Erfelijk belast

Hoi Evelien,

Het is en blijft een moeilijke keuze maar al met al bestaat er natuurlijk ook een kans dat hij/zij het niet krijgt. De wetenschap doet nog steeds veel onderzoeken en ik neem aan dat in jullie geval jullie kind nauwlettend in de gaten gehouden wordt. Je geeft aan dat je man nu een normaal leven heeft zonder enige problemen. Dat is eventueel ook de kans voor je kind. Mijn vader heeft ook maar 1 nier, zijn zus ook. Zijn zus had 2 slechte nieren en mijn vader heef die van hem afgestaan aan zijn zus, dat is in 1986 geweest. Beide hebben hier totaal geen last van en kunnen gewoon functioneren. Mijn tante heeft ook een dochter die 2 goede nieren heeft. Een operatie is natuurlijk nooit leuk en ook nog eens zwaar maar het bied nog steeds een goede kwaliteit van leven. de kans is wellicht erg groot dat als het nodig blijkt te zijn, een nier van jou goed geaccepteerd wordt. De keuze is aan jullie die kunnen wij niet voor jullie maken.
Heel veel suc6 in het nemen van een beslissing

Gr Debs

butterfly1984, Hij heeft zijn zieke periode als erg vervelend ervaren en hij kijkt daar niet graag op terug. Het heeft voor hem gelukkig nog geen half jaar geduurd. Ik heb hem nooit ziek gezien en als je het niet van hem zou weten, zou het ook niet te merken zijn. Hij heeft een voltijd baan, is actief en gelukkig.

Wat een reacties, geweldig.
Dat alleen al doet me goed, bedankt dames!
--Evelien

Ik ben het wel met debs80 eens.

Maar jou man heeft het ervaren hoe het gaat. Dus het blijft natuurlijk jullie keuze.

Ik weet niet hoe ziek hij was, maar ik denk wel wat is een half jaar op een heel mensen leven. Maar ja eigenlijk vind ik dat ik daar niet over kan oordelen aangezien ik dat half jaar zelf niet heb beleefd.

Hoi,
Ik denk dat het niet verstandig is om te denken dat de wetenschap dan ver genoeg is, dat soort dingen zeggen ze altijd en hoewel ze veel bereiken geldt dat niet voor elke ziekte, hoeveel donornieren er dan zijn is ook niks van te zeggen!
Je man heeft gelukkig nog geen half jaar echte problemen gehad als ik je goed begrijp, maar dat wel als zeer heftig ervaren, maar in een minder positief geval kan dat ook veel langer duren!
Ben het met debs eens dat je met 1nier goed kan leven, maar ook niet voor iedereen weggelegd.
Pfff vind het erg moeilijk hoor voor jullie, maar de risico´s zijn best groot, een kind/puber moet nogal wat doormaken als het zover komt, de kans is er altijd dat je kind iets krijgt alleen niet dat je van te voren de kans kan inschatten!
Ik snap dat je man een donor moeilijk vind, maar het geeft je kind meer kans op een ziektevrij leven voor zover je dat kan beoordelen!
Kan er niet al in een heel vroeg stadium getest worden (maar ook dan zal het moeilijk zijn een keus te maken) poeh hé, sorry, ben maar gewoon aan het denken/schrijven!!
Succes gr MJ

Terug
Bovenaan