<p>Hallo allemaal,</p><p>Al sinds de geboorte is onze kleine meid geen makkelijke slaper. We hebben haar aangeleerd dat er iemand bij is tot ze in slaap valt. <br />Ze is nu bijna 2 jaar. Een jaar geleden was het nog zo dat we haar in bedje konden leggen en na een minuut of 20 sliep ze meestal wel. Vandaag de dag is het zo dat ze tegen je aan wil liggen/zitten (terwijl wij op een stoel zitten naast het bedje) tot ze in bed gelegd wil worden. Maar vrijwel altijd wil ze er na een minuut weer uit en wil ze weer tegen je aan liggen. Op een gegeven moment wil ze weer in bed, en dit hele ritueel moeten we tegenwoordig 3 tot 10 keer doen voordat ze in slaap valt. We zijn er 30 tot zeker 60 minuten mee bezig. Elke avond.</p><p>Vooral ik begin er een beetje genoeg van te krijgen. Als ik 30 minuten er naast moet zitten vind ik dat misschien OK, maar als je haar er 10 keer uit en in moet doen is dat zeer vervelend. </p><p>We hebben wel eens geprobeerd om weg te gaan en elke 10 minuten heel even te kijken. Aai over de bol, zachte woordjes zeggen, en weer weg gaan om 10 minuten later weer te kijken. Maar iets zegt me dat dit niet bepaald een goeie methode is. Helaas denk ik dat de enige andere methode de "harde" methode is. Laten huilen tot ze in slaap valt. We weten ook dat we hier heel slecht in zijn. Vooral mijn vrouw kan houdt dat max een half uur vol, terwijl het gekrijs misschien wel 2 uur lang gaat duren. <br />Wie heeft nog meer zo'n aanpak gehanteerd om een stukje gewenning af te leren? Is het altijd zo dat het de 1e dag 3 uur (huilen) duurt, de dag erna 2 uur.. Dat het na een dag of 4 over is en de kleine zonder tegensputteren gaat slapen? <br />We weten ook dat de kleine behoorlijk overstuur kan zijn. Hoe ver moet je gaan? Ben benieuwd of anderen er ook mee hebben gezeten? Wat hebben jullie gedaan om er vanaf te komen? Of hebben jullie niks gedaan en heb je tot het 8e levensjaar naast het bed gezeten tot hij of zij sliep? </p><p>Dank voor de reacties.</p><p>Groet,<br />A.</p>