Emoties na bevalling

Just-Me

New member
Zijn er dames die zich hierin herkennen?
Ik ben inmiddels 12,5 weken geleden bevallen van ons eerste kindje. Een levenslange droom; moeder worden. Dit bleek niet vanzelf te gaan voor mij. Na twee jaar medische molen is het gelukt, toen ik eigenlijk de hoop al aan het opgeven was. Ik heb een pittige zwangerschap gehad, veel misselijk, maag klachten, bekken klachten, nou ja, het bekende rijtje. Gewoon dikke pech. Van de 9 maanden heb ik me 6 weken goed gevoeld. Ook had ik een hele actieve meid in mijn buik, wat niet mee hielp ;)
De bevalling was eigenlijk een beetje het makkelijkere deel, vrij vlot, wel heftig en problemen met de persweeën. Maar ik had binnen 8 uur een gezond meisje in mijn armen. Helemaal gebroken en uitgeput na 9 maanden ellende, nauwelijks gegeten en daarvoor 2 jaar hormonen. Mijn lijf was op en mijn bekken geven nog steeds problemen, met waarschijnlijk een blaas verzakking. Anyway, dat is het achtergrond stukje. Na een dag kraamtranen leek ik mentaal wel ok. We hebben daarna een paar pittige weken gehad, ze bleek verborgen reflux te hebben en reageerde daar heftig op. Naast de pijn in mijn lijf sliep ik de eerste vier weken niet of nauwelijks. Alle emoties die ik voelde, weet ik daar aan. Want zonder slaap voelt niemand zich echt goed toch? Maar, nu ik beter slaap gaan die wisselende emoties niet weg. En daar krijg ik het een beetje benauwd van. Ik ben vooral boos, op de situatie, de zwangerschap, mezelf, de gevolgen van de bevalling en waarom het zo moeilijk gaat voor ons. Ik vraag me dan af waarom mijn grootste wens me zoveel moet kosten. En waarom het niet iets minder moeilijk kon, zodat ik van de zwangerschap kon genieten of net als velen misschien wel een tweede kindje kan krijgen. Ik heb het gevoel weer van alles te ‘moeten’ en een moeilijke baby met angsten en slaap problemen door de uit de hand gelopen reflux werd heel even begrepen, maar ‘dat is nu wel over toch?’ Die baby moet onderhand gewoon alleen slapen, dus hup; even doorzetten. Of ik ben bang, dat ik niet geschikt ben als moeder, of dat ik niet genoeg van haar hou in zo’n boze bui. Bang dat ik op een dag misschien toch graag een broertje of zusje voor haar had gewild, maar dit me teveel kost. Want ik weet niet of ik dat hele traject en de zwangerschap nog eens aandurf, maar krijg ik daar nooit spijt van als ik het niet doe? Soms denk ik te ver vooruit, soms zit ik vast in het moment. Ik worstel met die op en neer gaande emoties, die me soms echt overspoelen. Waarom valt het mij zo zwaar? Hebben alle moeders dit? Tegelijkertijd vind ik nog veel dingen wel leuk, dus ik denk niet aan een depressie, al doe ik nu wel bewust soms even iets voor mezelf. En ben ik nog nooit trotser op mezelf geweest als in die nacht na de bevalling. Ik kan er soms nog niet bij hoe ik haar ooit heb kunnen ‘maken’! Hoe kunnen deze gedachten en gevoelens zo naast elkaar bestaan? Is het wel normaal? Wie herkent dit?

Dank voor het lezen van dit lange verhaal…;)
 
Het viel mij ook heel zwaar, na een zwangerschap waarin ik extreem uitgeput was. Een snelle bevalling, waarna ik in de ambulance ben afgevoerd omdat ik te ver uitgescheurd was. Dat zo belangrijke eerste uurtje heeft ons kind daarom met haar vader doorgebracht. Waardoor ze de eerste maanden alleen papa wilde.
Een aantal weken krampjes, gevolgd door maanden van slaapproblemen.
Geen herkenning van mijn moeder, want haar baby's sliepen wel goed. (Allemaal wel herkenbaar voor mijn schoonmoeder.)
De fysieke problemen ben ik voor naar de osteopaat geweest hielp goed. (Scheefstand bekken, heup een beetje uit de kom, en na 9 maanden schoot iets in mijn onderrug nog terug op zijn plek.)

Het ging mentaal langzaam beter toen de slaapproblemen over waren, en mijn dochter inmiddels mij ook accepteerde als meer dan voedselbron.

Met dat mijn dochter 2,5 was, merkte ik wel dat ik ongeveer helemaal hersteld ben.

Het is niet voor iedereen even zwaar geweest, dus lang niet iedereen begrijpt het. Maar het kan best traumatisch zijn. Dat het misschien geen depressie is, wil niet zeggen dat er niks is. Neem je rust, zoek eventueel hulp (via verloskundige of huisarts.) Pas op voor een burn out.
 
Poeh wat pittig!

Ik heb een pittige zwangerschap gehad (HG) en hormoonschommelingen zorgen voor mij altijd voor een enigzins zware stemming en donkere wolk in mijn hoofd. Daardoor heb ik mij tijdens mijn zwangerschap ontzettend vaak afgevraagd waarom ik ook alweer een kind wilde (en helaas nog wel erger). Na de bevalling ging het voor mij gelukkig een stuk beter, maar poeh die hormonen schieten nu 7 maanden verder nog steeds van links naar rechts.

Ook rondom het of ik nog een broertje of zusje zou willen gaat het alle kanten op. Nu zit ik in de fase dat ik doodsbang ben om zwanger te raken, maar 3 maanden terug was ik helemaal ready om weer zwanger te raken.

Mijn tip is geef en gun jezelf tijd en rust. Het duurt (helaas) echt nog wel even voordat je lijf haar plekje weer gevonden heeft. En inderdaad wat Essil zegt als je merkt dat het je echt te ver gaat zoek hulp.
 
Dank voor jullie reacties! Wat vervelend dat ook jullie zware maanden hebben gehad. Maar ook fijn om te horen dat jullie er goed doorheen komen en er dus meer zijn dus het pittig vonden en geen makkelijke zwangerschap hebben gehad en zo ook de periode erna. Ik heb inderdaad mijn hart gelucht bij iemand die me iets meer kon ondersteunen daarbij en een beetje meer aandacht gegeven aan wat er evt nog onder zat, behalve alleen hormonen. Daar kwamen nuttige dingen uit en hopelijk helpt het!
 
Oh wat goed dat je hulp hebt gezocht!
Neem een stapje terug en de tijd om te verwerken wat je tegenkomt. Ik hoorde laatst dat huilen zorgt dat je hormonen uit je lijf gaan. Geen idee of het een fabel is, maar lekker laten gaan die tranen ;)

Succes en sterkte met alles!
 
Je moet net zo lang ontzwangeren als dat je zwanger bent. Dus he lichaam is nog 9 maanden bezig om de hormoonhuishouding weer op orde te brengen. Dat zorgt voor nogal wat stemmingswisselingen en emotionele buien.
 
Terug
Bovenaan