Ervaring van bestaande moeders gevraagd?

A

Anoniem

Guest
Hoi,
Ik ben zwanger van mijn eerste kindje dat in juni geboren zal worden. Nu heb ik een vraag over het vrij vragen van mijn man. Mijn man wil graag 2 weken vrij na de bevalling om ons kindje te leren kennen.
Is het nu verstandig omdat direct te doen of te wachten tot de kraamzorg vertrokken is?
Wie heeft hier ervaring mee?

Dank je voor je reactie!

Hai Not,

Ik ben zwanger van de 2e, bij de geboorte van onze zoon heeft mijn man gelijk vakantie genomen.
Dit zullen we echter nu niet meer doen.
De kraamverzorgster is in huis, jij ligt nog in bed en je man loopt wat doelloos door het huis.
Tenminste dat was onze ervaring en omdat zij er was voelde mijn man zich niet vrij genoeg om te doen wat hij anders zou hebben gedaan, bijv tv kijken, pc werken etc.
Dus deze keer neemt hij verlof als de kraamhulp vertrokken is en we lekker met ons eigen gezin zijn.

Luimpje

Hoi Not,

Ik ben ook zwanger van de tweede. Mijn man is ook bij de eerste direct 2 weken vrij geweest.
Nu gaan we dit niet doen, omdat hij toch de eerste 2 dagen na de geboorte vrij is(alle papa's krijgen die dagen van hun werkgever)
En idd hij kan niet heel veel doen voor je, de kraamverzorgster doet verder alles in huis.
Het is voor jou veel leuker als hij na de kraamweek lekker thuis is dit omdat hij dan evt ook nog dingen kan doen die bij jou nog niet zo willen lukken.
Want ik weet wel bij mijn dochter ging de kraamverzorgster weg en ik kon echt nog lang niet alles.
Plus dat je dan pas echt kan gaan wennen aan je nieuwe gezinnetje zonder iedereen en alles over de vloer.

Gr Lique

Hoi,

Ik ben ook zwanger van de tweede, bij ons eerste kindje is het helaas misgegaan, die is overleden, mijn man zat toen samen met mij in de ziektewet, en we wouden geen kraamhulp...

Ook ik twijfel wat we straks in mei moeten doen, gelijk een week vrij nemen of wachten tot de kraamhulp weg is...ik heb met mijn vriend afgesproken (en hij met zijn werkgever) dat hij na de geboorte een week vrij wil, maar dan bekijkt of hij dat gelijk doet of de week na de kraamhulp....

Het is voor de moeder misschien wel fijn pas als de kraamhulp weg is maar denk ook dat we moeten kijken naar de vaders, ik kan me goed voorstellen dat die de emoties ook op de hobbel hebben na de bevalling, het is voor hun ook een hele belevenis....
Wij kijken dus aan hoe vaders er dan zelf onder is, denkt hij ik wil werken, dan gaat hij die eerste week aan het werk, denkt hij nee ik wil ook thuis zijn, dan blijft hij thuis...

Je kan dus aangeven op zijn werk dat hij rond de bevalling 2 weken vrij wil (de precieze datum kan je toch nooit geven) en dat jullie dan bekijken wat jullie doen....gelijk of een week wachten....

Hallo,

Wij hebben nog geen ervaring, maar wil toch graag delen hoe wij het nu bedacht hebben. Mijn man neemt na mijn bevalling een vakantie van 3-4 weken, echter wel pas volledig na het vertrek van de kraamhulp. De week dat de kraamhulp er is gaat hij gebruiken om een en ander op zijn werk af te ronden. Hij heeft dan natuurlijk wel het geluk dat hij die flexibiliteit krijgt van zijn werkgever. Als het goed is gaat hij dus pas weg als de kraamhulp komt en is hij weer thuis tegen de tijd dat ze weggaat. Ik ben heel benieuwd hoe het ons allemaal gaat bevallen (letterlijk en figuurlijk )

Groeten,
Karin
(38wk, 4 dg)

toen wij onze zoon kregen had mijn vriend meteen 2 weken vakantie ik vond dat wel fijn .Ik moet wel zeggen dat ik het verschrikkelijk vond die kraamhulp. want ik wilde inderdaad alleen met zijn drieeen zijn en ik wilde hem zelf verzorgen.ik liep wel moeilijk omdat ik hechtingen had maar het ging allemaal ik denk dat als ik me bij een tweede weer zo goed voel ik de kraamhulp gewoon minder laat komen want ze had hier niks te doen een wasje draaien en de fles maken en de luier verschonen koken deed mijn vriend want die is kok en ze deed even stofzuigen maar ze zat meer stil dan wat anders. het was dat ik het volledig vergoed kreeg anders had ik het al snel stopgezet geloof ik

gr dominique

hier een hele andere ervaring. Mijn vriend was 2 weken vrij meteen na de geboorte. en ik was hier heel erg blij mee. want het was namelijk zo druk bij de kraamzorg dat wij gedeelde zorg kregen. Dat houdt in dat de kraamhulp op 1 dag twee gezinnen doet ipv 1. dus ze was er ongeveer 4 uur en ging dan weer weg.
als ik alleen was geweest was het echt een drama geweest. nu was manlief er. en dat was heerlijk. ook om bijv. boodschappen te doen, de hond uit te laten en te koken enzo.

en het was ons eerste kindje, de kraamhulp heeft mijn man ook heel; veel geleerd. zoals in het badje doen enzo.

mocht er ooit een 2e komen dan nemen wij weer 2 wkn vrij voor hem.

nu is hij wel een type dat ook gewoon zijn eigen ding doet als er een ander bij is. dus hij heeft ook lekker achter de pc zitten internetten enzo.

Hai,
Mijn man is zowel na de geboorte van de eerste als de tweede direct na de bevalling vrij geweest. Bij de eerste een week, bij de tweede drie weken.Ik heb hem net even gevraagd hoe hij dat vond, en hij was er in beide gevallen erg blij mee. Natuurlijk is de kraamhulp er, maar hij geeft aan dat het hele gebeuren zoveel indruk bij hem maakte, dat hij zijn hoofd echt niet bij werken kon houden. Bovendien had hij zo tijd voor alle regldingetjes zonder zichzelf voorbij te lopen.

Ik had het zelf ook veel te veel gevonden als hij snel weer was gaan werken, ook in de kramweek had ik hem zelf graag om me heen. zeker bij de eerste was ik zo overweldigd door alles wat op me afkwam, een prachtige tijd maar zo indrukwekkend. Persoonlijk had ik het vreselijk gevonden als ik mijn man dan niet veel om me heen had gehad.
Maar bovenal is het gewoon flauw voor de mannen dat ze ook niet wat langer vrij krijgen na het krijgen van een kindje!!!
Groetjes Soela

Terug
Bovenaan