Eerste vaccinatie onnodig gegeven

<p>Hi allemaal,</p><p>Normaal ben ik hier een stille lezer maar nu ben ik vanochtend zo boos geweest op het consultatiebureau dat ik besloten heb dit verhaal toch even te delen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.</p><p>Mijn dochter kreeg afgelopen week haar eerste prikjes en is er echt ontzettend ziek van geweest. Dat doet natuurlijk pijn als moeder zijnde, je brengt je baby van 2 maanden vrolijk naar het cb en je krijgt ze vervolgens ziek terug. </p><p>Maar nu ben ik erachter gekomen dat deze hele vaccinatie nog niet eens nodig was. Wanneer je jezelf inent tegen kinkhoest tijdens je zwangerschap (en dat heb ik gedaan), hoeft je baby voor de eerste keer pas met drie maanden gevaccineerd te worden in plaats van twee. Helaas was ik hier zelf niet van op de hoogte, maar erger vind ik nog dat niemand hier ooit naar heeft gevraagd op het consultatiebureau.</p><p>Dus lieve mensen: geef het zelf aan als jij ook die vaccinatie hebt gehad en bespaar je kleine baby nog even wat onnodig ongemak. Blijkbaar wordt er niet door elk cb standaard naar gevraagd helaas (en was ik niet slim genoeg om het zelf even te melden..).</p><p>Groetjes,</p><p>Veronique</p><p> </p>
 
Ik hoor nogal wat wisselende geluiden over wel of niet vaccineren met 2 maanden. Er wordt ook gezegd dat het per arts/vpk kan verschillen, maar dat zou niet moeten mogen. 
Op de site van het RIVM wordt gezegd:
"De concentratie van antistoffen bij het kind neemt in de loop van de eerste levensmaanden af, waarbij na twee maanden de antistofconcentratie nog altijd significant hoger is dan bij kinderen van ongevaccineerde moeders (Maertens 2016). Het is belangrijk dat de kinderen na de geboorte gevaccineerd worden volgens het schema van het Rijksvaccinatieprogramma, aangezien de maternale antistoffen, net als andere passief verkregen antistoffen, worden afgebroken (halfwaardetijd ongeveer 20 dagen) en daardoor alleen in de eerste levensmaanden bescherming geven."
Dus hier wordt, als ik het goed lees, wel gezegd het schema gewoon aan te houden zoals vastgesteld. Halfwaardetijd 20 dagen, dus na 40 dagen kan de antistof al uit je kindje zijn en heeft ie geen bescherming meer. 
Is ieder voor zich, maar ik zou het op basis hiervan gewoon volgen. 
Link:
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/kinkhoestvaccinatie-zwangere-vrouwen
 
 
 
Ik heb ook de kinkhoest vaccinatie en mij is wel aangeboden een ander vaccinatie programma te volgen, maar ik heb dit geweigerd nadat ik op RIVM heb gelezen dat het nog niet geheel duidelijk is wat voor effecten het andere programma heeft en dat het kostenbesparend is. Nu word er niet bezuinigt op de gezondheid van mijn kindje en aangezien effecten niet duidelijk zijn, wil ik het risico niet lopen dat mijn kindje ziek word met eventuele blijvende schade.
Je had er over geïnformeerd moeten worden dat er 2 opties zijn, maar denk dat het niet verkeerd is dat je kindje de vaccinatie heeft gehad. Prikken zijn nooit leuk en dat ze er ziek van word ook niet, maar betekent wel dat het lijf wat doet met de vaccinatie. 
 
Ik ben van mening dat het veel beter is je kindje de vaccinatie gewoon te geven. Ja, is even zielig, maar ze zijn sowieso beter beschermd dan wanneer ze het via de moeder krijgen. Leuk bedacht allemaal, maar ga gewoon voor safe! 
 
Ohhh echt, dat wist ik dan weer helemaal niet! Thanks. Ik las alleen de informatie zoals beschreven op de site van het rijksvaccinatieprogramma. Daar staat dat het schema dan anders wordt als je wel zelf de inenting hebt gehad. Deze informatie verzacht mijn boosheid dan toch weer enigszins. 
Maar hoe dan ook: er is geen woord over de zwangerschapsvaccinatie gesproken door het hele cb. Had alsnog graag zelf de keuze gemaakt voor nieuw/oud schema. En op basis van deze informatie had ik waarschijnlijk toch voor het normale schema gekozen..maar ik voel me op de een of andere manier gewoon voor de gek gehouden. 
 
Bij hoeveel weken zwangerschap heb je de vaccinatie gehad? Bij mijn weten wordt er geadviseerd je baby met 2 mnd niet te vaccineren als je je vaccinatie na 32 weken zwangerschap hebt gehad. 
Mijn dochter heeft er dus 1 overgeslagen maar ook haar eerste vaccinatie (ze was toen 3 mnd dacht ik) is ze er heel erg ziek van geweest, ik ben toen van schrik op de spoedpost belandt.. 
 
 
Ik heb de prik gehaald en heb zelf aangegeven dat ik het 3-5-11 maanden schema wil volgen. Volgens het cb is dit ook het nieuwe schema wat gevolgd gaat worden per eind dit jaar. Ik heb de publicatie gelezen waarin onderzocht is wat de verschillen zijn tussen de 3-5-11 en 2-3-4-11 maanden groepen en daarin wordt duidelijk dat het nieuwe schema voldoende bescherming biedt. Ja het is natuurlijk ook een kostenbesparing maar het is ook minder belastend voor het kindje om een vaccinatiemoment minder te hebben. Er staat ook aangegeven dat het aantal antistoffen wellicht lager is dan bij het oude schema maar alsnog voldoende bescherming biedt omdat is gebleken dat het niet leidt tot meer zieke kinderen.
Ben het overigens wel met je eens dat het slordig is dat ze daar niet zelf naar hebben gevraagd bij het cb. Het is sowieso erg rommelig verlopen. Het RIVM heeft eigenlijk te vroeg aangegeven dat zwangere vrouwen die prik kunnen halen waardoor de rest van de keten er totaal niet op aangepast was. Er was een totale run op het kinkhoest vaccin en het cb heeft ook nog niet in het beleid opgenomen dat er mogelijk al vrouwen zijn die de prik al wel hebben gehaald.
 
Terug
Bovenaan