En toen lag ik er weer in, met een dilemma...

Hallo allemaal

Gister ben ik opgenomen in het ziekenhuis met een bloeddruk van 160/115.
Ik heb nu medicatie gekregen om het lager te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat.

Nu hebben ze me gevraagd voor een onderzoek, die het volgende inhoudt:
Ze hebben het onderzoek al gedaan bij zwangeren van 37 tot 40 weken met een hoge bloeddruk. De vraag was wat beter is voor moeder en kind: bevallen of bedrust en afwachten tot 40 weken. Daar kwam uit dat het beter is om bij 37 weken te bevallen.
Nu doen ze hetzelfde onderzoek, maar dan bij 34 tot 37 weken.
Ik ben nu 35,3 weken zwanger.
Als ik beslis mee te doen, wordt er vandaag een lootje getrokken: inleiden of wachten tot 37 weken.
Ik weet niet wat ik moet doen...
als ik word ingeleid zal dat waarschijnlijk morgen gebueren door eerst een ballon in te brengen, al met al kan het nog tot het weekend duren en ben ik 36 weken. Een weekje eerder dan gepland, zeg maar.
Ik heb veel vragen, wat is beter voor ons, hoe doen kindjes van 36 weken het, kunnen ze zelfstandig drinken???

Wat zouden jullie doen??/
Help!
Iemand ervaring met kindjes van 36 weken

Een vriendin van mij heeft een prematuur kindje, de kleine heeft even op ic gelegen er waren problemen tijdens de bevalling en de kleine moest binnen 15 min gehaald worden anders was t te laat.
Na een weekje zkh mochten ze al naar huis, kleine is nu bijna 1 maand, drinkt goed en weegt ongeveer 2400 gram. Kon ook goed zelfstandig drinken bij de geboorte en krijgt gewoon borstvoeding.
Succes met de keuze, laat je niks opleggen volg je gevoel, jij bent de mama vertouw op je moedergevoelens.
Sterkte!

Jeetje wat een moeilijke keus! Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat ik het kindje toch het liefst zo lang mogelijk binnen zou willen houden.

Ja jeetje, idd een moeilijke keuze. Ik kan t niet voor je beslissen. Wat je zegt, op zn.vroegst is t een week eerder... word je bevalling anders volgende week ingeleid? Als dat zo is dan kun je t misschien best doen... Maar ja wat ik al zeg, dit is zooo persoonlijk...

Wat zegt je man?

Xx en succes meid

Pf lastig. Ik zou persoonlijk zolang er voor het kind geen gevaar is in de buik het kind zo lang mogelijk laten zitten.
Ik weet niet hoe gevaarlijk jou hoge bloeddruk op dit moment is voor de kleine.
Mijn kinderen zijn met 36 en 37 weken geboren en beide wat startprobleempjes gehad. Volgens artsen te wijten aan t iets te vroeg geboren zijn.
Dus mijn idee is dan hoe langer in buik hoe beter.
Voor mij zou de afweging zijn waar is de baby beter af op dit moment? In of uit de buik?
Sterkte met de keuze.

Onze dochter is bijna 6 jaar geleden geboren na een zwangerschap van 36 weken (precies). Ook ik had hoge bloeddruk. Onze dochter heeft vanaf 34 weken 3X geprobeerd "uit te breken", maar het lukte pas de derde keer. Soms kan plots stijgende bloeddruk ook een teken zijn van een naderende bevalling. Bij mij is dat bij beide kinderen het geval geweest.

Maar goed, een kindje krijgen met 36 weken... Het ligt er gewoon aan hoe sterk jullie kindje is na de geboorte. Lengte en gewicht zegt niet alles. Het is het belangrijkste dat het drink en ademreflex het goed doet. In de regel proberen ze een bevalling voor 34 weken aktief te remmen met medicatie, tenzij het voor de kleine beter is dat hij/zij geboren word. (is mij destijds verteld) Vanaf 36 weken was het niet meer extra risicovol meer voor de kleine, zei de kinderarts toendertijd. Ze zou ws alleen wat meer zorg nodig hebben en een aantal dagen in het ziekenhuis moeten blijven.

Onze dochter is geboren met een gewicht van 3165 gr en 48 cm groot. Erg groot voor een prematuur, vlgs de artsen. Maar haar drinkreflex was niet geweldig. Vlgs de artsen een bekend probleem bij kindjes die rond deze zwangerschapsduur geboren worden. In totaal heeft ze 10 dagen in het ziekenhuis gelegen voordat ze goed genoeg dronk om veilig naar huis te gaan.
Op de dag dat onze dochter geboren is, is er nog een andere baby met 36 weken ter wereld gekomen.
Deze baby woog maar 2500 gram en was 46 cm groot. Een normaal gewicht en lengte vlgs de artsen. Dit kindje dronk meteen beter als onze dochter en na een week waren zij al naar huis.

In jullie geval hangt het er dus echt vanaf hoe jullie kindje na de geboorte gaat reageren. Want ook als je kindje met 37 weken geboren word is er geen garantie dat hij/zij meteen mee naar huis mag. Het hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe jij eraan toe bent na de tijd. Ik was niet meteen van mijn hoge bloeddruk af.

Ik kan je nog 1 tip geven: Mocht het zo zijn dat de kleine in het ziekenhuis moet blijven, en jij zou naar huis mogen, vraag dan even bij je verzekering na of er evt een mogelijkheid is om bij de kleine te blijven. Vaak kan dat mits het ziekenhuis daar plaats voor heeft. Ik moch nl eerder naar huis, maar heb gekozen om te blijven. Dat kon omdat ik BV gaf en omdat er op dat moment een plek vrij was op de kraamafdeling. Ik heb dus gewoon alle (na)zorg gehad die nodig was. Ook was het nog mogelijk om 3-4 dagen een kraamverzorgster te krijgen voor 4 uur per dag op het moment dat onze dochter naar huis kwam. Van die kraamzorg heb ik geen gebruik gemaakt, maar achteraf heb ik daar spijt van.

Sterkte met het maken van de beslissing!

Een ingeleide bevalling is volgens mij zowieso geen lolletje, hoe langer het kindje blijft zitten hoe beter zo'n bevalling voor jou kan verlopen. Je kindje red het hoe dan ook wel, maar de vraag is eigenlijk houd jij het nog zo lang vol?

Wat een lastige keuze zeg...
Maar het ligt er natuurlijk aan wat de schatting is van het gewicht van jouw kleintje...
Ik ben bevallen bij 34+6, zij woog 2790gr en de tweede bevallen bij 35+2 en hij woog 2730gr...
Beide geen opstart problemen gehad. dronken ook goed. En met een paar dagen waren ze beide thuis...
In ieder geval sterkte met de keuze...

Terug
Bovenaan