Ervaring met Yunio kraamzorg?

Heeft iemand ervaring met Yunio kraamzog? Deze kraamzorg hebben we via de verzekering toegewezen gekregen. Nu hoorde mijn man vandaag van de buren, die net een kindje hebben gekregen, dat zij ook Yunio kraamzorg hebben gehad. En zij verzorgde haar en de baby, maar verder deed ze niks. Alleen de slaapkamer en de babykamer schoonmaken en moeder en kind verzorgen. Dus de oudste, van bijna 3 mocht zichzelf verzorgen?? Zij werd niet aangekleed of verzorgd verder. Wij hebben ook een kleintje van twee en zien de bui al hangen. Dus wie heeft er ook ervaring mee en komt deze hiermee overeen? Alvast bedankt voor reacties!

Hallo,

Ik heb nog geen ervaring met Yunio kraamzorg, maar krijg ze wel. Maar ze vertellen het van te voren, dat ze officieel niet voor de rest van het gezin moeten zorgen, maar dat de meeste het wel doen uit zichzelf.

Dat is weer nieuw, ivm de mindere uren die je nu krijgt vergeleken met vorig jaar. Ik ben 9 oktober 2005 bevallen van mijn dochter en toen had ik nog recht op 64 uur kraamzorg. 8 dagen van 8 uur, kijk dan hebben ze tijd genoeg om je hele huis te stofzuigen, enz.

Nu heb je maar recht op 44 uur, als je borstvoeding gaat geven en 38 uur als je flesvoeding gaat geven. Dat is dus al minimaal 20 uur minder. En dan komen ze of 8, of 5, of 3 uur op een dag.

En ze kunnen nu niet zoveel meer doen als voorheen in die uurtjes. Dus moeder en kind is prioriteit nr.1. De ouder slaapkamer, de badkamer en de slaapkamer van de nieuwe baby wordt gedaan. Er wordt ook alleen de was van moeder en baby gedaan en ook alleen voor hun gekookt.

Tja, het is wel jammer, maar hun kunnen er ook niets aan doen dat de overheid dit weer eens bepaald heeft. Mijn vriend neemt 2 weken vrij vanaf de dag dat ik bevallen ga, heeft ie vorig jaar ook gedaan.

Hij is kok, dus kookt gewoon en zorgt voor onze dochter van 1. Ze vertellen het van tevoren, maar kan me voorstellen dat niet elke man zolang vrij kan nemen.

Het is echt balen, maar het is niet anders.

groetjes patricia

Hoi!

Wij hebben deze week (eindelijk!!) bericht gehad dat Yunio bij ons komt. Op zich heb ik goede verhalen over ze gehoord, maar ik ben heel benieuwd hoe het in praktijk loopt.
Vooral met het feit dat ze inderdaad alleen maar voor moeder en kleine hoeven te zorgen. Beetje raar als ze voor 1 persoon koken en mijn man het zelf moet doen :).
Lijkt me evenveel moeite om voor 2 personen te koken, maar goed...

Verder hebben wij een hond en die kan ik overdag toch echt niet zelf uit gaan laten?!?

Manlief is net met een nieuwe baan begonnen en kan maar 1 weekje vrij nemen. Die neemt hij op nadat de kraamhulp is geweest.

Ik ben dus benieuwd!

Anine (9 dec uitgerekend van een zoontje)

Hoi!

Wij krijgen ook Yunio kraamzorg. A.s. woensdag (4-10) komen ze langs voor het intake gesprek. Ik heb veel van dezelfde vragen als jullie, dus als ze geweest zijn, laat ik weten wat ze gezegd hebben.

Groetjes Lilian

Ik ben op 14 april dit jaar bevallen en heb yunio gehad(woon in de achterhoek) En het is idd zo dat ze GEEN HOND uitlaten(was al zo) Geen kinderen naar en van school halen. etc
Ik ben bevallen dmv keizersnee en doordat je in t ziekenhuis ligt gaan er heel veel uren af. Uiteindelijk had ik recht op 18 uur(?????). Nu had ik het geluk dat manlief thuis was en ik me heel goed voelde en eigenlijk geen verdere hulp nodig had. Maar wat als het wel zo is, dan kan de vk extra zorguren aanvragen.
Hopelijk heb je hier iets aan

groetjes Renate

Hoi,

Er is net iemand geweest van Yunio voor de intake.
Zoals het ons nu uitgelegd is, lijkt het me allemaal mee te vallen.
De eerste zorg van de kraamverpleegster zal idd  zijn: de verzorging van moeder en kind, en wat daarmee samen hangt, dus: het helpen bij voeden, slaapkamer, badkamer en wc schoonhouden, zorgen voor eten, babykamer schoonhouden. Maar omdat de uren kraamzorg zo sterk teruggebracht zijn hebben ze gewoon geen tijd om de boodschappen te doen, de hond uit te laten etc.
Ze zetten wel gewoon koffie voor visite, doen ook de was (en zullen niet de vuile sokken en onderbroeken van de vader ertussenuit vissen...). Tijdens 1 van de eerste dagen van de kraamtijd zal in overleg tussen kraamvrouw, kraamheer en kraamhulp  beslist worden hoe de uren verdeeld worden over de dagen, afhankelijk van de situatie in huis. Ook wordt er gekeken of er uren bij moeten komen (bijvoorbeeld als de borstvoeding niet goed op gang wil komen, of als je een keizersnee gehad hebt en je echt nog meer zorg nodig hebt). Het minimum aantal uren kraamzorg is 44, en afhankelijk van je situatie kunnen ze het uitbreiden tot 80 uur! Dit gaat echter allemaal in overleg met verloskundige/gynaecoloog. Als zij ook vinden dat er uitbreiding nodig is, moeten zij dat aanvragen, en krijg je dus meer zorg op medische indicatie.

Ook vertelde ze ons dat het per regio afhankelijk is hoe de zorg ingevuld gaat worden. Mensen in bijvoorbeeld Amsterdam denken over bepaalde dingen anders dan mensen in Twente, en mensen in Twente denken weer anders over bepaalde dingen dan mensen in Friesland. Je kunt zelf als kraamvrouw ook aangeven wat je wel belangrijk vindt, en wat niet.

Wij hebben er wel een goed gevoel bij. Er werd gevraagd naar eetgewoontes (vegetarisch, oid), geloofsovertuiging, allergieen, medische aandoeningen. Daar wordt allemaal rekening mee gehouden.

Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal zal gaan, maar ons leek het goed geregeld. Het zal voor mensen die een tweede krijgen wel anders zijn dan voor ons, maar zoals het ons verteld werd, wordt alles afgestemd op de situatie thuis. De verzekeringsmaatschappijen willen het liefst naar 24 (!) uur kraamzorg, maar daar hebben de kraaminstellingen zich dus stevig tegen verzet.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.

Groetjes Lilian

Hier Yunio (in Utrecht) bij onze derde en dat was een en al drama. Die deed echt helemaal niets, wat ze in dat intake gesprek ook beloofd hadden, het gebeurde gewoon niet. Douche en wc zouden verplicht zijn? Nou, er werd niet eens een natte doek te voorschijn gehaald. Als ze smorgens binnenkwam was ik de baby vaak net de fles aan het geven en ik had de oudste 2 (toen 1 en 2 jaar) te eten en te drinken gegeven aan   mezelf was ik nog niet toegekomen, maar mevrouw kwam binnen, zette koffie voor zich zelf, vroeg nog niet eens of ik wat wilde en ging een uur op de bank zitten. Boodschappen deed ze wel, maar kraamvisite wat te drinken geven? Ho maar, zij was de enige die wat kreeg. Een van de andere twee verschonen (dat was ook gezegd ik het intake gesprek), kreeg ik als antwoord "die heeft vandaag al een keer een schone luier gehad", tja, dat had ik zelf inderdaad gedaan toen ze uit bed kwamen.

Het toppunt vond ik zelf een superscherp mes. Dat had ze op de rand van het aanrecht neergelegd en toen ik keek stond mijn  dochtertje van 2 daar vrolijk mee te spelen....  

Echt, ze zullen er ook best goede hebben, maar dit was een groot drama.  

Hey Cindie,

Ik zit zelf ook in de regio Utrecht en krijg ook kraamzorg van yunio.

Zou je mij de naam van haar door kunnen geven, want als ik haar dan krijg vraag ik gewoon om een andere. Er lopen hier ook kinderen rond en krijg hier toch niet echt een goed gevoel bij. Mag eventueel ook per mail. Daniques@hotmail.com.

Alvast bedankt.

groetjes Danique
37w0d

Terug
Bovenaan