Ervaringen ascal ter preventie

Hoi Beertje,
Ik heb dit ook gebruikt omdat ik type 1 diabetes heb, en idd tot 36w. Ik heb geen bijwerkingen gehad en 2 gezonde kindjes gekregen van 2880gr en 2995gr.

Ik heb ascal 80 mg geslikt tussen de 12 en 34 weken zwangerschap in verband met een verhoogde kans op zwangerschapsvergiftiging. Tijdens mijn eerste zwangerschap met 34 weken ontstaan, opgenomen in het ziekenhuis en met 37 weken ingeleid. Tweede zwangerschap helaas ook zwangerschapsvergiftiging maar wel pas na 40 weken! Het heeft bij mij dus zeker geholpen. Ik heb er geen bijwerkingen van ondervonden!

Ook ik slik nu (33 weken tweede kindje) dagelijks ascal. Bij mijn eerste kindje Hellpsyndroom (zwangerschapsvergiftiging) met 37 weken dus uit voorzorg slik ik het nu. Tot nu toe gaat deze zwangerschap voorspoedig.

Ik slik ook de ascal preventief, 80mg voordat ik ga slapen. Net zoals degene die de topic is gestart heb ik 2 risicofactoren die mijn kansen op zwangerschapsvergiftiging vergroten (1e zwangerschap en moeder met zw. Vergiftiging toen ze zwanger was van mij).

Ik ben begonnen tussen 13-14 weken en ik ben inmiddels ruim 28 weken zwanger. Ik moet nog 8 weken de medicatie slikken, de avond van 35+6 ga ik stoppen met de ascal op advies van de gynaecoloog (stoppen per 36w vanwege mogelijkheid tot bevallen).
Daarnaast slik ik 2 keer 500mg kauwtabletten calcium; dit verlaagt ook het risico. De Gynaecoloog heeft mij uitgelegd dat het met name als doel heeft om de doorbloeding van de placenta optimaal te houden.

Enige bijwerking die ik had in het begin was regelmatig spontane bloedneuzen (gebruik ook neussprays vanwege allergie). En ik krijg wat sneller blauwe plekken en m’n neus verstopt sneller dan anders.

Maar verder voel ik me goed en baby is lekker actief? schopjes worden steeds sterker en voel de kleine de hele dag door.

Ik weet van mijn moeder hoe naar het is om zo ontzettend ziek te worden en een kindje te hebben dat veel te vroeg geboren wordt (met alle complicaties erbij en alle stress over of ik het wel of niet zou blijven leven).

Ik ben zelf geboren bij een zwangerschap van 28 weken en heb bijna een half jaar in het zkh gelegen (waaronder aantal maanden in de couveuse). Als ik door deze medicijnen kan voorkomen dat dit mij en ons kindje bespaard blijft; doe ik dat graag ?

Ik voel me goed en bloeddruk blijft heel erg netjes, laatste keer was die 109/74, wat echt keurig is.
Hopelijk blijft baby iig nog 8 weken zitten, als die 3 weekjes eerder komt (bij 37w) vind ik het ook niet heel erg ??

HELLP syndroom bij mijn eerste zwangerschap, met dus veel te hoge bloeddruk en nierfalen met 36 weken opgenomen in het ziekenhuis. Gezonde zoon met 37 weken via inleiding geboren.
Bij deze tweede zwangerschap ASCAL 80 mg gebruikt vanaf 12 weken tot 36 weken. Nu 39 weken zwanger en mijn bloeddruk is nog steeds even goed als voor de zwangerschap, zo geweldig! De bloedverdunners hebben me ook goed geholpen tegen zware migraine.

Heel veel succes en sterkte. ASCAL zijn eigelijk kinder aspirientjes die alleen in een normale dosering pijn bestrijden maar met deze lage dosering je bloed verdunnen.

Bij mijn tweede zwangerschap ooj moet slikken ivm Hellp syndroom bij 40 weken met de eerste. Geen klachten van gehad en mijn bloeddruk bleef mooi laag.
Wel richting het einde 3 keer heftige tussentijdse bloedingen en ziekenhuisopnames. Maar volgens de gynaecologen zou dit niet door de Ascal kunnen komen.

Bij mijn tweede zwangerschap ooj moet slikken ivm Hellp syndroom bij 40 weken met de eerste.
Geen klachten van gehad en mijn bloeddruk bleef mooi laag.
Wel richting het einde 3 keer heftige tussentijdse bloedingen en ziekenhuisopnames. Maar volgens de gynaecologen zou dit niet d

Ik ben er ook mee gestart op 11 weken icm zwangerschapsvergiftiging in eerste zwangerschap. Tot nu toe gaat het erg goed. Bloeddruk was juist laag. Ben nu 30 weken en sinds 2 dagen extreem hoofdpijn en wat sterretjes zien. Dus hoop dat het geen voortekenen zijn!

Terug
Bovenaan