En nu........

Hoihoi,

Onze dochter Evy wordt in mei 1 jaar. Ze weegt nu 8170gr. en is 73cm.

Ik heb van het cb allerlei folders e.d meegekregen over eten/drinken
vanaf 1 jaar. Heeft me toch weer aan het twijfelen gebracht. Weet dat
het niet nodig is, dat ze zelf goed aangeeft wat ze wil, maar als ik
lees, wat ze nodig moet hebben....

Ze eet/drinkt nu:

Ontbijt: 1 fles opvolgmelk van 160cc water en 2 schepjes pap (pap met
lepel wil ze niet en meer schepjes pap in de fles weigert ze ook).

Tussendoor ochtend: 1 potje fruit 8 maanden.

Lunch: 1 a 2 boterhammen en een uurtje later fles opvolgmelk van 130cc water.

Avond: 1 potje warme hap 8 maanden en een toetje (ze krijgt niets
tussen lunch en avond omdat ze tot 16.00 slaapt en om 17.00 dan eet).

Voor het naar bed gaan nog een fles opvolgmelk van 130cc water.

Die laatste fles hebben we al vaker laten vervallen en dat gaat goed.
Die kan er dus wel vanaf. Nu willen we haar met de pot mee laten eten
en dan samen met ons. Dit houdt in dat ze dan een uur later zal gaan
eten. Kan ik haar dan rond 16.00 nog wat te drinken en een rijstewafel
of zo geven?

Gister heeft ze meegegeten, maar dat was wel beduidend minder dan een
potje. Ze zal natuurlijk moeten wennen aan mama's/papa's kookkunst.

Verder maak ik me zorgen over haar drinken. Ze zou dus vanaf een jaar
300cc melkproducten moeten hebben en daarnaast nog 500cc ander vocht.

Opvolgmelk via de fles gaat goed, flessen gaan leeg. Maar in totaal ook geen 800cc.

Maar iets anders drinken is een ramp. Een tuitbeker is leuk, om 1 of 2
slokjes te drinken, maar daarna wordt er alleen maar mee gespeeld. En
steeds aanbieden is ook weer niet goed voor de tanden.

Ander drinken in de fles, wil ze ook niet, en "mag" natuurlijk vanaf 1 jaar ook niet meer.

Ze drinkt nu wel redelijk aan een bekertje, maar ze is zo snel
afgeleid, dat ze maar een 50-75cc per keer drinkt. Als ik op die manier
nog 500cc moet aanbieden, zie ik me goed gaan op een dag.

Ik weet, dat ze overal aan zal moeten wennen, maar we zijn met een
tuitbeker al bezig vanaf 6 maanden en met een gewone beker ook al een
tijdje.

Hebben jullie nog adviezen voor mij of schema's van julie kindjes,
zodat ik kan vergelijken en dan een gulden middenweg kiezen voor Evy.
Zij bepaalt natuurlijk, maar ze zal toch zeker meer moeten gaan
drinken, op een of andere manier.

Alvast bedankt,

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Hoihoi,
Ja lastig he de eetschema's van onze kleintjes, onze boy word 31mei 1jr en is absoluut geen grote eter/drinker.

Het gaat nu zo:
7.30uur bord bambix pap
9.30uur half potje fruit
11.30 paar stukjes brood
van 12uur tot 14.30uur slapen
14.30uur de rest van de boterham
16uur fruit (of 1 stuk vers of potje)
17.30 warme hap
18.30 flink schaaltje yoghurt

Hij weigerd de flessen sinds, ruim een maand ,dus daar zijn we vanaf, verder dronk ook hij heeeeel slecht, eigenlijk niks op een paar slokken na.
Ook wij zijn vanaf 6mnd met een tuitbeker bezig en.......................sinds 2 dagen drink meneer hem helemaal ZELF leeg, hij heeft ontdekt hoe hij zelf kan drinken en is apetrots en wij blij!! Dus hij drink nu 1 volle tuitbeker en tussendoor een paar slokjes water of melk, dus niet veel.

Ik zou Evy dan om 16uur ook wat geven ja, iets kleins ofzo.
Ook kun je er voor kiezen om een uur  na de warme hap het toetje te geven.
Maar het is en blijf puzzelen!!
Patrick wil bv nog absoluut geen stukjes in zn warme  eten , gelukkig intussen wel in het fruit.
Succes ermee en heb je vragen kom maar op, misschien hebben we tips!!!

Liefs

Oef ja, ik ben me ook al suf aan het denken hoe ik Maudy zometeen met ons mee laat eten.........qua tijd dan. En wij eten lang niet altijd vers, dus er zal af en toe nog wel een potje (zelf gekocht of gekookt) door heen glippen.
Hoe ik haar avond eten nog een uurtje moet gaan rekken, ik heb geen flauw idee, maar het is al drie kwartier later geworden sinds een maand, is er zo in geslopen en hoe ik het precies gedaan heb, geen flauw idee.

Qua vocht.......zolang ze voldoend blijft plassen zou ze genoeg vocht moeten krijgen, maar ik snap je zorgen wel. In fruit zit natuurlijk heel veel vocht, en in een komkommertje bijvoorbeeld ook. Maar als ze echt weigert te drinken begin je niet zoveel. Ik denk dat het een kwestie van volhouden is, en dat ze vanzelf wel gaat drinken. Maar goed, daar zijn je zorgen nu niet mee weg.
Ik zou haar om 15.30 nog een rijstewafeltje of stuk fruit geven met wat diksap of water ofzo....dan houdt ze het misschien vol tot jullie etenstijd. Niet te veel want dan eet ze waarschijnlijk ook niet zo goed. En probeer in je achterhoofd te houden, dat ze nooit meer zo hard zal groeien als ze het eerste jaar heeft gedaan, en dus gewoon niet zoveel honger meer heeft............

Als ik nog een briljante tip over het drinken verzin hoor je hem van me!

O, en ik zit te bedenken, Maudy eet van mijn eigen gekookte eten ook minder dan een potje olvarite ala carte...........ik denk dat potjes minder vullen dan eigen gekookt eten...........want ze eet beiden met smaak, alleen een kant en klaar potje dus meer dan eigen gemaakt eten. Toch iets voedzamer denk ik.

hoi iris,

ook ik schrok toen ik het las van de 800 ml. ik heb nooit geweten dat ze zoveel moesten drinken. bij mij op het cb zeggen ze wel dat yoghurt en fruit ook vocht zijn, want volgens mij kom je er anders nooit aan. joris eet goed, alleen avond eten meestal een paar hapjes en dan wil meneer appelmoes erbij en eet dan goed verder. ik was geen voorstander, maar als ze een tijd niet eten probeer je van alles, en nu krijg ik het er niet af, maar cb geeft aan dat het niet erg is, maar hij eet met de pot mee, schema ziet er als volgt uit, misschien heb je er iets aan.

ongeveer 7.30 uur krijgt 1 boterham en 1 beker halfvolle melk (150 ml)  aangeboden (neemt meestal de helft)
9.00 uur 1 stuk fruit
12.00 1 of 2 boterhammen en 1 beker halfvolle melk (150 ml)
14.30 uur fles water soms drinkt hij bijna niks soms 100 ml
16.00 uur beker diksap 150 ml en een soepstengel of koekjes ofzo
18.00 uur warm eten met appelmoes en een bak yoghurt
19.00 uur flesje water laatste tijd drinkt hij meestal 40 ml

als hij alles zou drinken zou hij op een dag dus 600 ml drinken en dat zou veel zijn, maar met yoghurt fruit en appelmoes, zal het wel voldoende zijn.
hij plast in ieder geval meer dan genoeg.

succes.

gr floor

trouwens, in het begin dronk joris ook niks anders als melk, ik ben toen na tips van andere de diksap enzo warm gaan maken en dat ging super, nu drinkt hij alles koud en dus zelfs water. terwijl ik dat er eerst niet in kreeg.
ik merk trouwens dat joris uit de fles ook beter drinkt als hij de beker, is natuurlijk ook makkelijker. als ik jou was zou ik gewoon een flesje extra geven als ze dat wel wil, zo krijgt ze tenminste vocht binnen. en mijn schoonmoeder zegt altijd, uiteindelijk drinken ze allemaal uit de beker.

succes

Ook hier ben ik druk aan het nadenken over eten en drinken. In mei wordt ook onze jongen alweer 1 jaar.

Wat betreft het drinken: flessen melk gaat goed, uit bekertje wisselend. De ene keer gaat het goed de andere keer loopt alles erlangs. Daarom nu nog de fles. Maar die wil ik straks opruimen.
300 ml melk en 500 ml ander vocht klinkt als veel zeg! Ben bang dat we dat hier niet gaan redden. En idd is elke keer wat slokjes niet goed voor het gebit. Misschien dat ik dan probeer vaker slokjes water tussendoor te doen, dat is niet slecht...

Wat eten betreft, gelukkig dat ik hoor dat er meer zijn die van potjes meer eten. Ik vond het al zo raar. 8 maanden potjes gaan leeg maar eigen maaksels hoo maar. Tenzij het dan helemaal zacht is. Ik denk dat ik toch wat wil laten wennen. Hij moet het toch een keer leren. En dan maar af en toe nog een potje voor 12 maanden tussendoor voor genoeg goede voedingsstoffen....

Nou zo zie je maar, ik ben niet de enige die er veel over nadenkt :D.

Hoi allemaal,

Ik weet nog dat ik me er bij Tijs (nu 2jr en 9 mnd) ook behoorlijk druk om heb gemaakt. Het liep gelukkig allemaal vanzelf. Het heeft lang geduurd voordat ik voor Tijs drinken had gevonden wat hij lekker vond. Alleen zijn melk vond hij lekker. Maar na lang zoeken toch sap gevonden wat hij lekker vond en wat ik ook verantwoord vond.

De 800 cc vocht is inclusief het vocht wat in het fruit, in het warme eten en in de toetjes zit. Ik gaf Tijs 's ochtends bij zijn boterham 100 cc melk, bij zijn fruit 150cc (helft sap helft water), 's middags bij zijn boterham weer 100cc melk, na zijn slaapje een koekje en weer 150 cc (helft sap  helft water) en dan na zijn warme maaltijd nog een toetje van 100 cc. En voor hij ging slapen nog een klein beetje opvolgmelk, omdat hij dat nog graag wilde. Hij dronk lang niet altijd het sap op, maar had blijkbaar genoeg.

Tijs is van 2 augustus en als het warm was, dan dronk hij vanzelf meer. Hij had blijkbaar niet meer nodig.

groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan