Hoi,
Er is net iemand geweest van Yunio voor de intake.
Zoals het ons nu uitgelegd is, lijkt het me allemaal mee te vallen.
De eerste zorg van de kraamverpleegster zal idd zijn: de verzorging van moeder en kind, en wat daarmee samen hangt, dus: het helpen bij voeden, slaapkamer, badkamer en wc schoonhouden, zorgen voor eten, babykamer schoonhouden. Maar omdat de uren kraamzorg zo sterk teruggebracht zijn hebben ze gewoon geen tijd om de boodschappen te doen, de hond uit te laten etc.
Ze zetten wel gewoon koffie voor visite, doen ook de was (en zullen niet de vuile sokken en onderbroeken van de vader ertussenuit vissen...). Tijdens 1 van de eerste dagen van de kraamtijd zal in overleg tussen kraamvrouw, kraamheer en kraamhulp beslist worden hoe de uren verdeeld worden over de dagen, afhankelijk van de situatie in huis. Ook wordt er gekeken of er uren bij moeten komen (bijvoorbeeld als de borstvoeding niet goed op gang wil komen, of als je een keizersnee gehad hebt en je echt nog meer zorg nodig hebt). Het minimum aantal uren kraamzorg is 44, en afhankelijk van je situatie kunnen ze het uitbreiden tot 80 uur! Dit gaat echter allemaal in overleg met verloskundige/gynaecoloog. Als zij ook vinden dat er uitbreiding nodig is, moeten zij dat aanvragen, en krijg je dus meer zorg op medische indicatie.
Ook vertelde ze ons dat het per regio afhankelijk is hoe de zorg ingevuld gaat worden. Mensen in bijvoorbeeld Amsterdam denken over bepaalde dingen anders dan mensen in Twente, en mensen in Twente denken weer anders over bepaalde dingen dan mensen in Friesland. Je kunt zelf als kraamvrouw ook aangeven wat je wel belangrijk vindt, en wat niet.
Wij hebben er wel een goed gevoel bij. Er werd gevraagd naar eetgewoontes (vegetarisch, oid), geloofsovertuiging, allergieen, medische aandoeningen. Daar wordt allemaal rekening mee gehouden.
Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal zal gaan, maar ons leek het goed geregeld. Het zal voor mensen die een tweede krijgen wel anders zijn dan voor ons, maar zoals het ons verteld werd, wordt alles afgestemd op de situatie thuis. De verzekeringsmaatschappijen willen het liefst naar 24 (!) uur kraamzorg, maar daar hebben de kraaminstellingen zich dus stevig tegen verzet.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie hier ook wat aan hebben.
Groetjes Lilian