en het wordt... een bril

eindelijk na 5 weken heeft de oogarts teruggebeld om te vertellen wat er met de ogen van Jasmijn moet gebeuren.
Ze heeft +3 aan de ene kant en +3,5 aan de andere kant. Door de bril kan ze hopleijk beter zien en gaat het scheel kijken over. Ze heeft dus geen lui oog.
Ik ben zo benieuwd of ze hem op houdt! Ze is net 2.
Ik baal er best van. Straks heeft ze dag in dag uit een bril. En iedereen die zegt: och joh das toch schattig bij zo'n kleine heb ik zin om een stomp op z'n neus te geven!
Er zijn echt wel veel ergere dingen in de wereld, maar ik vind het gewoon niet leuk!!!
Ik heb wel een kinderbrillenwinkel hier in de buurt gevonden met een opticien die alleen kinderen ''behandelt'' op de site heb ik gezien dat er gelukkig heeeeeeel veel keus is in brillen, het zal even wennen zijn voor ons allemaal, maar over een paar weken denk ik er niet meer over na denk ik.
En dat scheel zien is nu ook niet zo charmant

iemand verder nog ervaringen?
groeten Elke

Hoi Elke,

We hebben al eens eerder met elkaar gebabbeld hier omdat Steyn ook scheel ziet he, weet je nog? In het ziekenhuis adviseerden ze ons om hem dus te laten opereren. Dat zou volgende week gebeuren, maar nu hebben ze ons gebeld met de mededeling dat alle operaties zijn uitgesteld naar volgend jaar i.v.m. kapotte aparatuur. Ik baal er flink van, ik had eerlijk gezegd gehoopt dat hij er voor zijn 2e verjaardag vanaf was en dat is 25 december. Maar ja, niks aan te doen. Steyn heeft aan zijn ene oog +5 en zijn andere oog +6 voorzover ze dat kunnen meten. Maar nu ik jou zo hoor over een bril voor je kleintje, denk ik dat ik nog maar eens in een ander ziekenhuis ga informeren wat zij adviseren. Een second opinion kan nooit geen kwaad, denk ik dan maar. Steyn kijkt om en om scheel, maar zodra je je hand voor zijn rechtkijkende oog houdt, gaat zijn schele oog recht staan en dat rechtkijkende oog scheel. Snap je het nog? Wij zijn er inmiddels aan gewend geraakt, maar zoals je al zegt, charmant is het niet en leuk voor het kind en voor jezelf is het allesbehalve he.

Een operatie vind ik ook niet alles, maar dan zou hij er wel vanaf zijn, van het scheelzien en heeft hij misschien geen bril nodig.

Groetjes,
Mirelle

hoi,
ze hebben bij ons geadviseerd om eerst 3 maanden een bril te proberen en dan verder te kijken. Het idee is als ik het goed begrepen heb dat als beide ogen even goed zien en zich minder hoeven in te spannen ze beter gaan samen werken. Want ook Jasmijn kijkt om en om scheel. Meestal links maar vaak schiet rechts juist ''in de kramp'' en staat links goed. Maar net welk oog zich op dat moment dominant gedraagd.
Als een oog echt bijna standaard scheel staat is het beter om te opereren omdat het ene oog uitgeschakeld wordt (anders zou je dubbel zien) en dus achteruit kan gaan. Misschien is dat bij jullie het geval?
Ik geloof niet dat je bij het rechtzetten van een oog (korter maken van een spiertje ook een bril kunt voorkomen, want aan het zcht op zich doe je dan niks.

maar er is ook nog hoop: zowel ik als mijn man hadden als kind een + bril en we zijn er allebei vanaf gekomen. Ik op mijn negende en mijn man iets later.
Elke

Hoi,

Steyn gebruikt beide ogen, dus het is niet zo dat ze daarom hebben besloten om hem te opereren. Wel vroeg de oogarts mij of Steyn een bril op zou kunnen houden. Mijn antwoord daarop was dat ik dacht dat hij dat niet zou kunnen en daarom adviseerde hij dat opereren wellicht de beste oplossing is voor Steyn. Een bril voorkomen kan inderdaad niet door een operatie, maar dat zal dan de tijd uit moeten wijzen. Steyn ziet ook geen diepte. Jasmijn wel? Nou ja, we wachten het maar af. Het is te hopen dat het meevalt straks.

Grts.

hoi,
maar wat gaan ze dan doen tijdens de operatie? Wat houdt het in?
Want misschien dat je het dan met een bril kan voorkomen. Valt toch te proberen? Dan begin je met de allergoedkoopste bril    en de glazen krijg je misschien deels vergoed.
Mijn moeder heeft vroeger bij mij de bril echt met een touwtje vast op mijn hoofd gebonden anders gooide ik hem zo weg in de bosjes.
Ze zeggen dat kinderen met een behoorlijke oogafwijking hem makkelijker ophouden omdat ze al snel doorhebben dat ze er baat bij hebben. (afijn dat moeten we dus nog even afwachten)
Als ik het goed begrijp gaan ze bij jouw zoontje echt iets aan de ogen zelf doen, dus niet aan de spiertjes? Want van een ''anti-scheelzien operatie'' gaat hij niet beter zien met plus 5 of 6.
Ik weet niet of Jasmijn diepte kan zien. Op de verwijskaart voor de opticien staat dat er nog iets opgemeten moet worden dat zal dat dan wel zijn.
We gaan er deze woensdag heen.
Ik ben benieuwd!
ELke

Hoi,

Nou, ze gaan bij Steyn dus wel iets aan de spiertjes doen. Ze gaan eerst de oogstand corrigeren, dus dat houdt in dat ze zijn oogjes recht gaan zetten. En daarna is het afwachten of het zo blijft, want dat kunnen ze niet 100% garanderen. En   dan gaan ze hem controleren of hij "beter" gaat zien omdat hij nu vrij hoog in de plus zit met beide ogen. Dat kan verbeteren, maar het kan ook van niet. Dat zal de tijd uit moeten wijzen.

Gr. Mirelle.

Hoi Mimi,

Ik wil nog even reageren op de operatie die ze bij je zoontje gaan doen.. Wil je niet bang maken hoor!!!
Mijn moeder heeft die operatie ook ondergaan toen ze klein was maar dat was ook niet alles. Zij heeft tot zo'n 3 jaar geleden alles zonder diepte gezien en nu ziet ze vaak ineens met of juist zonder diepte. Heel lastig en ze heeft er ook veel last van gehad.
Laat je echt goed voorlichten over de operatie en een heel erg goede arts want als je kindje geen diepte kan zien dan kan hij daar heel veel last van hebben.
Heel veel succes en ik hoop dat alles meevalt.

Doeg Toos

Hoi Elke,

Weet je al iets meer over Jasmijn? Laatst las ik dat je nog op controle moest met haar omdat er nog iets opgemeten moest worden?

Groetjes,
Mirelle

Terug
Bovenaan