Eerste oefenhapjes

Ik begon hoor met 4 mnd, ze proeven ervan maar eten nauwelijks. Pastinaak, pompoen, zoete aardappel, bloemkool, allemaal vond ze t prima. Langzaam leren ze hoe ze van een lepel moeten eten. Als t niet lukt of drama is, wacht je gewoon nog even. Een paar dagen voor of na 4 mnd doet er vast niet toe, en anders wacht je gewoon nog even voor de zekerheid! Mijn dochter had tot 15 weken erge krampjes, maar van vast voedsel had ze nooit last. Veel plezier, ik heb erg gelachen om de hoofden die mijn dochter trok :)
 
Als je denkt dat je dochter eraan toe is, gewoon lekker beginnen met een paar kleine hapjes. Je merkt vanzelf of dit goed gaat of niet. Onze zoon heeft nooit ergens laat van gehad en vond het heerlijk. 
Qua hoeveelheid kreeg ik een goed advies op het CB: geef zoveel als je kindje aangeeft te willen, zolang er maar geen flessen blijven staan. 
 
Zoals een van de reacties hierboven ook al stelt: ik zou vooral kijken wanneer je kindje er aan toe lijkt te zijn. Als je twijfelt of dat het geval is, kun je een keer een klein hapje van iets proberen en kijken hoe ze reageert. Wij zijn begonnen toen ons zoontje tegen de 5 maanden zat (hij is met 36 weken geboren). De eerste 2 weken vond hij het vooral een boeiend spelletje, daarna begon hij ineens echt te smullen!
Gewoon rustig aan doen, en vooral goed kijken hoe je kleintje reageert (ook in de uren/dag erna).
 
Op het CB zeggen ze 4mnd, omdat ze refereren aan het verkeerd lezen van een groot onderzoek.
Er is een studie geweest die uitgezocht heeft dat:
de kans op allergieën kleiner is als je start tussen de 4 en 11 maanden met bepaalde voedingsmiddelen. Tussen VIER en ELF. Daar is de voedingsindustrie soort van mee aan de haal gegaan: hoe eerder je een potje mag geven ipv (gratis) borstvoeding; hoe beter natuurlijk voor ze.
Maar er kleven veel nadelen aan eerder dan 6mnd beginnen. Iemand vind het kennelijk suf als ik nu verwijs naar een groen tuinvrouwtje. Maar gelukkig kan je ook alle studies zelf lezen en opzoeken in een wetenschappelijke universiteitsbibliotheek, hoef je haar artikel niet te lezen.
Als je daar geen zin in hebt, of niet genoeg wetenschappelijke kennis hebt om die studies te interpreteren, is het fijn dat "het groene tuinvrouwtje" deze studies heeft gelezen en samengevat 
https://www.groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding
Ze kunnen hun hele leven nog eten, dus waarom die 2mnd eerder beginnen ;)
Mocht je het leuk vinden, zou je zelfs nog kleintjes of rapley kunnen doen als je na 6mnd begint :)
 
Terug
Bovenaan