Ervaringen met een doula

Yima

New member
<p>Hoi, </p><p>Ik ben pas 13,5 week zwanger. Maar wegens een slechte vorige ervaring waar ik maanden lang nachtmerries van gehad heb, ben ik samen met de verloskundige op zoek naar wat ik nodig heb om de angst voor de volgende bevalling weg te nemen en hier weer met een schone lei en een rustig gevoel in te gaan. <br /><br />Ze heeft verschillende opties gegeven om me eens in te verdiepen. een ervan was het inschakelen van een doula die dan ook tijdens de zwangerschap al mij kan coachen. Op internet klinkt het allemaal heel fijn en precies als wat ik zou willen. Al blijft het een voor mij vreemde persoon waar je je dan zo open voor moet stellen. Het kost best wel wat en de enige ervaringen die ik kan vinden komen van pagina's van doula's. <br /><br />Heeft iemand hier ervaring met een doula tijdens de zwangerschap en bevalling? Was het van toegevoegde waarde tov de verloskundige? Vond je het fijn?</p>
 
Hoi hoi, ik heb het ooit wel overwogen. Maar kon niemand vinden waar ik me echt prettig bij voel. Wat mij veel heeft geholpen is het boek mama”en en de podcast ervan. Ook positieve geboorteverhalen. En echt zorgen dat ik iemand bij me had die mijn wensen begreep (man). Mijn 2e bevalling was prachtig en verliep bijna pijnloos (op het laatste half uur na natuurlijk). Maar ik heb me zo goed kunnen focussen op mijn lijf, het proces, en me als het ware echt af kunnen sluiten van angst. Ik heb tijdens mn verlof echt erg veel bezig gehouden met waarom de eerste keer niet goed ging. En gekeken naar wat ik nodig had om dit te voorkomen. Sommige dingen kun je niet oplossen (stuitligging/complicaties). Maar hoe wil ik reageren op die situaties als het wel gebeurd? Wat ging wel goed de vorige keer? Hoe kan ik dit weer gebruiken? Wat zijn mijn opties en het allerbelangrijkste wat past bij mij?? Dit heeft alles voor mij echt veranderd. Heel veel succes in je zoektocht, met of zonder doula ❤️
 
Veel doula's geven ook de cursus hypnobirthing. Daarmee krijg je misschien al veel handvatten voor jezelf en om met de angst om te gaan.
En ook krijg je meteen een beeld bij of je denkt dat een doula iets voor je kan betekenen. En of het bij je past.

Ik volg momenteel die cursus van iemand die ook doula is en ondanks dat ik haar niet als doula heb ingehuurd lijkt het me een heel fijn persoon om bij de bevalling te hebben.
 
Samsonn ik zal eens naar het boek kijken. Tnx
Tijdens mijn eerste bevalling had ik lang niet alles in de hand al had ik er van tevoren over nagedacht. Oa vroeggeboorte en zwangerschapsvergiftiging. Ben nu met de verloskundige inderdaad aan het kijken naar hoe we dat soort dingen zoveel mogelijk kunnen voorkomen. Maar ik hoop wel wat andere tools te vinden dan de eerste keer om ook midden in zo'n gekkenhuis rustig te blijven. 
Joyce, wat vind jij van die cursus? Die staat ook op mn mogelijkheden-lijstje... 
Jammer dat er nog steeds weinig mensen zijn die ervaring hebben met een doula traject.
 
 
Hi Lewis!
Ik had bij mijn eerste geboorte ook een hele traumatische ervaring die eindigde in een spoedkeizersnede waar ik ook nog lang nachtmerries van heb gehad.
Bij de tweede heb ik toen besloten een doula te nemen die ervaring had met VBAC's en met geboorte na trauma. Dat was voor ons echt een schot in de roos. Ik had een hele fijne en rustige badbevalling precies zoals ik het me had voorgesteld. Zonder onze doula had ik het niet gedurfd.
Bij onze derde weer met een doula erbij bevallen. Dit keer thuis in een bevalbad. Ook een hele fijne en ontspannen ervaring. Inmiddels zag ik ook niet meer tegen de geboorte op maar keek ik er naar uit. Ik hoopte zelfs tijdens de geboorte dat het niet te snel voorbij zou zijn :)
Mocht je het er even over willen hebben, laat maar weten! 
 
Hoi Yima! Snap heel erg je vraag, wij hebben bij onze tweede in hetzelfde schuitje gezeten. Uit eindelijk zijn op op aanraden van vrienden terecht gekomen bij Cherida, Doula in Amsterdam. Ze heeft zo veel stress bij ons weggenomen, kan het alleen maar aanraden! Denk dat het zeker belangrijk is om iemand te vinden die ook wel bij je past dus neem gerust contact met iemand in de buurt op. Alleen mee in zee gaan als je er een goed gevoel bij hebt!
 
Hoi Yima! Snap heel erg je vraag, wij hebben bij onze tweede in hetzelfde schuitje gezeten. Uit eindelijk zijn op op aanraden van vrienden terecht gekomen bij Cherida, Doula in Amsterdam. Ze heeft zo veel stress bij ons weggenomen, kan het alleen maar aanraden! Denk dat het zeker belangrijk is om iemand te vinden die ook wel bij je past dus neem gerust contact met iemand in de buurt op. Alleen mee in zee gaan als je er een goed gevoel bij hebt!
het bericht van Yima is van okt 2021 dus die kleine is er al ffies ;) Voor andere mensen is het natuurlijk altijd goed advies :)
 
Terug
Bovenaan