Eetstoornisverleden en zwanger

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, zo'n 4a5 jaar geleden heb ik ontzettend gekampt met een eetstoornis, nooit een officiële diagnose gekregen, maar ik gooi het maar op Anorexia.

Ondanks dat ik met veel dingen heb leren omgaan, weer 'normaal' heb leren eten, en weer een gezond gewicht heb gekregen, heb ik mijn eetstoornis nooit volledig los kunnen laten en was ik mij alle dagen nog bewust van mijn eetpatroon en mijn gewicht. Moeite mijzelf te accepteren.

Nu vond ik de laatste tijd mijn gewicht eigenlijk weer te hoog worden, en besloot ik af te gaan vallen. Precies in die periode kwam ik erachter dat ik zwanger ben, nu 7 weken. Afvallen was dus geen optie meer.
Eten is één grote ramp. Ik heb in heel weinig dingen zin, dus neem ook echt alleen de dingen waar ik zin in heb, en dat zijn over het algemeen nu niet echt de gezonde dingen... Daarnaast vaak eetbuien....

Ook ben ik ontzettend bang om dik te worden. Zo stom! We waren bewust bezig met het krijgen van een kindje, dus ik wist dat het een keer ging gebeuren, maar nu ben ik zo ontzettend bang om zo'n dikke buik te krijgen en om daarnaast ook nog eens flink aan te komen! Soms raak ik bijna in paniek van het idee...

Zijn er meer mensen die zich hierin herkennen...?

Ben je nog onder behandeling? Of kan je evt terug voor gesprekken?
Weet niet of je al bij je verloskundige geweest bent? Zou je eetstoornis iig wel bespreken. Jij en je kindje verdienen de beste en meest gezonde voeding. 
Je eetstoornis heeft waarschijnlijk al heel veel verpest in je leven, laat het deze bijzondere en mooie periode niet kapot maken.
Hele dikke knuffel van een ex anorexia patiente

Ik heb ook een eetstoornis verleden, zowel anorexia als BED. Ik volg nu therapie, niet speciaal gericht op zwanger zijn maar wel op het inzien welke factoren mijn eetstoornis in stand houden. 

Misschien is isa power wat voor je. Een therapie voor zwangere mensen met eetstoornis(verleden)

Ik heb ook een eetstoornis verleden, zowel anorexia als BED. Ik volg nu therapie, niet speciaal gericht op zwanger zijn maar wel op het inzien welke factoren mijn eetstoornis in stand houden. 

Misschien is isa power wat voor je. Een therapie voor zwangere mensen met eetstoornis(verleden)

Hai D EJ,
ik herken je verhaal heel goed en kan er weinig online over vinden. Althans, over een eetbuienstoornis (over anorexia kon ik wel wat meer informatie vinden). Ik heb ook lang een verstoorde relatie met eten gehad en tijdens mijn zwangerschap (nu 33 weken) speelt dat weer erg op. Voor mijn zwangerschap had ik juist mijn eetgedachtes en gewicht onder controle. Echt rust in mijn hoofd, normaal eten en op een goed gewicht. De veranderingen, emoties en onzekerheden van de zwangerschap zorgde ervoor dat ik weer veel onrust had in mijn hoofd en minder grip op mijn voeding. Ik heb ook de meeste weken gewoon gegeten waar ik zin in had. De ene met een rotgevoel tot gevolg en soms niet. Ik probeer er wel elke dag het beste te maken en zoveel mogelijk rust in mijn hoofd te houden door ontspanning, praten met mijn partner en mij te focussen op de positieve dingen van de zwangerschap. Maar eerlijk gezegd blijft het een uitdaging. En dat zal niet alleen met zwangerschap zijn maar het is iets dat altijd een zwak punt blijft. Zo ervaar ik het in ieder geval. Eerder lukte het echter om na een dipdag of week de draad weer op te pakken en dat is tijdens mijn zwangerschap wel heel moeilijk.
Ik vond het ook heel erg moeilijk dat ik dikker werd door de zwangerschap. De weegschaal heb ik sinds het begin niet aangeraakt om te voorkomen dat dat mijn gevoel en dus eetgedrag negatief zou beinvloeden. Doordat ik nu een echte zwangerschapsbuik heb vind ik het wat minder erg. 
Ik weet niet hoe ik je kan helpen behalve zeggen dat je niet de enige bent en het oké is dat je hiermee worstelt, waardoor je misschien niet (zoals iedereen wel zegt dat je dat moet doen) volledig geniet van je zwangerschap hierdoor? Bij mij gaat dat erg met vlagen maar naarmate de zwangerschap vordert geniet ik steeds meer. 
Mij heeft het overigens wel geholpen om eenmalig met een professional te praten (waar ik eerder in therapie ben geweest) over alle onzekerheden en veranderingen, met bijbehorende emoties. Je omgeving roept en vindt van alles en kan misschien helpen om met een onafhankelijk persoon te praten.

Hoi,
Laat je alsjeblieft niet wijsmaken dat je 'dik' bent wanneer de buik naar voren komt want dat is gewoon niet zo. Alleen domme mensen gaan dat zeggen. Ik werd altijd aangekeken alsof ik anorexia had terwijl ik normaal at en geen eetstoornis heb. Werd me door kennissen vaak gevraagd omdat ik at wat ik op kon en niet meer.
Ik ben nu 26+3 wkn zwanger. Me buik is nu wel duidelijk (voor mij teminste wel en me vriend) maar nog steeds krijg ik de: ben je zwanger dan? blik of vraag. Sommige vrouwen krijgen niet eens echt een buik of een klein buikje. Dat weet je niet van te voren dus vindt het stressen erover onnodig.
Is ook helemaal niks om je voor te schamen, je hebt een wonder in je buik! 
In het 1ste trimester viel ik af omdat ik moeite had met eten vanwege de misselijkheid, ondanks dat is alles goed met de baby en bloeddruk. Ik nam ook vitamines zodat de baby teminste binnen kreeg wat het nodig had.
Maak je niet gek of druk over 'dik' worden. 

heb ook 3 jaar lang een eetstoornis gehad maar ik ben er wel over heen. nu ben ik ongepland zwanger (ben pas 20) en kan ik wel janken. ik droeg altijd strakke kleding en korte topjes en ik was model. nou weg met alles dus.die korte strakke topjes zien er inmiddels belachelijk uit. het is gewoon ff afzien. ik hou me heel erg vast aan het feit dat ik na de bevalling alles weer zelf in de hand heb. ik heb nu de hele dag trek in donuts en appels en koekjes. na de bevalling weer lekker buikspier oefeningen doen en gezond eten en dan in no-time weer een strakke buik. dit helpt me enorm als ik me down voel over me buik. misschien jou ook? groetjes x

Wat mij heel erg helpt is er met iemand over te praten. En ik bezoek elke week de diëtiste en wij maken voor elke week een eet planning zodat ik een hou vast heb in hoeveel ik moet eten om mij en mijn kindje gezond te houden. 

Terug
Bovenaan