons keek ie heel geïnteresseerd naar ons als we aan het eten waren. Wij zijn net n paar dagen na 4 maanden gestart (omdat dat zo uit kwam) met een max 3 hapjes per keer, maar geven sinds halve maand (nu 5mnd) al wat meer omdat ie zelf aangeeft dat ie meer wil en alles zo lekker vindt. Daarnaast drinkt ie ook nog gewoon z’n flessen op dus krijgt wbt ook genoeg binnen. 
Succes!
 
 
Terug
Bovenaan