Ervaring van bestaande moeders gevraagd?

zowel bij onze eerste als onze tweede die binnen nu en een paar weken gaat komen neemt mijn man pas vrij als de kraamhulp weg is.

Wij hadden bij onze eerste ook niet veel hulp aangezien het hoogzomer was en er erg veel kindjes werden geboren in die periode, maar moeder/schoonmoeder hebben heel veel voor ons gedaan in die periode.

Mijn man is iemand die graag  zijn gangetje wil gaan in zijn eigen huis en  als de kraamhulp er dan is ben je toch niet helemaal jezelf in je eigen huis, ondanks dat we haar kennen hoor! dus als zij dan weg is, dan kunnen we lekker gaan genieten met zijn viertjes, en voor die tijd zorgt de kraamhulp voor onze kleine, voor mij en voor onze oudste!

Groetjes,

Suus

Mijn man was bij de 1e gelijk twee weken thuis en daar waren we allebei erg blij mee. Zeker de eerste dagen was het druk, daarna wat minder. Mijn dochter had nog niet gelijk een echt dag en nachtritme en was ook 's nachts veel wakker. Als je dan daarna een dag moet werken  lijkt me  dat best zwaar.
Ook kan ik mij de 1e avond nog goed herinneren. Mijn man ging koken, onze dochter had spuitluiers om het half uur. Hij is om 5 uur begonnen met koken en om half 11 was de afwas eindelijk gedaan. Hij is de hele tijd bezig geweest met het eten en onze dochter verschonen. Ik kon toen mijn bed nog niet uit.
En daarbij vond ik de 1e dagen als gezin heel bijzonder. Ik moet wel eerlijk zeggen dat hij aan het eind van mijn kraamtijd het thuiszitten echt zat was, maar toen is hij ook zelf wat dingen gaan doen.
Nu zal hij weer 2 weken thuis zijn en dat is voor onze, dan 2 1/2 jaar oude dochter, wel erg fijn. De kraamhulp heeft dan ook alle tijd voor mij en de baby en bijv. de voedingen, terwijl onze dochter gewoon lekker kan gaan buitenspelen, naar het zwembad enz.

Mijn man is ook na de bevalling direct 2 weken thuisgebleven. Ik vond het wel fijn omdat het ook heel intiem is. Ik kon de hele dag bij hem terecht. Hij heeft geweten dat er ook zoiets bestaat als kraamtranen hahaha. Voor hemzelf was het ook prettig omdat het ook voor de man een hele emotionele gebeurtenis is waar hij even van moest bijkomen.
Maar goed, ik vond het wel prettig, maar zou het bij een tweede   anders doen omdat ik er dan nog een heb rondlopen en ik na 2 weken vast nog niet klaar ben om daarvoor te zorgen.

Bij de eerste was mijn man ook gelijk vrij met de aanwezigheid van de kraamhulp. Hij kon echter ook niet later vrij krijgen.
Achteraf was dit wel balen, want ik had een keizersnede en stond er toen na een week alleen voor en dat is dan absoluut niet te doen. Een vriendin kon mij gelukkig helpen.

Bij onze tweede heeft mijn man wel een aantal dagen vrij gehad, want ik ben bevallen op 31/12 en 1 jan is iedereen al vrij. Toen heeft hij zijn twee bevallingsdagen opgenomen en hij werkt 1 dag in de week niet. Dus al met al is hij toen een week na de bevalling vrij geweest.

Ik vind het toch wel fijn dat mijn man er toch ook was tijdens de periode van de kraamhulp, maar dat is ook vooral omdat mijn eerste 4 is en dus vakantie had.
Zodoende waren wij als gezin echt samen en werden heerlijk ondersteund door de kraamhulp, waardoor mijn man zich ook veel kon richten op onze oudste.

Vraag ook eens wat jouw man zelf wil.....misschien vindt hij het wel fijn om de instructies van de kraamhulp bij te wonen.....mijn man vond dat nl wel een leuke en bijzondere periode.

gr mama van MD en JA

Mijn man is twee keer direct na de bevalling een maand thuis geweest (ouderschapsverlof) en ik zou niet weten hoe ik dat de eerste week alleen met de kraamhulp had moeten redden. Tegenwoordig mag je blij zijn als ze 5 uur per dag komen (vaak veel minder in mijn geval, beide keren was het heel erg druk). De rest van de tijd ben je dus alleen thuis en moet je alleen zorgen voor je kindje, ik zou dat niet gered hebben, zeker niet als je er nog eentje hebt rondlopen.  En wat de kraamhulpen tegenwoordig doen????? Als je mazzel hebt heb je een goede maar ik deed zelfs nog een boel ernaast aan was en dergelijke!

Daarnaast zei mijn man dat hij het nooit zou willen, pas vrij als de kraamhulp weg is. Je heb giga gebroken nachten in het begin en hoe moet je dan nog overdag je werk doen? Hij was doodop de eerste weken.

Hoi, ik heb nog geen ervaring, maar mijn vriend blijft ook een weekje na de bevalling thuis. Vanwege bekkenpijn is mij duidelijk gemaakt dat ik de bovenverdieping de eerste dagen niet mag verlaten (traplopen is funest). En er zullen toch allerlei mensen langs willen komen enzo. Dan kan manlief mooi de deur open doen en de boel entertainen. Ik heb het toch niet zo op zijn familie, dus dan kan hij die mooi opvangen.

En idd ook wel handig als de kraamhulp hem ook kan instrueren. Mijn lief kennende is het voor hem geen enkel probleem bij zijn bezigheden dat er ook een kraamhulp is. Maar dat is voor iedereen verschillend; ik zou dat zelf wel vervelend vinden.

Geniet van je kraamtijd!
Groetjes, Jose
38 + 6

Hoi,

wij hadden bij de eerste het geluk dat die op vrijdagavond is geboren. Die vrijdag is m'n man niet gaan werken (ik had vanaf 1.30 uur 's nachts al weeën, dus was echt de deur niet meer uit te krijgen ;-). Daarna dus 2 dagen weekend. De maandag is hij ook nog thuis gebleven. In overleg met de kraamzorg is hij de volgende 3 dagen wel gaan werken, maar zorgde hij dat hij thuis was als de kraamverzorgende vertrok rond 15 uur. Op vrijdag was de kraamverzorgster er voor het laatst en was m'n man ook thuis. Geen bezoek gepland die dag, maar tijd genomen om nog eens terug te kijken op de week en nog een  heleboel vragen te stellen. Nu hadden wij ook een super kraamverzorgster en dat maakt denk ik een wereld van verschil.
De paar weken daarna heeft   m'n man nog een aantal dagen vrij genomen of kortere dagen gewerkt. Ik vond het heerlijk dat ik er niet alleen voor stond, m'n man vond het heerlijk om z'n zoon te leren kennen en veel dingen  wat betreft verzorging e.d. samen te doen. Kortom; we hebben genoten!!
Nu de tweede op komst is (ook in juni) willen we proberen om het weer zo te doen.

Groetjes,
Margrethe

hoi,
mijn vriend heeft het geluk dat hij flexibel dagen kon opnemen: ik ben op dinsdag met een geplande ks bevallen (zoonlief lag dwars), die week is hij niet meer gaan werken. Dat kon hij ook niet gezien alle regeldingen. Ik ben vrijdags thuisgekomen, t weekend met kraamzorg en manlief thuisgeweest. De maandag wilde hij nog vrij en daarna zou hij weer gaan werken, tot 15u (als ik wakker zou worden van middagdut en kraamzorg weg zou zijn). Hij heeft het 1,5 dag volgehouden, maar kon zijn aandacht er niet bijhouden: hij wilde bij ons zijn!! Uiteindelijk is hij 2 weken na de bevalling weer gaan werken.
Van tevoren, voor we wisten dat het een ks zou worden, hebben we t erover gehad hoe hij de dagen zou opnemen en dachten we dat hij 1e 4 dagen vrij zou zijn, zodat hij ook van kraamzorg tips en handigheidjes zou kunnen leren om kindje te verzorgen en te badderen. Want het is voor hem ook allemaal nieuw zo'n uk!
Geniet nog van je zwangerschap en succes met nadenken over hoe jullie t zullen gaan plannen.
Groetjes mira, sinds 02-01-07 mama van jaap

Terug
Bovenaan