endometriose

<p>Goedemiddag,</p><p>Wij zijn al bijna anderhalf jaar aan het proberen voor een eerste kindje. Ik ben 31 en mijn vriend 36. </p><p>Het lukt niet vanzelf en dit vooral door mijn lichaam. We zijn nu sinds januari bezig met IUI (inseminatie). </p><p>De grootste boosdoener is dat ik endometriose heb. Ik ben hier in jan 2020 al voor geopereerd aan een cyste aan mijn linker eierstok.<br />Nu is de endometriose terug aan het rondgaan in mijn lichaam (darmen en linker eierstok weer waarschijnlijk). </p><p>De fertiliteitsarts geeft daarom het advies om te starten met ivf. </p><p>Ik vroeg me af of er hier nog dames ervaring hebben met/last hebben van endometriose? Wat is jullie verhaal? (behandeling, symptome, verhaal).</p><p>En betreft kinderen? (toch zwanger kunnen worden of niet, welk traject, ervaring,...)</p><p> </p><p>Groetjes!</p>

Hoi KimDM,
Hier helaas ook iemand (30)met endometriose. Al jaren weet ik dat ik het heb en daardoor langdurig de pil doorgeslikt om verdere vergroeiingen zoveel mogelijk te voorkomen. Eind 2018 begonnen wij aan onze kinderwens door een vroege mk uiteindelijk begin 2019 in het medisch traject terecht gekomen. Vorig jaar vastgesteld dat het om endometriose IV gaat aan de hand van een kijkoperatie. Ik heb ook een cycste op mn linker eierstok, maar het ergste zit in mn darmen(die menstrueren gezellig mee om het maar zo te zeggen). Daarnaast is er ook nog een disbalans in mn hormonen (verhoogd testosteron)waardoor een onregelmatige cyclus ofwel een lichte vorm van pcos.
Er was nog een keuze om een operatie te doen om de endometriose weg te halen maar in mijn geval betekend dat een stuk van mn darm verwijderen en een flinke herstelperiode. Daardoor bleef alleen de optie ivf voor ons over.
Eind vorig jaar begonnen met ivf/icsi, met een aanloop van 3 maanden lucrin injecties om de endo te kalmeren (kunstmatige overgang). We hebben toen half ivf en half icsi gedaan waarbij alleen vanuit icsi 2 bevruchtingen hebben plaatsgevonden. 1e tp heeft gepakt alleen bleek onze dochter het edwardssyndroom te hebben (kans 4 op 10.000). Om verder leed te besparen hebben we de zwangerschap afgebroken en ben ik afgelopen maart met 18 weken "bevallen".
Nu wachten we tot mijn lichaam weer hersteld is van alles. Ook wordt onze casus momenteel nog besproken om te kijken of ik al wel weer aan de lucrin injecties moet beginnen.
Helaas dus nog geen kindje om vast te houden. Nou hebben wij volgens mij ook wel erg veel pech gehad met bepaalde dingen en aan de andere kant wel ook het geluk dat een eerste tp wel had gepakt, maar helaas zo moest eindigen.
Ik hoop dat het ons uiteindelijk toch gegund is.

Hey Zwindo,

Wat een heftig verhaal... Ik herken het gedeelte van de darmen en de eierstok wel volledig helaas... Heb je er veel last van?
Ik moet 21juni een MRI-scan laten nemen voor de endometriose aan mijn darmen, tenminste als ik niet zwanger ben.
Ik heb gisteren wel een verhelderend gesprek met de fertliteitsarts gehad hierrond, want maakte me wat zorgen rond die endometriose.
De hormonale disbalans heb ik gelukkig niet, maar heb wel een laag gehalte aan eicellen waardoor tijd voor ons belangrijk is...
Sterkte met het verlies van jullie dochter... Het geeft me anderzijds wel wat hoop dat je eerste TP gelukt is, al is dit met een triest einde... Ik hoop mee dat het jullie gegund is. 
Wat was je ervaring met IVF? Wij zijn nu bezig met onze laatste poging IUI. Als dit niets is, starten de onderzoeken voor ivf (onderzoek van de baarmoeder en intakegesprek) en dan met ivf. Ik vind het wel allemaal wat eng en onbekend, zeker al die hormonen.

Hoi KimDM,
Ik herkende mij ook enigszins in jou verhaal vandaar dat ik dacht om even te reageren.
Ik heb behoorlijk veel last van de endometriose, meestal in de aanloop naar de menstruatie toe voel ik mn darmen al flink rommelen. De eerste 3 dagen kan ik echt vrij weinig. Ik moet veel naar de wc omdat mn darmen echt leeg moeten en ookal zijn ze leeg blijft het door de endo aandrang en verlies ik dus ook slijm +bloed uit mn darmen tijdens de menstruatie. Sorry voor de details hahaha en zoals ik al zei mn darmen menstrueren gewoon mee.?

IVF keek ik aan een kant naar uit omdat dit ons een oprechte kans gaf om zwanger te worden. Tegen het prikken keek ik wel op. Ik kreeg voorafgaand aan het traject 1x per maand een lucrin injectie in het ziekenhuis om kunstmatig in de overgang te komen. En dus ook echt oprecht last gehad van overhangsklachten zoals opvliegers, nachtzweten enz. Door die lange aanloop keek ik er dus uiteindelijk naaruit om te kunnen beginnen. Het is mij heel erg meegevallen. Ik moest decapeptyl en menopur spuiten. De bijwerkingen van die hormonen zijn mij heel erg meegevallen. Op het laatst voelde mn buik wat zwaar aan en hij was wat opgezet. De eerste prik was wel heel confronterend en spannend. Dus die heeft mijn man gezet. Daarna heb ik alle prikken zelf gedaan. Tip 1:zorg dat je de huid waar je wilt prikken koelt met een icepack of iets, dit verdoofd de huid waardoor je de prik niet zo voelt. Tip 2: Haal ook een kwartiertje voor je gaat prikken de spuit eruit zodat de vloeistof minder brand als je hem inspuit.

De punctie is iets waar ik wel tegenop keek. Door de cycte op de linker eierstok was het spannend of ze aan die kant wel alles konden aanprikken. Ook moest ik van te voren starten met antibiotica mochten ze hem tijdens de punctie misschien raken (bijwerking diarree). Ik kreeg een goede cocktail aan pijnstillers. Je voelt wel een heel raar licht zuigend gevoel. De prik door de wand heen naar de eierstok vond ik het vervelendste. Recht deed geen pijn maar voelde gewoon naar. Links was gevoeliger en kreeg toen gelijk wat extra pijnstilling. Toen na de punctie kwam pas echt een pijnsteek op maar ook toen werd er snel ingegrepen door extra pijnstillers te geven. Ik moet zeggen dat ik toen ik thuis kwam alleen nog wat paracetemol heb genomen en verder niet echt last heb gehad behalve wat beurs gevoel.

Alles wat daarna komt is meer in spanning zitten en een soort afval race. Eerst hoeveel bevruchtingen, kan er worden teruggeplaatst, of er embryo's kunnen worden ingevroren enz. En ja die wachtweken zijn super spannend.

Ik hoop dat je hier wat duidelijkheid door krijgt en ik je niet heb afgeschrikt.

Hier ook endometriose en wel 8 iui pogingen gedaan zonder enkel resultaat dus dat vond ik echt weggooide moeite en tijd. Met ivf wel binnen 1x zwanger geraakt en een gezond kindje mogen krijgen. Hopelijk jij ook met ivf een succes verhaal! 

Bedankt voor jullie reactie alvast.
Zwindo: ivm je darmen, dat herken ik nu ook sinds maanden.. Lastig he? Dank je wel voor de uitleg rond ivf. Ik ben nu aan het wachten om een zwangerschapstest te mogen doen van mijn laatste IUI. 
Zo niet, start ik met anticonceptie (wilde mijn arts), voeren ze een hysteroscopie uit, krijg ik een mri van de bekken en start ik met ivf. Ik hoop mee voor ons beiden, maar heb er vertrouwen in ;)

Jutjul: Wat fijn om te lezen! Was je echt gelijk de eerste poging zwanger? Fijn! Hoe beleefde jullie het hele traject? En wil je nog een tweede? 

KimDM Jeetje hopelijk heb je een positieve test in handen en is het allemaal niet nodig wat je omschrijft. Mocht je met IVF beginnen is er ook een onderwerp waar ik met andere meiden die met IVF bezig zijn inzit. Die komen ook uit het duurt langer forum waar jij volgens mij ook in zit. Ik ben aan het wachten op bericht uit het ziekenhuis over hoe en wanneer wij verder kunnen. Kan dus goed zijn dat we straks misschien een beetje gelijk lopen in ons traject. Heel veel succes in ieder geval! En misschien zie ik je nog ergens langskomen

Zwindo: Hoe is het ondertussen met je? En je traject ? 
Ik moet het nog altijd wat bevatten , maar heb zoals je geschreven had, een positieve test ?... Ben zo blij dat we ons gevoel hebben gevolgd en toch nog een laatste IUI poging hebben gedaan.. Het is nog heel pril dus even afwachten...
Ik hoop dat jij ook snel een positieve test hebt ?? Het is jullie zo gegund. 

Terug
Bovenaan