ervaringen kdv/gastouder

A

Anoniem

Guest
Hallo mama's,
Wie kan mij goede/slechte ervaringen vertellen over kdv en/of gastouders?
Ik zal het even uitleggen. Wij maken gebruik van een gastouder via een gastouder buro. Een schat van een mens, daar kan ik echt niks over zeggen. Sinds een maand of 2 is ze zelfstandige geworden, binnen de organisatie van het gastouderburo. Dat betekend dat ze een bepaald aantal uren moet draaien in een jaar ivm de belasting. Ze had altijd al veel kindjes, maar het was prima te doen. Maar nu is het echt druk! Ze heeft er 8, excl eigen kind. Daar moeten er 5 van naar school. Dus ze loopt met alle kinderen naar school. Regen, sneeuw, alles en iedereen moet mee. Daan word daarvoor uit zijn slaap gehaald of hij moet ervoorwakker blijven. Vind ik niet zo prettig. Inmiddels heeft ze een stagiare. Maar als die ziek is, zit ze best wel met de handen in het haar. Want het si druk! Ze heeft , omdat er zoveel kinderen naar school moeten, een bolderkar laten maken. Handig dacht ik eerst. Maar nu dat ding eenmaal klaar is, heb ik er bijna nachtmerrie's van! Hij is niet geschikt voor kindjes zoals Daan. Er zitten 2 bankjes in en Daan word tussen die 2 bankjes ingezet. Op het voeten gedeelte zeg maar. De bolderkar heeft geen vering en wielentjes van een winkelwagen. Dus kabaal en een harde vloer. Vaak ook nat, omdat de andere kinderen met hun schoenen op datzelfde gedeelte zitten. Eerder had ze een duo wagen, daar zat Daan dan in, op mijn verzoek met een kleed over hem heen, ivm de weersomstandigheden. In die bolderkar zit ie open en bloot op een stuk hout, nat! Al met al, ik vind het niet prettig meer aanvoelen. Ik laat Daan daar ook altijd huilend achter. Als ik hem, bij nood, weleens bij mijn schoonmoeder breng, is er niks aan de hand. Dan heeft ie het gewoon te druk om mij nog te zien. Terwijl hij de oppas toch 3x per week ziet, en oma maar 1x, soms nog minder.
Vrijdag gaan we kijken bij een kdv hier in de straat. Omdat deze ook aan flexibele opvang doen is dit misschien wel een mogelijkheid. Maar waar moet ik op letten? Ik ken niemend die zijn kindjes op dat kdv heeft... Iemand nog tips?

Bedankt voor het lezen van dit verhaal!
gr Anita (Daan 14mnd)

Kan me voorstellen dat je bij die gastouder weg wilt. Gaat daar echt niet lekker als ik je verhaal zo lees, zeg. Thomas gaat inmiddels een half jaar 2 dagen naar het KDV en het bevalt echt heel goed. Ik zal proberen wat tips te geven om op te letten.
- Als je een afspraak hebt om te kijken dan zou ik vooral op de sfeer zetten; is het gemoedelijk, rustig en "voelt" de sfeer fijn.
- Vraag wat het beleid is wanneer ze bellen als er wat is; mag je als ouder bellen (als je dat wilt tenminste)
- Hebben ze certificeringen? Gaat over veiligheid, dus best belangrijk.
- Zijn er vaste krachten op de groep?
- Hoe verloopt het kontact met de ouders?

Wij zijn hier dus super tevreden over maar dat kan natuurlijk verschillen per KDV.
Veel succes met je keuze.

Ida

hoi,

Precies datgene wat jij nu beschrijft is de reden waarom ik niet voor een gastoudergezin heb gekozen! ''iedereen'' raadde het me aan omdat ik flexiebele uren werk, maar ik dacht altijd hoe doen ze dat toch met kinderen die naar school gaan??
Nu het er zo druk is, kun je net zo goed kiezen voor een kdv.
Ik ben best tevreden, tuurlijk zijn er wel eens dingen waarbij ik denk: moet dat nou zo, maar ja als moeder weet je het toch altijd het beste...

ga gewoon eens kijken. Je voelt de sfeer wel een beetje als je binnenkomt.
vraag ook of zieke kindjes mogen komen bijvoorbeeld. Ik kan nooitr weg van mijn werk, en kindjes hebben nu eenmaal wel eens wat verhoging. Er zijn kdv-en waar kinderen met iets verhoging gelijk opgehaald moet worden.

En niet bij alle kdv-en kunnen de kindjes warm eten, ik weet niet of dat in jullie geval nodig is.

groetjes Elke

Hoi,

Wat een bijzonder verhaal zeg . Maar mag dat wel, zoveel kinderen in een gastgezin? Ik vraag met trouwens ook een beetje af hoe dat zit met zo'n bolderkar. Een kdv hier in de buurt heeft ook zo'n ding, maar dat zijn vier aparte stoeltjes die een beetje te vergelijken zijn met autostoeltjes, inclusief een bijzonder stevige gordel!

Wij hebben heel bewust voor een kdv gekozen. Een gastouder gezin kan hartstikke goed zijn hoor, maar ik vind de semi-huiselijke setting niet ideaal. Niet alleen vanwege wat jij in je berichtje omschreef, maar ook omdat ik vind dat Heather al een thuis heeft. Daar hoeft niet nog een thuis bij te komen.
Daarnaast krijgt ze op een kdv ruimte om zich te ontwikkelen ipv dat ze een beetje mee loopt te hobbelen met de dagelijkse gang van zaken. Bepaalde spelactiviteiten (bv met grote speel-dingen), zing- en dansspelletjes, maar vooral knutselen. Heather komt al maanden thuis met allemaal hele bijzondere knutselfrutsels. En natuurlijk contact met kinderen van haar eigen leeftijd. Ik merk dat Heather dat ontzettend leuk vindt en sinds kort ook echt speelt met meisjes (zijn toevallig allemaal meiden) van haar leeftijd. Ze wil sinds kort ook niet meer mee naar huis.

Ik geloof trouwens dat het al eerder is gezegd, maar ik raad het je ook aan; kijk goed rond!

Succes, KT

Fijn dat er al reacties zijn!
Ik merk aan mezelf (mijn man ook ) dat ik steeds probeer of we wat anders kunnen regelen. In de privesfeer. Maar persoonlijk ben ik geen voorstander van opas oma's. Dus dat doen we het liefste niet, maar hoe het nu bij de oppas gaat vind ik ook echt niet fijn!
Ik vind jullie verhalen van een kdv wel goed klinken. Ik had altijd het idee dat het een soort opgehokte bedoeling was. Maar nu Daan wat groter is, kan hij ook veel beter zijn mening laten horen. Als hij het ergens niet mee eens is, dan horen ze dat wel!  En inderdaad; een thuis heeft hij al. Daan knutselt nooit bij de oppas. Dat doet ze met de wat grotere kids. En de kleintjes vermaken zich wel. Speelgoed genoeg daar. Het is vast heel leuk om iets te krijgen wat jou uk heeft gemaakt!
Ik moet inderdaad ook eens goed vragen wat het beleid is wat betreft ziekte. Ik kan ook niet zomaar weg van het werk en mijn man werkt in een andere plaats, een uur rijden vanaf hier.
Alvast bedankt!
 Anita

Hoi Anita,

Toen onze zoon naar het KDV zou gaan waren wij heel erg enthousiast. Toch moeten we een half jaar later wel concluderen dat het ons een beetje is tegengevallen. Het contact met de leidsters blijft bijvoorbeeld heel erg afstandelijk. Ze vertellen niet zoveel over wat ons zoontje die dag gedaan heeft, er is wel een schriftje, maar er komt niet veel meer in te staan dan: zo laat geslapen en zoveel gegeten. Bovendien is het 9 van de 10 keer een andere leidster als we hem wegbrengen. Altijd brullen dus. Ze wisselen elkaar denk ik af voor 's morgens vroeg. Als je hem komt halen is het wel altijd dezelfde, maar juist het wegbrengen is iedere keer weer spannend.
Verder gaat ons zoontje af en toe in een andere groep knutselen. Das natuurlijk erg leuk, maar voor ons jochie wel onrustig.
Hij heeft regelmatig knalrode en zelfs kapotte billetjes.
Ik vind de leidsters absoluut allemaal lieve meiden en het zal heus veilig zijn daar, maar ons gevoel is helaas niet super.
Aangezien we gaan verhuizen binnenkort hebben wij nu andere opvang geregeld, en ja, wij gaan nu voor een gastouder. Vond het wel interessant dat jij nu juist voor een KDV gaat!
Ik ben zelf van mening dat het met dat 'leren' wel meevalt op een KDV. Ze zijn nog heel klein en hebben straks nog veel tijd op school door te brengen. Het samen spelen met vriendjes en vriendinnetjes gaat zich pas echt ontwikkelen als kinderen 4 a 5 jaar oud zijn. Nu spelen ze wel naast elkaar, maar nog niet met elkaar.
Tsja zo zoekt iedereen weer een opvang die bij zijn kindje past.
Ik kan me trouwens wel goed voorstellen dat de opvang bij de gastouder die je nu hebt niet veel vertrouwen meer bij je opwekt, dan zit je ook niet lekker op je werk denk ik...
Als ik jou was zou ik bij het KDV goede vragen stellen en je ogen de kost geven als je gaat kijken.
Misschien is er in de buurt bij jullie wel een andere gastouder met veel minder kindjes, waar je wel vertrouwen in hebt?

Ik hoop niet dat ik je nu weer aan het twijfelen heb gebracht maar wilde je toch even vertellen waarom wij juist nu voor een gastouder gaan...

Groetjes, en succes met het zoeken,

Susan

Hai Suus,
Nee joh, fijn juist dat er ook andere kanten van het kdv naar voren worden gebracht. Als het kdv ook niet goed aanvoelt, ga ik het gastouderburo eens bellen of er inmiddels al andere een gastouder is bij mij in de buurt. En natuurlijk moet ik het gaan aankaarten   bij deze gastouder. Ben ik echt een held in...  (niet dus)
Vanmorgen haalde ik Daan op, toen waren alle kindjes op school. Dus er waren 3 kleintjes. Dan voelt het zo goed he! Daan zit te kraaien van de lol daar in een speelhoekje. Ze had toevallig de schoolkinderen over laten blijven op school ivm het slechte weer.(anders weer heen en weer in de regen)  Voor mij natuurlijk wel een fijn gevoel, maar ik begrijp dat ze dat niet elke keer doet. Dat moet natuurlijk ook weer in overleg met andere ouders.

Morgen is the big day. Ik laat het nog wel ff weten.

Anita

Jouw verhaal klinkt inderdaad niet echt geweldig.

Ik ben juist heel erg tevreden met m'n gastouder.
Hannah gaat daar twee dagen per week heen. We brengen haar al om 7.00 en halen haar om 18.00/18.30 weer op. Zodra ik er ben gaat ze meteen op de bak met speelgoed af en als ik haar ga ophalen is ze ook lekker bezig.
Onze gastouder heeft drie eigen kinderen, waarvan alleen de jongste nog op de basisschool zit (die is 7). Verder heeft ze nog twee andere oppaskindjes, eentje van 1j9m en eentje van 3,5. Het is er altijd erg gezellig (wel vaak druk als ik Hannah ga ophalen en iedereen thuis is, maar gezellig druk).
Ik moet ook zeggen dat ik mijn gastouder al kende voor dat Hannah er was, want het is mijn buurvrouw. Maar zij is echt super.
Wel gaat Hannah vaak mee om die jongste te halen en brengen van/naar school, maar toen ze er net kwam (ze is daar vanaf dat ze 12 weken was) liet ze haar jongste gewoon overblijven tussen de middag zodat ze er niet met Hannah heen hoefde. Of ze liet een van haar oudste twee de jongste halen ofzo.

Ik weet dat er maximaal 4 kindjes onder de 4 jaar tegelijk opgevangen mogen worden (en dat is dus inclusief eventuele eigen kinderen), maar of er ook een regel is voor oudere kindjes weet ik niet. Lijkt me niet echt een goede situatie zoveel kinderen tegelijk. En zoals je met jouw zoontje omgaat in die bolderkar enzo, dat vind ik dus echt niet kunnen!
Je kunt ook via je gastouderbureau een andere gastouder zoeken natuurlijk, of idd naar een kdv gaan. Bij ons was dat lastig ivm de lange dagen die wij maken omdat we allebei lange reistijd hebben naar ons werk, daarom is gastouderopvang voor ons zo ideaal (en natuurlijk is onze buurvrouw erg dichtbij, dus brengen en halen kost ook erg weinig tijd).

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006)

Terug
Bovenaan