Ervaringen met bakfietsen & moederfietsen?

Ik heb een zoontje van ongeveer 6 maanden oud en ben mij aan het orienteren op het gebied van moederfietsen en bakfietsen. Hoe zijn jullie ervaringen (zowel positief als negatief) met deze fietsen? Ik woon zelf in utrecht dus ben van plan om deze in de stad te gebruiken. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Hoi Floor,

Heb zelf een zoontje van bijna 2 en ben zwanger van de tweede. Ik had altijd nog mijn fiets van de middelbare school, dit omdat ik nooit veel fietste en het wel prima vond. Maarja, m'n zoontje is erg lang en paste al snel niet meer in het voorzitje. Dus toen heb ik een moederfiets voor m'n verjaardag gekregen.

Ik heb een sparta. Het voordeel van deze fiets is dat de wielmaat gewoon hetzelfde is als van een gewone fiets. Dus je hoeft wat minder hard te trappen. En ik ben zelf vrij lang (1,75) dus is ideaal. Als het voorstoeltje op de fiets zit dan heb ik genoeg ruimte om m'n benen kwijt te kunnen, de fiets is stevig je kan makkelijk een kindje en je boodschappen meenemen. Heb hiervoor wel speciale fietstassen erbij gekregen. Die kan je onder je achterstoeltje vastmaken. Normale fietstassen passen er niet op. En deze fiets is ook makkelijk om te toveren tot een normale fiets door er een ander stuur op te zetten lijkt het helemaal niet meer op een mama fiets. Een nadeel vind ik dat door het brede stuur (waardoor je voorop wel weer meer ruimte hebt) best een redelijke draaicirkel hebt. Ik kan wel overal tussendoor, slopjes, steegjes en rekjes maar moest wel even wennen aan het sturen.

Succes met kiezen!

Groetjes,
Jo
 
Hoi hoi

Ik lees veel over moederfietsen, bakfietsen. Wel leuk hoor, als je het kunt betalen. Dan zou ik het zeker doen!
Maar eigenlijk is het onzin, en écht iets van deze tijd. Vroeger bestonden deze fietsen ook niet.
Een goede fiets (ook tweedehands) kan prima een een voorzitje hebben. Ik ben ook 1.75, fiets op een gazelle van 13 jaar oud. Gaat prima, ook met een voor én achterzitje, hoewel dat wel zwaar wordt maar dat heb je ook op een moederfiets. Mijn oudste en jongste schelen 3 jaar. Het scheelt alweer als de kinderen minder verschillen van leeftijd.
Ik heb mijn zoontje, nu bijna 5, met net 4 jaar geleerd om gewoon zelf te fietsen. Als je in een niet al te drukke plaats of stad woont, kan dat. (hoe eng het eigenlijk ook dan is). Toch hebben wij ook een fietskar aangeschaft (tweedehands). Omdat hij gewoon nog niet zo snel kon fietsen en we dus veel tijd kwijt waren. Ze hebben dus een dik jaar samen in de fietskar gezeten. En toen ook een paar keer mijn oudste achterop en de jongste in de fietskar.( kun je ook nog heel wat boodschappen in vervoeren).
Nu is hij bijna 5 en fietst hij aardig door. Mijn jongste van net 2 zit sinds een paar weken achterop. als ik eens wat meer boodschappen moet doen dan doe ik de fietskar er achter, en als ik wat sneller wil dan gaat mijn oudste ook nog achter op.
Ik vind moederfietsen en bakfietsen erg leuk, maar erg duur. Ook tweedehands. Als ik het geld had, zou ik er vast een gekocht hebben.
Maar met een fietskar (nieuw of tweedehands) kun je je ook redden!
Succes met je keuze !
 
Hoi Jo & tp,

Bedankt voor jullie reacties! Bakfietsen zijn inderdaad redelijk aan de prijs en voordat ik zoveel geld uitgeef wil ik ook echt zeker weten dat het een goede en handige fiets is. Ik wil graag een testrit gaan maken met zowel een fietskar als een bakfiets. Het enige nadeel aan de fietskar vind ik dat je deze achter je fiets plaatst. Ik kwam op internet deze fiets tegen, de MyZigo (www.myzigo.nl). Een soort mix van een fiets en fietskar en bakfiets. Hoe lijkt zoiets jullie?

Gr, Floor
 
Hoihoi,

Heb even gekeken op die website. Het lijkt me een mooie fiets, ook handig dat je gelijk een buggy hebt! Alleen vind ik de wielen erg klein en dat lijkt me hard trappen als je een flink eind wil fiesten. Maar voor alleen in de stad lijkt het me ideaal. Woon zelf in een dorpje en vind het leuk om wat grotere rondes te gaan fietsen. Dan lijkt hij me minder geschikt en zou ik voor een gewone fietskar gaan. Vrienden hebben ook een gewone fietskar en daar kunnen inderdaad nog een heleboel boodschappen bij!

Groetjes,
Jo
 
hoi,

ik heb zelf een mama fiets en geeneens een dure, althans vind ik....heb em gewoon bij wehkamp gekocht en het ideale er van vind ik, dat je de versnellingen kunt aanpassen, dus dan trap je je eigen ook geen ongeluk! mijn dochtertje van 2,5 past nog steeds prima voorop, maar dat komt omdat ze gewoon heel klein is haha! een bakfiets lijkt me inderdaad meer aan de prijs, en het ligt er aan waar je woont anders ben je de fiets ook nog zo kwijt.

Ik zou als je het echt wilt eens een proefritje maken en kijken wat het is. wilde zelf graag een mamafiets, maar hoorde heel veel negatieve verhalen er over en dat het dus mega duur was. toch rond gekeken en toch besloten om het te doen, bij wehkamp is het trouwens een van Speijk.

Groetjes sylvana
 
Hoi Sylvana & Jo,

Wat een keuzes! Bakfietsen, fietskarren, moederfietsen etc. Ik zie door alle fietsen het bos niet meer.... Ik ga maar eens kijken of ik een dealer kan vinden die en de bakfiets, en de fietskar en de Zigo verkoopt en daarnaast ook een mama fiets zodat ik alles in een kan proberen en hopelijk dan een keuze kan maken. Wordt vervolgd!

Groetjes,
Suazanne
 
Terug
Bovenaan