Enig(st) kind

Hoi meiden,
Ik weet dat bijna iedereen hier al zwanger is van een tweede kindje of al een tweede kindje heeft dus misschien is dit niet het allerbeste klankbord, maar ik vind het toch fijn om dit hier eens te bespreken, omdat het ook niet bepaald iets is wat je met de buurvrouw (om maar iemand te noemen) bespreekt. Het is namelijk zo dat - hoe ouder Noah wordt - hoe meer ik het gevoel krijg dat het voor mij goed is zo. We zijn heel erg gelukkig met z'n drietjes en hebben een hele fijne balans gevonden met elkaar. Een balans waarin we ook nog tijd hebben om lekker met z'n tweetjes een hapje te gaan eten of een weekendje weg te gaan. Ik vind het heerlijk dat Noah steeds ouder wordt en steeds meer kan. Ik verheug me er ook enorm op om straks leuke dingen met hem te gaan doen en mooie reizen te gaan maken. Ook vind ik het heerlijk dat we geen ruzies in huis hebben. Ik hoor de buurkinderen (die 1,5 jaar schelen) heeeeeel vaak ruzie maken en ben dan altijd weer blij met de "rust" in ons huis.
Als Noah straks naar school gaat wil ik weer wat meer gaan werken, zodat ik hopelijk ook weer een wat meer uitdagende functie kan doen.
Kortom: gevoelsmatig is er bij mij geen verlangen naar een tweede kind en ook rationeel gezien zie ik een hoop voordelen aan het hebben van 1 kind.
Daar komt nog eens bij dat ik het moederschap vaak best pittig vind, en bang ben er geen leukere moeder op te worden als er twee kindjes zouden zijn.
Tuurlijk zijn er heus wel eens momenten dat ik een beetje wegdroom. Als ik bijvoorbeeld een schattig jurkje zie denk ik wel eens dat het heel leuk zou zijn
om nog een meisje te krijgen. Maar ja, dat is niet
bepaald iets wat je kan sturen natuurlijk.

Maar goed, het hebben van 1 kind is toch iets wat gevoelig ligt in de maatschappij en iets waarop veel mensen menen je te moeten aanspreken. Met stip op 1 staat dan natuurlijk het argument dat het zielig is voor Noah als hij geen broertje of zusje heeft. Nou ja, persoonlijk voel ik dat niet zo, omdat ik een broer heb waar ik vroeger vooral ruzie mee had en we elkaar nu al zo'n 6 jaar niet meer hebben gezien. Ik vraag me dan af wat zieliger is.. Weten dat je alleen bent en dus sowieso je vriend als getuige op je bruiloft vragen, of verdriet hebben omdat je broer de uitnodiging heeft geweigerd..

Maar ja..anderzijds gun ik Noah natuurlijk al het geluk van de wereld en zou ik het vreselijk vinden als hij ons later verwijt dat hij een broer of zus heeft gemist.
Tot nu toe lijkt hij zich uitstekend te vermaken. Op de crèche is hij populair en heeft hij het altijd erg naar zijn zin en ook in de buurt (waar heeeeeeeel veel kindjes wonen) heeft hij al een sloot vrienden.
Wat dat betreft hoeft hij dus zeker niet eenzaam te zijn.

Toevallig heb ik 3 vriendinnen die alledrie een zoontje van ongeveer Noah z'n leeftijd hebben en het alledrie zeker bij 1 kindje willen houden. Zij lijken daarin minder twijfels te hebben dan ik.
En ja, als ik alleen op de wereld zou zijn zou ik het ook wel weten, maar ik ben bang voor de felle reacties van de buitenwereld waar ik me moeilijk tegen kan verdedigen en denk dan: ben ik misschien toch gewoon te egoïstisch? Als ik het beste wil voor Noah (en dat wil ik natuurlijk!) moet ik me er dan misschien maar gewoon overheen zetten?

Pfff, ik vind het echt heel moeilijk.
In ieder geval toch fijn om hier even mijn hart te kunnen luchten..

Liefs, 10e

Beste 10e,

Dat is inderdaad heel moeilijk! Waar doe je nu
goed aan? Zelf ben ik moeder van 2 kindjes. Hier hebben we bewust voor gekozen. Echter de afwegingen hiervoor ben ik alleen bij mij en mijn partner nagegaan. Wij hebben gedaan waar wij zelf een goed gevoel bij hadden zonder ons zorgen te maken om wat de mensen in onze omgeving hier van vonden of wat de 'norm' is. Wij voelden ons hier goed bij. Dit lijkt mij het meest belangrijk.
Dus als jij en je partner jullie heel goed voelen bij het hebben van 1 kindje en jullie zijn heel gelukkig. Waarom dit dan veranderen? Voor zover bij mij bekend is een kind het meest gelukkig bij zijn papa en mama en in een gezellige sfeer thuis. Of dit nu met of zonder broertje of zusje is. Hij weet toch ook niet beter dan dat hij alleen is? Misschien mist hij het dan ook niet. Wat je niet kent kun je ook niet missen toch?
Je druk maken om wat je omgeving er van vind of wat de norm is zou ik al helemaal niet doen. Elk persoon heeft weer een andere mening of norm. Je kunt nooit aan die van allemaal voldoen!

Sterkte!

Geluksvogeltje

Hoi 10e,

Ik kan me alleen maar bij geluksvogeltje aansluiten. De keuze ligt helemaal bij jullie en niet bij wat de omgeving ervan vindt. Hier kwamen er meteen 2, maar als het een eenling was geweest, weet ik ook niet of we wel voor een nummertje 2 waren gegaan, begrijp me niet verkeerd, ik zou mijn 2 knulletjes voor al het geld van de werled niet willen en kunnen missen, maar het is wel soms wat druk. Hier horen we nu vaak, goh jullie zullen nu wel klaar zijn....... maar dat bepaald niemand voor ons, als wij denken dat er nog een kindje bij mag en kan komen gaan we daar gewoon voor, wat een ander dan ook mag zeggen of denken!

Groetjes Twinmom. 75

Hey,

ook ik denk er net zo over! Wij zijn heel erg happy met onze mannetjes en als het ons gegund is komt er waarschijnlijk in de toekomst nog wel een kleintje bij. Ik denk dat we ze geen groter cadeau kunnen geven. Maar... dat is mijn persoonlijke mening en iets waar ik (en mijn man) me goed bij voel.
Als het goed voor jullie voelt dat hij enig kind blijft is het toch ook prima? Wat heeft een kind aan een broertje of zusje terwijl z's ouders niet meer zo lekker in hun vel zitten? Wie ben je om voor je kindje een broertje of zusje te laten komen terwijl je daar zelf niet achter staat? Is dat eerlijk tegenover zo'n 2e kindje. Volgens mij niet.
Je moet doen wat voor jullie goed voelt. Natuurlijk is het goed om in de gaten te houden dat je kindje voldoende leeftijdsgenootjes om zich heen heeft maar als je je daa bewust van bent kun je toch voldoende andere mogelijkheden scheppen?
Volg je gevoel. Je hoeft je niet te verantwoorden naar de buitenwereld toe. Als je er voor jezelf uit bent is het misschien wel makkelijker hierover heel duidelijk te zijn. Zonder uitleg. Nee, er komt geen broertje of zusje, waarom? Omdat dat voor ons goed voelt. Basta...

liefs Natasja

Ach er is toch geen haast bij? Geniet nog even van Noah. Bekijk gewoon even hoe je er over 2 jaar over denkt als hij naar school gaat.
Er zijn best veel ouders die de eerste 4 jaar genoeg hebben aan 1 kindje, en dat mag ook. Geniet daar lekker van. Soms komt de wens voor een 2e gewoon wat later, soms gewoon niet. Je doet je zoon niets tekort door geen 2e kindje te nemen, door vriendinnen en creche went hij prima aan de omgang met andere kinderen.

Het gaat om jullie wensen niet om die van anderen.

Hi,
je schreef dit enige tijd geleden dus mischien heb je een beslissing genomen, of ben je zwanger!
Ik zelf zit in hetzelfde schuitje. Ik voel vooral vanaf de buitenwereld de druk van goh waar blijft de tweede terwijl ik zelf volop geniet van mijn kleine meid. Ze is nu 27 maanden.
Al die aandacht die ik haar nu kan geven zou ik moeten verdelen. Dat wordt stress. Ik vind mijn werk ook belangrijk en nu is het net te doen allemaal, vliegen van huis-KDV-werk.

Dus ja.. is moeilijk...

Hoi, ik zit normaal niet op dit forum, maar omdat ik en mijn man met precies hetzelfde probleem zitten ben ik eens gaan zoeken. Ik ben blij om te lezen dat wij niet de enige zijn. Onze zoon is nu 25 maanden en wij vinden het beide heerlijk dat je nu samen lekker ergens heen kunt gaan, zonder die 2 slaapjes per dag (hij slaapt nu nog 1 keer) en ik moet er niet aan denken om weer zo gebonden te zijn. Daarbij is het veel gemakkelijker om 1 kind weg te brengen dan 2. Mijn man heeft reumatische ontstekingen en weten we niet wat de toekomst ons hierin gaat brengen. Als ik weer zo'n kleine zie, kriebelt het wel, maar toch de vrijheid en gemak dat we nu hebben, geniet ik op en top van. Voor ons dus ook geen tweede, onze zoon komt niets te kort, hij gaat naar een kdv en 1 dag in de week is hij samen met zijn nichtje en neefje....
Groetjes, Cindy

Hoi meiden,

Ik zie dat er nog een paar reacties bij zijn gekomen de afgelopen maanden.
Noah is ondertussen 2,5 en ik vind het nog altijd een zeer lastige beslissing...
Ik merk de laatste tijd wel (naar mate hij ouder wordt) dat het echt steeds leuker en ook wat makkelijker wordt om een kindje om je heen te hebben, en kan me dan soms best voorstellen dat daar nog een tweede kindje bij komt (en dat dat ook - als je de eerste heftige tijd door bent gekomen - echt leuk kan zijn) Ook lijkt het me erg bijzonder om Noah als grote broer te zien en tot slot lijkt het me naar de toekomst toe toch ook wel heel fijn om een iets 'groter' gezin te hebben (meer dan 2 kids zullen het zowiezo denk ik nooit worden, maar dat vind ik al vrij 'groot' hihi)
Maar goed, naast die genoemde voordelen zie ik ook nog altijd heel veel nadelen... Ik denk dat het uiteindelijk echt een gevoelskwestie moet zijn. Dat je al je (praktische) bezwaren laat varen als het verlangen er echt weer is.
Voor nu in ieder geval dus nog even niet. Mocht het er van komen (en het ons uiteindelijk ook gegund is) vind ik zowiezo een wat groter leeftijdsverschil van een jaar of 4/5 wel leuk, zodat Noah het echt bewust mee kan maken.

Groetjes, 10e

Terug
Bovenaan