Eerste zoon vernoemen

<p>Hallo allemaal,</p><p>momenteel ben ik 35 weken in verwachting van ons eerste kindje. Al heel vroeg in de zwangerschap hebben we het gehad over namen. Meisjes namen vonden we lastig en we hadden allebei sterk het gevoel dat het een jongetje zou worden. dat gevoel bleek te kloppen! Mijn vriend gaf aan dat hij het prachtig zou vinden om onze zoon naar zijn broer te noemen, dus dezelfde roepnaam. Mijn zwager heeft een stoere en erg bijzondere naam. En mijn vriend heeft met hem een heel sterke band omdat ze veel hebben meegemaakt samen. Ik mag mijn zwager ook erg graag en hij is heel betrokken bij de zwangerschap. Ik voel dat hij nu al zoveel liefde heeft voor ons kind!</p><p>ik heb toentertijd tegen mijn vriend gezegd dat ik het een geweldige naam vind en dat ik het mooi vind met welk gevoel hij deze naam kiest, alleen ben ik er na al die weken nog steeds niet aan gewend dat naast mijn zwager nu ook mijn zoon deze naam draagt. Ik twijfel dus een beetje... ik gun ons kind ook een eigen naam maar de naam van mijn zwager vind ik ook geweldig. Wat vinden jullie, is het misschien ook een beetje gek om dezelfde roepnaam te kiezen? Dit gevoel speelt voor mij namelijk ook een beetje mee.</p><p>liefs!</p>

Ik zou het als tweede naam doen en zeker niet als roepnaam. De naam van je kind gaat waarschijnlijk afgekort worden of je krijgt dat mensen altijd moeten uitleggen of het over jullie kind gaat of over zijn oom. Nu is de band tussen jullie en je broer/zwager nog goed, maar wat als dat verandert? Dan heeft je kind altijd die naam. Voor mij echt een no-go als roepnaam

Ik zou zelf niet zo snel precies dezelfde naam doen, maar ik ken genoeg families waarbij dit wel gedaan word. Zeker vroeger was dit heel normaal. Je zou het idd ook, wat hierboven gezegd wordt, als tweede naam kunnen doen. Of misschien kun je de naam een klein beetje aanpassen? Dat het wel duidelijk is dat hij vernoemd is maar toch een eigen naam? 

Bij ons in de familie is het heel gewoon om te vernoemen. Onze zoon heet dus ook letterlijk naar mn schoonvader en als dit kindje weer een zoon is, zou hij naar mijn vader heten. Wat ik ook heel bijzonder en mooi vindt!
Er zit veel leeftijdsverschil tussen dus dan is het vaak niet zo erg! Onze zoon heeft wel een neefje die 3 weken jonger is en dezelfde naam heeft: daar zijn we minder van gecharmeerd!
Weet ook niet of jullie gewend zijn dat de kinderen een oom ook als oom benoemen... Dat scheelt ook nog!

Bedankt voor jullie snelle reacties!! Ik lig al vanaf 0530u wakker omdat de kleine zoveel beweegt en mijn hoofd is alweer druk met gedachtes over de naam haha.
De tweede naam staat al vast en ik vind 3 namen eigenlijk overbodig.
De naam is erg uniek (als ik het op facebook opzoek is hij de enige suggestie ?) en als ik het een beetje aanpas kom ik niet op iets moois uit helaas. Was wel een mooie oplossingen geweest!
ik las al eerder in oude topics dat sommige families of in sommige streken van Nederland het gebruikelijk is om te vernoemen. Ik kom niet uit zo'n streek maar aan 1 kant van mijn familie zijn ooms en tante wel vernoemd naar hún ooms of tantes, opa's of oma's. Alleen de generatie daarna heeft dat niet gedaan.. ik vind het wel iets moois hebben. @with love ik kan me wel voorstellen dat het wat minder is als een neefje van je zoon precies dezelfde naam heeft!
Ik ga even verder over nadenken.. moet het ook nog aan m'n vriend laten weten dat ik twijfel... oeps! 

Wij hebben wel vernoemd, maar niet compleet dezelfde naam. Beide kinderen hebben een voornaam die ook uitgelegd kan worden als vernoeming, maar die hebben we gekozen omdat we die mooi vonden en daarna bedacht dat het wel heel bijzonder was dat het ook zo paste bij de andere namen in de familie. De 2e namen zijn wel 1 op 1 vernoemt
Succes met jullie keuze!

Hoi! Ik zou hierbij echt je eigen gevoel volgen, en niet zozeer meenemen wat anderen ervan vinden. Sommigen hier vinden het gek, sommigen vinden het niet gek. Maar wat vind jij?

Ik zou het er inderdaad nog eens over hebben met je vriend. Zeker omdat de band dus zo hecht is neem ik even aan dat je zoon en zijn oom elkaar vaak zullen zien, dan krijgt 1 van de 2 (en zeer waarschijnlijk jouw zoon) toch een andere roepnaam / koosnaam / verbastering van de naam. Dat zou ik persoonlijk wel zonde vinden. 

Terug
Bovenaan