Ervaringen met alleen kolven?

Ik heb alleen gekolfd omdat hij mijn tepels niet pakte. Het is goed te doen, advies is wel om altijd een voeding vooruit te kolven. Stel je baby komt eerder dan moet je nog kolven en dat is niet fijn. En als jan ook voorraad kolven dan kan je ook vaker voedingen door andere laten doen

Hoi,
Inmiddels kolf ik al 10 maanden fulltime. Aan de borst is het hier nooit gelukt. Mocht je doorgaan met kolven dan is mijn tip om een kolf bh te gebruiken. Hierdoor heb je je handen enigszins vrij! Heel veel succes! 
Groetjes 

Vanaf de kraamweek gestart met kolven, omdat het geven van bv live alleen goed lukte met aanwezigheid kraamhulp of partner.
In het begin 8 x gekolfd(dus ook 2 x in de nacht). Ik had altijd meerdere voedingen in de koelkast dus kwam hij extra of ging er iets mis dan had ik voldoende. Ook in de vriezer voorraad. 
Na een maand of 3 de nschtvoeding niet meer gekolfd, en zo ging ik continu af bouwen van kolven. 
Tot nu toe; ik kolf 3 x en zoon is 7 maanden. Ip lukt het om hiermee de dag door te komen. Ik heb van mijzelf geen top productie, maar ik red het wel. 
Ben dus niet bang dat je 'vast' zit aan 8 x kolven per dag, want dit kan je zelf aanpassen in wat je wilt.
Ik vind het ideaal. Partner kan ook fles geven(evt s nachts) en er is ritme en dat voelt voor mij goed. En kolven kost 10 min(hier) per sessie met medela swing dubbele kolf (fijn ding!!) Tip; neem er een op batterijen, want als je altijd kolft kom je weleens op plekken waar geen stroom is. Hiervoor leent de medela zich goed. 

Ik heb ook geen makkelijke start gehad met de bv. Heb 8 weken volledig bv gegeven en nu aan het afbouwen.  Heb veel gekolfd en dr laatste 2 weken fulltime, maar het was veel te intensief. Heb een lactatiekundige gehad, maar ook dat gaf niet veel verbetering.
Probeer het, maar ga er niet aan onderdoor. Ik vond het echt even moeilijk, maar nu is de kv zo'n verademing. Ben een veel leukere, minder gestreste mama.

De opmerkingen over het ziekenhuis herken ik zo. Wel advies geven maar geen/weinig tijd voor meehelpen. Uiteindelijk hebben wij een lactatiekundig verpleegkundige gehad die het wel fijn aanpakte. Thuis nog kraamzorg maar erg onervaren. Vanwege infectie hebben we 7 dagen in het ziekenhuis gelegen. 
Uiteindelijk heeft het bij mij ook 4-5 weken investeren gekost. Vaak ging het redelijk maar ook geregeld echte frustratiemomenten voor moeder en kind. Met veel steun is het uiteindelijk goed gelukt en geef ik nu al 8,5 maanden bv. Heb niet fulltime gekolfd maar wel tijdens de verlofperiode een kolf gehuurd om mezelf de tijd te geven of ik daadwerkelijk op mijn werk wilde gaan kolven. Toen heb ik een eigen kolf aangeschaft. 
Je zou dus kunne overwegen de kolf langer te huren om te kijken of je productie goed blijft. 
Verder vooral doen wat goed voor jullie voelt. Alles is goed en er moet ook tijd voor genieten en minder frustratie zijn. Succes. 

Volgens mij doe je het super goed en heb je een heel goed beeld van wat je wil en waar je naar toe wilt. Ga zo door! 
Mijn dochter is nu net 4 maand en ik kolf fulltime sinds dat ze 6 weken is, dus al een hele tijd! Ik heb altijd met veel plezier borstvoeding gegeven maar op een duur werd ik zo onzeker en wist ik niet meer waar ik het moest zoeken soms. Achteraf gezien zat ze in een sprongetje, maar dat wist ik toen nog niet. Ik ben vervolgens alles gaan kolven en met het flesje gaan geven. Gelukkig pakte ze zowel de borst als de fles meteen. Na 2 dagen had ik er ook ineens compleet ritme in en sliep ze ook meteen door. Ze kreeg de laatste voeding om 22.30 en ik maakte haar s'ochtends om 07.00 uur weer wakker. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wel 100x op het punt heb gestaan om er mee te stoppen want ik had maar een enkele kolf dus ik was allereerst dubbel werk aan het doen door te kolven en het vervolgens in een flesje te geven maar het kolven tussendoor slokte ook al mijn tijd op! Uiteindelijk heb ik dit 8 weken volgehouden en toen heb ik alsnog een dubbele kolf aangeschaft. Er ging een wereld voor me open! Ik had ineens gigantisch veel meer productie en ik was binnen 15min. klaar! Dus als ik je één tip mag geven dan is het wel dat als je fulltime gaat kolven dat je een dubbele kolf aanschaft! Verder is het belangrijk dat je voor jezelf ritme probeert te vinden wanneer je wil kolven. Onderschat het niet, het is ontzettend uitputtend maar je krijgt er onwijs veel voor terug! Wat ik altijd doe is, als mijn vriend thuis is vraag ik hem het flesje te doen terwijl ik ga kolven. Goed voor ons allebei! 
Ik wens je veel succes in ieder geval! Ik hoop dat het je gaat lukken. Niet geschoten is altijd mis! En vergeet niet; flesvoeding is een heeeele goede tweede optie! 

Hoi Mikkie,
wat je schrijft is erg herkenbaar. Hier ook veel opstartproblemen gehad. We hebben onze zoon eerst via een cupje gevoed, toen geoefend met fingerfeeding omdat de zuigreflex nog niet goed was, daarna steeds vaker geoefend met aanleggen. In de tussentijd gekolft. Inmiddels gaat het aanleggen goed maar meneer valt halverwege in slaap en dat leidt er toe dat hij heel vaak aan de borst wil wanneer ik op verzoek voed. Wij hebben daarom gekozen om te kolven en via de fles te voeden. Maar eerlijk gezegd, nu 4 weken verder, begint me dat aardig op te breken en twijfel ik zelf ook of ik wel door moet zetten. Hij heeft nu bijna een maand borstvoeding gehad, een mooie start lijkt mij, maar toch de keuze om af te bouwen kan ik nog niet maken. Na zoveel energie om het te laten slagen voel ik me dan een beetje schuldig. Aan de andere kant: ik heb Mn best gedaan en een blije moeder is ook belangrijk! Ik blijf nog even twijfelen. 
In ieder geval: je verhaal komt me bekend voor! Doe wat goed voelt, niks is goed of fout. En nu ik dit typ, besef ik me dat ik dit ‘advies’ zelf ook zou moeten volgen en me niet schuldig moet voelen over welke keuze ik maak.
succes in ieder geval! 
Groetjes Denise 

Terug
Bovenaan