enten

Hoi allemaal,

laten jullie je kindjes enten tegen de mexicaanse griep? Ik heb zo getwijfeld! (en doe dat eigenlijk nog steeds). Voor mijn man staat het echter helemaal vast, Tijn zal hoe dan ook geent worden. Hij gaat morgen dus met hem (heeft gelukkig toevallig een dag vrij). Ik blijf het eng vinden...
Voor mezelf had ik eerst een hele harde nee, maar begin ik ook steeds meer te twijfelen. Op mijn werk (school) zijn al verschillende kids met de griep thuis n worden hele woongroepen afgesloten. Ik heb echter ook zoiets van: nummer 2 is nog niet af, wat doet het enten? Maar goed, moeilijk dus...

Natasja

Ja moeilijk hè? Wij twijfelen hier ook, maar volgens de huisarts hoef je echt niet bang te zijn. Deze vaccinatie is gebaseerd op een veel gebruikt model van de jaarlijkse griepprik. Ze verwachten geen andere bijwerkingen en dat is ook gebleken op de mensen die wel getest zijn! Ook op lange termijn verwachten ze niets. Denk je echt dat je duizenden mensen en kindjes inenten als er gevaren zouden zijn? Ze hebben echt wel geleerd van hun fouten. Het is allemaal een opgeblazen zaak door de media. Huisartsen zijn er echt niet blij mee, want het maakt mensen bang en dat is niet nodig!

Ik snap je angst wel voor je kindje in wording. Maar de artsen zeggen dat het geen kwaad kan na de 14 weken. En die ben jij toch al over? Of heb je geen vertrouwen in de deskundigen?

Eén ding is wel belangrijk... maak de keuze van je hart want je kunt niet meer terug daarna... als het wel/neit inenten dan gevolgen heeft moet je die ook durven facen!
Aan de an dere kant: de kans dat je kind op straat wordt aangereden is vele malen groter dan dat je kind aan de mexicaanse griep sterft. Je maakt je toch ook geen zorgen voor een gewone griep? Ook daar kunnen complicaties bij ontstaan zoals een longonsteking waardoor je kind kan komen te overlijden.

Het blijft dus moeilijk! Ik ga niet zeggen wat je moet doen.... volg je gevoel en sta daar 100% achter.

Succes!

xx

Ik zit zo'n beetje tussen twee vuren, collega's die heel overtuigend (voorbeeldfunctie enzo) zeggen "vacineren!" Die zo'n beetje zich laten vaccineren en daar dan een paginagrote foto van voor in de krant laten zetten. en familieleden die heel definitief zeggen "Nee!" en eigenlijk de DKTP en BMR prik al niet nodig vinden. Ik moet donderdag pas, en ik kijk het nog even aan. Ik maar mijn beslissing pas op het laatste moment.

Je kindje wordt wel behoorlijk ziek van de prik hoor. Misschien nog wel zieker dan bij de gebruikelijke prikken. Maar het blijft maar bij een dagje, misschien 2.

Ow en dat het hetzelfde is als de seizoensprikken, klopt niet, het is het recept van de seizoensprik van een jaar of 5 geleden. Het adjuvans is wat aggressiever maar uik hoorde dat ze Pandemrix krijgen en geen Focetria. Dat lijkt me wel ok want die is wat milder, maar dan moeten ze wel 2x vaccineren voor hetzelfde effect.

Ha Caat,

Is het echt waar dat er mensen zijn die zelfs DKTP en BMR niet meer nodig vinden? Stel dat we allemaal de overtuiging krijgen dat dit niet meer nodig is.... dan gaan deze ziektes vanzelf weer de kop opsteken. Wij zijn niet meer gewend dat deze ziektes een vreselijke/dodelijke rol in ons leven spelen, maar wees daar blij om.... dat is een juist het doel van het vaccineren! Dit noemt met vaccinatie-moeheid en is echt heel gevaarlijk voor de volksgezondheid als veel mensen zo gaan denken. Dit heb ik vandaag op een reportage van 1 Vandaag gezien.

De bijwerkingen van de prik zijn niet groter dan die van een gewone vaccinatie... dus wat je hierboven noemt is vandaag op tv echt onderuit gehaald. Zoveel spookverhalen, zoals dat je verlamd kunt worden van de prik... het is allemaal onzin!

Het vaccineren is echt niet gevaarlijker dan het vaccineren voor DKTP/BMR. Want hier zitten ook risico's aan en zijn ook wel eens kindjes overleden aan de bijwerkingen. Maar weegt dit hele kleine risico op tegen het krijgen van een gevaarlijke griep (want hij is gevaarlijk voor baby's en peuters) of een gevaarlijke infectieziekte??? Die kans op m-griep te krijgen is groter dan het risico van de bijwerkingen van de prik....

Dit is ook maar wat ik vandaag gehoord heb op het nieuws.... ik heb me laten gerust stellen. Wij gaan ons kleintje wel vaccineren!

o, ja.... praktijkvoorbeeld.... jaren geleden (toen we al wel vaccineerden) is er een keer polio uitgebroken in Staphorst waar veel mensen om principiele redenen niet ingeent zijn.... zo'n gevaarlijke ziekte krijgt dan toch vat en heel veel mensen hebben het daar toen gehad. Zodra we stoppen met vaccineren komen die ziektes onherroepelijk terug!

Inenten is dus ook in deze tijd van goede gezondheidszorg en hygiene nog erg belangrijk!

Bloempje27 zei:
De bijwerkingen van de prik zijn niet groter dan die van een gewone vaccinatie... -> klopt in principe voor de meeste gevallen (minder dan 1 op de 10.000 kinderen kan meer last krijgen)

Bloempje27 zei: Die kans op m-griep te krijgen is groter dan het risico van de bijwerkingen van de prik.... -> klopt ook, maar het is maar een nieuwe variant van wat volgend jaar misschien wel een milde seizoensgriep zal worden genoemd met een vervelende hoest.

Verder is de werking van vaccineren altijd maar tijdelijk, in dit geval tot de zomer. Daarna komt er weer een nieuwe variant, waarom zou men anders jaarlijks vaccineren voor de seizoensgriep?

Ook een mening (niet mijn mening) is dat niet alle ziekten in de BMR en DKTP(+HIB+ Pneu) nou direct levensbedreigend zijn en het voorkomen erg laag is. Ik doel op het aantal kinderen met meningitis door HIB of Pneu. De Bof en Mazelen hoorden vroeger tot de kinderziekten net als de 6e ziekte en waterpokken, nog even en we gaan daar ook voor vaccineren, gewoon omdat het zo makkelijk kan.

We moeten wel in gedachte blijven houden dat ondanks dat we vaccineren, ziekten en ongelukken ons nog steeds kunnen overkomen. We proberen grip te krijgen op het leven en de kwaliteit ervan, maar dat is gewoon onmogelijk.

Hoi,

Tijn heeft gisteren ook zijn prik gehad. Was wat huilerig erna en heeft vannacht ook een paar keer liggen jengelen. Bij mij staan dan toch alle voelsprieten aan dus ik heb een belabberde nacht erop zitten (in combinatie met maagzuur en om 4 uur enorme honger, fijn dat zwanger zijn...) Vandaag nergens meer last van gehad gelukkig!

groetjes Natasja

Terug
Bovenaan