Eet ik teveel? En wat blijft er na de bevalling hangen?

Hallo allemaal,

Toen ik zwanger werd zat ik netjes op gewicht. Inmiddels...25 weken later heb ik 14 kilo meer mee te sjouwen. Op zich geen probleem want ik ben apetrots op mijn buik maarreeee ik heb een vermoeden dat het ook een groot deel vet is wat ik liever kwijt ben. Ik heb namelijk regelmatig last van vreetbuien... Voor mijn zwangerschap at ik 4 boterhammen per dag met mager beleg en zonder boter maar nu eet ik veel meer brood (4 is ook te weinig zegt de arts). Ik eet wel altijd netjes fruit en groente en ik drink veel water en groene thee. Ik deed ook altijd mijn vlees zonder boter bakken en nu in de croma... Ik ben dus bang dat ik na de bevalling veel te zwaar blijf.
Wie herkent dit? Komt dat meer eten (los van het snoepen) omdat ik meer energie nodig heb ofzo? (en dan te bedenken dat ik door complicaties niks meer doe en ook niet meer sport)
Wat bleef er aan kilo's hangen bij jullie vorige zwangerschappen en hoe hebben jullie dit eraf gekregen??? TIPS PLEASE!!!

lfs ing

Hoi Inge,

Wat fijn trouwens dat het nu allemaal zo goed gaat met je. Dat moest ik eerst even kwijt, maar nu over de kilo's. Ik ben een expert in het aankomen van vele kilo's. Bij mijn eerste zwangerschap was ik maar liefst 32 kilo aangekomen en dat terwijl ik van tevoren maar 57 kilo woog. En inderdaad, ik at veel meer en ik snoepte nog meer! Niet zo slim dus. Als ik jou was zou ik toch een beetje gaan uitkijken, met het snoepen dan en de vreetbuien. In de laatste weken kom je namelijk meestal het meest aan en het is op zich niet erg om wat dikker te worden, maar het maakt alles (vooral op het eind) heel veel zwaarder.

Of de kilo's er weer afgaan, weet je nooit van tevoren. Bij mij wel, maar het schijnt voor heel veel vrouwen heel moeilijk te zijn. Ik ben gewoon direct na mijn (mislukte bv) heel streng gaan lijnen. Niet verantwoord misschien, maar het werkte wel. Ook ging ik overal wandelend met de kinderwagen naar toe, ook als het best ver was, en dat heeft ook veel geholpen.

Ik heb trouwens een grote mond dat je jezelf in de hand moet houden, maar moet het eerst nog maar eens zelf doen. Kan deze zwangerschap gewoon door blijven eten! Lijkt net of dat 'ik-zit-vol-gevoel' bij mij verdwenen is. Jij in ieder geval succes.
Ivy

Hoi Inge.
Ik had toen ik zwanger was van mijn eerste ook precies die gedachten, en was ook wel bang om 'dik' te blijven... Ik was nog nooit boven de 58 kilo uitgekomen en op het einde van die zwangerschap kwam ik boven de 70 kilo uit, slikken!!
Maar na de bevallingen gingen die kilo's er eigenlijk als vanzelf af! Allereerst door de bv maar aangezien ik dat maar 4 weken heb gedaan kan ik daar niet alles opschuiven. Ik heb ook absoluut niet gelijnd maar sowieso heb ik toen mijn zoontje net was geboren (het werd toen net heerlijk weer) héél veel gelopen met hem, vond ik zelf heerlijk, hij vond het geweldig, en ik kwam tegelijkertijd weer op conditie!
Uiteindelijk ben ik zelfs nog 2 kilo lichter geworden als voor die zwangerschap. Nu ben ik ook weer 8 kilo aangekomen (24 weken zwanger), maar ik ben niks bang dat de kilo's er niet af zullen gaan! Nou heb ik ook het geluk dat ik alleen maar buik heb zeg maar, en ik draag niet "in de rondte"...
Ik weet natuurlijk niet hoe je bouw is, maar maak je daar nog niet druk om. Zorg eerst dat je kleintje lekker groeit, en voor jou komt het daarna vanzelf goed..
Groetjes Anne-Marie

Hoi Inge,

Ik ben nu 33 weken en 4 dagen en 19 kilo aangekomen. Vanaf half januari is er geen kilo meer bijgekomen. En nu komt er ook niet veel meer bij doordat ik geen suiker meer eet (had een te hoge suiker).
Probeer gewoon op te letten met frisdrank, snoep, zoet broodbeleg en bijvoorbeeld cornflakes.
Ik verwen mezelf nu 1 keer in de week met iets lekkers. Zaterdag heb ik een grote milkshake genomen en het is triest maar ik weet nu al dat ik as zaterdag voor een bossche bol ga..... mmmm nu al trek in.

Als je suiker trouwens te hoog is krijgt je kindje dat ook en dan moet je kindje bij de geboorte zelf zijn/haar suiker op orde brengen. Dit kost zo'n kleintje veel moeite terwijl het natuurlijk belangrijk is dat hij/zij gaat groeien.

groetjes Mariska

Hoi,

Mijn suiker en bloeddruk zijn prima. Ik heb gewoon erg veel moeite om bv van chips ed af te blijven. Ik probeer het wel steeds hoor. Het net en bak worteltjes opgeknabbeld! Enne fruit nr.3 ligt klaar!! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik meer zin heb ik een bakkie chips dan in die sinaasappel hahahahaha! Enne oja die mars spreekt me ook wel aan. Maargoed ik ga proberen het in de hand te houden want ik heb mezelf er uiteindelijk mee. Als ik goed door de bevalling kom wil ik straks ook echt veel gaan wandelen met de kleine. Enne bv ga ik ook proberen.

lfs ing

Ik ben bij mijn eerste zwangerschap 17kg aangekomen waarvan er 8 bleven plakken. Daar heb ik echt mijn best voor moeten doen  om ze eraf te krijgen.  Nu ben ik met 32 weken (bijna) 10kg aangekomen. Ik doe er wel echt mijn best voor. De vreetbuien die jij beschrijft had ik ook heel erg met mijn eerste. Nu probeer ik me te beheersen en een aantal dagen later (zonder zoetigheid, mijn zonde) taal ik er niet meer naar. Eens in de week mag ik lekker eten wat ik wil. Natuurlijk bespaar ik niet op het gezonde eten!

Succes!
Ingeborg

Dag Inge,

Wat een herkenbaar onderwerp. Mijn grote frustratie. Ik ben zwanger van mijn tweede (27weken) en ook al 12 kilo aangekomen. Mijn dochtertje is anderhalf jaar geleden geboren en toen ben ik dertig kilo aangekomen. Vreselijk, wat was ik dik. En alles er aangesnoept hoor. Ik had zo'n onweerstaanbare trek. Ik was altijd slank maar helaas kreeg ik de laatste 5 kilo er niet meer af. En toen was ik dus zwanger van de tweede en vrees ik dat het weer dezelfde richting opgaat.

Na de bevalling dus weer hard aan de slag. Bovendien ben ik ook gestopt met roken dus eet ik sowieso al meer.

Succes met de kilo's en bedenkt dat je kindje het belangrijkste is nu!

xx nous

Ik ben tijdens mijn zwangerschap zo'n 22 kilo aangekomen, misschien nog wel meer, ik ben op het laatst niet meer op de weegschaal gaan staan.
Ik had verwacht door de borstvoeding wel weer redelijk op mijn ouder gewicht te komen, helaas....na 4 maanden bv was er weinig gebeurd.
Nu loop ik bij de Weight Watchers om de overtollige kilo's eraf te krijgen.
Maar het komt goed.
Groetjes Sharon

Terug
Bovenaan