Ervaring met Yunio kraamzorg?

Heeft iemand ervaring met Yunio kraamzog? Deze kraamzorg hebben we via de verzekering toegewezen gekregen. Nu hoorde mijn man vandaag van de buren, die net een kindje hebben gekregen, dat zij ook Yunio kraamzorg hebben gehad. En zij verzorgde haar en de baby, maar verder deed ze niks. Alleen de slaapkamer en de babykamer schoonmaken en moeder en kind verzorgen. Dus de oudste, van bijna 3 mocht zichzelf verzorgen?? Zij werd niet aangekleed of verzorgd verder. Wij hebben ook een kleintje van twee en zien de bui al hangen. Dus wie heeft er ook ervaring mee en komt deze hiermee overeen? Alvast bedankt voor reacties!

Hoi!

Da's grappig, ik wilde net een berichtje plaatsen met dezelfde vraag!
Ik ben ook erg benieuwd. Wij hebben ook via de verzekering deze instelling toegewezen gekregen, maar ik vond het nogal vreemd omdat dit voor de regio Oost Gelderland is, terwijl ik in Enschede woon...

Op 4 oktober komt er iemand langs voor de intake, en ik wilde sowieso vragen wat ze nou wel en niet doen, aangezien je zoveel verschillende verhalen hoort.

Ik zal dat in ieder geval laten weten, zodra ze geweest is.

Groetjes Lilian

hoi

ik heb ervaring met yunio kraamzorg, en ben er positief over!
ik ben op 1 augustus 2004 bevallen van een zoontje, ik had toen al een zoontje van bijna 3. Ik heb wel vantevoren aangegeven dat ik het belangrijker vond dat er aandacht naar mijn andere zoontje ging, dan dat het huis zou blinken.
De kraamhulp kwam er zelf al mee dat we de oudste overal zoveel mogelijk bij zouden betrekken, maar toen wij onze oudste zoon wilden laten helpen met wassen enz bleek dat hij hier helemaal niet op zat te wachten, ook dat pakte de kraamhulp goed op, ze zei we gaan niks forceren, als hij wil helpen prima wil hij het niet dan ook prima.
Ze heeft veel aandacht besteedt aan de oudste, ging s'middags als ik ging slapen leuke dingen met hem doen bv, naar de eendjes of tekenen, en dat deed ze elke dag.
Ook over het huishoudelijke werk geen klagen, elke dag deed ze bed verschonen, badkamer schoonmaken, boven alles dweilen, beneden stofzuigen en dweilen en eten koken, dus al met al ben ik tevreden over yunio.
hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal
groetjes

Ik had ook Yunio 2 jaar geleden en het was prima!! Ze deel best  veel en ik kreeg zonder problemen verlengde zorg ivm keizersnede. Het hangt ook van de kraamverzorgster af... Maar het is natuurlijk handig om van te voren duidelijke afspraken te maken.

Hallo,

Ook ik krijg Yunio kraamzorg en nu werd er bij mij bij verteld dat er sowieso natuurlijk een heleboel veranderd is. Ze zijn dus inderdaad niet meer verplicht om andere dingen te doen als die jij noemde. Want ook het aantal uren is natuurlijk met 20 uur naar beneden gebracht. Nu heb ik geen andere kinderen nog, maar mij werd wel geadviseerd om er iemand bij te hebben. In dit geval komt mijn moeder mij verder helpen die eerste week zodat mijn man de week erna thuis kan blijven.
De kraamhulp komt natuurlijk ook nog maar gemiddeld 5,5 uur per dag.
Bij mijn intake werd er wel bij verteld dat in de meeste gevallen de kraamhulp echt niet de was van mijn man zal laten liggen, al is die niet verplicht om te doen. Ook zal ze best beneden eens een stofzuiger door de kamer heen trekken als het echt noodzakelijk is en als ze er de tijd voor heeft!
Maar goed, we zullen het afwachten, ik heb er wel een goed gevoel over dus we zullen het zien binnenkort. Als ik de kraamweek achter de rug heb zal ik je wel meer vertellen!

Groetjes danielle (40/5)

Wat moet een kraamhulp nog meer doen dan?
Het is toch niet voor niets 'kraamhulp', ze helpen jou en je kindje.

Het is geen huishoudster... of heb ik het nou verkeerd?

Ik heb 3 jaar geleden bij mijn 1e Yunio gehad en krijg nu eind oktober bij mannetje nr. 2 weer Yunio. Ze zijn vorige week geweest voor een intake. Per 1 januari is er landelijk het e.e.a. veranderd, dus dat ligt niet alleen aan Yunio. Als je BV geeft, krijg je standaard 44 uur; meestal verdeeld over 3 dagen van 8 uur en 5 van 4 uur. Die andere dagdelen moet je zelf proberen in te vullen dmv. partner, ouders, vrienden. De zorg van moeder en kind staan voorop en ook het schoonhouden/verschonen van het kraambed, de wc's en badkamer. Verder doen ze best wel kleine dingen in huis (wassen, strijken, stofzuiger door je huis, een jonger kind verzorgen visite verzorgen, klein boodschapje etc.) ALS DAAR TIJD VOOR IS. Zeker op de dagen dat ze maar 4 uurtjes komen, zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Als jij het belangrijk vindt dat ze met je andere kind even buiten gaat spelen, dan zullen er dus andere dingen blijven liggen. Dit gaat altijd in overleg met de kraamhulp in kwestie!! Maar ze doen dus heus wel iets meer hoor!!
Verder gaan er 6 uur in toitaal af als je flesvoeding geeft, krijg je er weer uren bij als er problemen zijn met de BV of als je om DRINGENDE redenen geen mantelzorg kunt regelen. Dan kan je 2 uur extra per dag krijgen (max. 10 uur) als je een kind onder de 4 jaar in huis hebt.
Nou, hopelijk is het een beetje duidelijk. Vorige keer hadden we erg goede ervaringen met Yunio....hopelijk nu weer (ondanks het terugschroeven van het aantal uren...).
succes, Patricia

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties! Dat klinkt inderdaad wat positiever.. Maar goed, ik heb de slechte ervaring uit eerste hand, dus dat zal dan toch echt wel waar zijn. Ik begrijp dat het ook wel per kraamverzorgster verschillend is. Maar het lijkt me toch wel normaal dat als mijn dochter wakker wordt, ze gewoon uit bed gehaald wordt enzo als er verder niemand is. Ik heb verder niet iemand die kan bijspringen en ga m'n dochter niet uit logeren doen, want wie weet wat voor naar gevoel ze dan krijgt als zij weg 'moet' als mama een baby heeft gekregen. Dus dat wordt m niet. M'n man en ik hadden een beetje bedacht dat hij 's ochtends gaat werken en dan om drie uur, na het middagslaapje weer thuis is. Maar goed, is verder niet relevant, ik heb mijn verzekering en Yunio vandaag gesproken en ik heb het om laten zetten naar Partula, die hadden we vorige keer ook en zij was echt geweldig, ze gaan zelfs proberen diezelfde kraamhulp weer te regelen, mits dat uit komt met haar rooster. Dus ik ben helemaal blij en gerust gesteld!

Terug
Bovenaan