ervaring borstvoeding gevraagd?

Hallo iedereen,

Ik heb twee weken geleden te horen gekregen dat ik borstvoeding mag geven ondanks de medicijnen die ik slik (die kunnen geen kwaad gelukkig) Bij mijn eerste kindje heb ik flessenvoeding gegeven en nu wil ik heel graag de ervaring van borstvoeding meekrijgen en ook omdat ik persoonlijk een goed gevoel daarbij heb.

Mijn vraag is, wat hadden jullie allemaal in huis gehaald voor de borstvoeding? en hoe verliep het vanaf het begin, wat gebeurt er als de baby net geboren is? leggen ze het dan meteen aan? En hoe ging het in de nachten. Liep het bij iedereen gelijk goed in het begin?

Graag hoor ik jullie tips en antwoorden,

Alvast bedankt,

Gr.

 
hoi nynke,
ik heb mijn beiden zoons bv gegeven.de eerste 14 mnd en de jongste 12 mnd. en ik zou het voor geen goud hebben willen missen. maar de eerste weken zin soms pijnlijk.dit is echter na een paar weken zo goed als weg.en dan bedoel ik pijnlijk als in de eerste twee teugen die ze zich klemzuigen zijn gevoelig.als de bv eenmaal loopt vindt ik het super handig want overal heb je het bij je en het gekke is daar waar ik me eerst dacht te schamen is het eenmaal zo als je eenmaal aan het voeden bent je jer er niks van aantrekt.zullen de hormonen wel doen denk ik.heb echt overal gevoed en zo dat niemand iets kon zien.in het begin moet het wel ff op gang komen en ikzelf heb me bij de eerste suf gekolfd omdat hij te vroeg was en dus nog niet dronk. na drie maanden had ie het door en toen kon de kolf de kast in totdat ik weer werken moest.
bij de jongste dronk hij meteen goed maar heb ik bijgekolfd omdat ie halverwege in slaap viel.ook hij was te vroeg.toen hij eenmaal sterker was dronk ie prima en snachts vond ik het fijne dan leg je ze aan en zelf doezel je verder.gewoon hup aan de tiet ,schone bibps en slapen.wat ik ook wel fijn vond was dat ik vooral in het begin na de voeding zooo moe was dat ik als een kanon in slaap viel.heerlijk, heb zelden zo vast geslapen als in die periodes.maar in het begin is het ook even doorzetten.als het eenmaal loopt is het super.ben nu zwanger en hoop het weer te gaan doen.
zou gewoon eens zo,n voorlichting bijwonen.
groetjes esther
 
Hoi,

Onze 2 zoons ook beide borstvoeding gegeven, beide liep het na 4 mnd zo hard terug dat ik toen gestopt ben. Het zelf in het begin helemaal geen moeite gehad, te pakte bij mij gelijk goed vast waardoor ik geen kloven kreeg. Alleen de eerste dagen iets gevoeliger en daar heb ik bepathan voor gesmeerd.
Geef het in elk geval ook duidelijk aan bij de kraamzorg dat je er zelf helemaal voor wil gaan en graag een kraamhulp krijg die er redelijk ervaren in is. Wat ik van andere hoort wordt hier dan geprobeerd rekening mee te houden.
Je krijg je kind een half uur tot uur na de bevaling voor het eerst aangelegd, de eerste dagen heeft de kleine nog niet veel nodig en kan je er rustig aan wennen.
Als je in het ziekenhuis moet bevallen zal ik het wel duidelijk aangeven want daar laten ze je snel zelf aanmodderen waardoor je als je een maal thuis ben het niet meer op gang kan krijgen (bij mij ging het wel goed ondanks het ziekenhuis maar hoor daar veel verhalen over die enkele weken later toch maar gestopt zijn.
Als het mag lukken dan is het prachtig en makkelijk om te geven, maar helaas zijn er ook vrouwen bij wie het echt niet gaat hoe graag ze ook willen

succes
 
Ik heb mijn zoontje 9 maanden bv gegeven. Het liep als een trein. Na de bevalling word je kindje zsm aangelegd. Bij mij lukte het niet meteen, maar daarna nog een keer geprobeerd en dat ging heel goed. Vanaf dat moment liep het als vanzelf. Geen complicaties gehad. Het is een hele mooie ervaring. Ook dit kindje ga ik weer bv geven.
Ik heb een voedingskussen, voedings bh's en zoogcompressen in huis. Ook voedingsshirtjes zijn erg handig om in het openbaar te voeden.
Een kolf kun je beter pas aanschaffen als alles goed loopt, anders koop je die misschien voor niks. Ik heb de Medela Swing en die is makkelijk in gebruik.
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap een bv cursus gevolgd bij LLL. Hier leer je hoe je je kindje moet aanleggen en mogelijke complicaties en hoe je hiermee om kan gaan. Het gaf mij veel zelfvertrouwen en dit heeft er mede aan bijgedragen dat het vanaf het begin goed liep.
Hopelijk word het voor jou ook een hele mooie ervaring. Geniet van je zwangerschap!
 
Hoi,

Ik heb de eerste een half jaar en de 2e 8 maand gevoed.
Het ging bij mij erg moeizaam de eerste 3 maand.
In de eerste week wilde ze de borst niet pakken en most ik eerst zelf proberen..vervolgens kolfen en vervolgens de baby voeden... al met al een flinke klus.
Toen dit beter ging en ik bijna niet meer hoefde te kolfen begonnen de krampen. Nadat ik mezelf op een dieet zonder melk en soja had gezet ging dit beter.
Het was pittig maar ik heb doorgezet. simpel weg omdat het het beste is wat ik mijn kind kon geven. En is ook heel bijzonder... kindje aan je borst. En dat je kindje groeit puur en alleen van wat uit je eigen lijf komt is zooo bijzonder! Ïk heb veel gebeld en gemaild voor advies met borstvoeding natuurlijk. Ook met de lactatie kundige van het consultatie bureau. Veel succes... waar een wil is, is een weg!
 
Hoi hoi,

Ik heb het uiteindelijk een week of 7 volgehouden. De borstvoeding ging super alleen met mij ging het niet goed, ik trok het niet (achteraf bleek ik ziek te zijn). Maar in het begin ging het niet soepel. De eerste 24 uur lukte het voor geen meter en heeft mijn zoontje een beetje bijvoeding gekregen. Door heel veel geduld en een super kraamhulp is het heel goed op gang gekomen.

Nu heb ik medicijnen voor mijn ziekte en wil het toch nog een keer proberen. Alleen zo kom ik erachter of ik er niet geschikt voor ben of het door de ziekte kwam dat het niet lekker ging.
Ik zal alleen niet meer zolang doorploeteren als de vorige keer. Dat ging echt ten koste van mezelf en dat is echt niet de bedoeling.

Heel veel succes.
 
Hoi hoi,

Hier 3x geprobeerd bv te geven, en 3x helaas mislukt; wel een aantal weken geploeterd, maar om nou te zeggen van joh; bv geweldig, nee (helaas) echt absoluut niet.Mijn kinderen werden goed aangelegd, geen kloven, niks geen probleem, maar TOCH geen tevreden kindjes, in plaats daar van jengelende baby's die zo ongeveer om de 2 uur (max, meestal haalden ze de 1,5 uur maar NET) Bij de oudste na 6 weken zijn vader op de valreep naar de supermarkt gestuurd, ga nu maar flesvoeding halen en een fles; ik (nou ja, wij eigenlijk) zaten er zo door heen, we konden niet meer, en waarom we flesvoeding zijn gaan halen; geen idee; moeder intuitie dat het aan de voeding lag? Ik weet wel dat 'papa' toen thuis kwam met flesvoeding en fles; k die fles heb uitgekookt, ondertussen de gebruiksaanwijzing op t pak heb gelezen; kind de fles heb gegeven en we daarna zes uur (!!) geen kind hebben 'gehoord' .
Conclusie; de gok dat het aan de voeding lag die was goed; maar dan; want WAAROM dan, bij 2e en 3e kind hetzelfde verhaal; inmiddels is men er achter dat ik voornamelijk water heb, met maar byzonder weinig voedings stoffen; die voedings stoffen die ik heb, zijn maar toereikend voor maximaal de eerste 3 weken.
Schuldgevoel omdat het niet lukte; schaamte; verdediging naar de buiten wereld toe; ik heb het allemaal gehad; nu ben k inmiddels zwanger van de 4e; en ja, ik ga het weer eigenwijs proberen die bv, je weet niet wat er in die tijd is veranderd in het lichaam van mij; dus wie weet; maar vooralsnog ga ik er van uit dat ik weer voortijdig op zal moeten geven; is dat zo, dan is dat zo; ik heb er 3 eerder 'met de fles groot gekregen' dus dat zal dan nu ook wel lukken ;-)

Ik wil met dit stukje absoluut niet pessimistisch zijn; ik gun het lukken van bv voor iedereen die dat wil van harte; ik wil hier mee meer zeggen; bv is mooi, absoluut, maar niet het einde van de wereld als het niet lukt, als je zoals ik bij de eerste, en gedeeltelijk de 2e er uiteindelijk bijna als ouder zijnde aan onder door gaat; stap gerust over op flesvoeding, want je kindje heeft al helemaaaal niets aan 2 door gedraaide ouders ;-)
 
Hoi,

Ik heb mijn 1e kindje ong 6 mnd borstvoeding gegeven. Toen hij net geboren was en op mijn buik lag, lag hij al snel met zijn mondje open, zo van"ik wil aan de borst!"
Heb hem met behulp van de kraamhulp aangelegd en dit ging snel goed. In het begin heb ik hem alleen een paar x te lang laten drinken waardoor ik tepelkloofjes kreeg. Dit is geen pretje!! Je tepels moeten wennen aan het zuigen dus moet je in het begin niet al te lang aanleggen (is mij toen verteld) Gelukkig vd kraamhulp Bepathen gekregen, een zalf die erg goed helpt bij kloofjes.
Ik heb er altijd erg van genoten om BV te geven, maar het kost wel veel van je! Je moet er goed bij eten en drinken.
Veel succes!!
 
Terug
Bovenaan