Ervaringen met poliklinisch bevallen

Hoi Allemaal,

Zoals de titel al zegt zou ik graag willen weten hoe jullie ervaring is geweest met poliklinisch bevallen.
Ik las gisteren in de krant dat het ziekenhuis in mijn regio de kraamafdeling sluit en dat er in een groot aantal dorpen de vrouwen niet meer thuis mogen bevallen tot 2013. Dat is tot het nieuwe ziekenhuis klaar is.
kortom we hebben niet eens meer een keuze. Ik snap dat hun er niks aan kunnen doen en dat het ook voor de veiligheid is. Maar ik voel me daar niet happy bij. Het is voor mij de eerste en ik weet zoiezo niet wat ik moet verwachten. Dus ik had me al helemaal ingesteld om lekker thuis te zijn en te bevallen in mijn eigen omgeving zonder al te veel poespas. Gewoon lekker mijn ding kunnen doen als ik daar behoefte aan zou hebben. Nu heb ik dus geen keus. Het staat me erg tegen om tijdens de weeen in de auto te moeten om dan in een totaal vreemde omgeving te komen en en wellicht nog met een paar totaal vreemde op een kamer te komen. Misschien heb ik dit allemaal verkeerd maar dit beeld vorm ik me nu en het zit me gewoon niet lekker. Ik ben afgelopen dinsdag op controle geweest en toen is er niet over gesproken. Nu hoef ik dus pas over 4 weken terug om dan mijn informatie te ontvangen. Daar komt bij dat ik niet kan kiezen naar welk ziekenhuis ik wil. Als ik dan toch in een ziekenhuis moet bevallen dan zou ik het liefste naar nijmegen gaan. Maar mijn verloskundige heeft daar geen contracten mee dus dat is niet mogelijk, mits ik overstap naar een andere verloskundige die het wel heeft. Ze zeggen dat de afstand en rijtijd te lang is, maar de afstand naar nijmegen is minimaal 5 km dichterbij dan naar Veghel en daar komt bij dat als ik naar Veghel zou moeten dat ik al bijna 15 a 20 minuten kwijt ben om uberhaubt bij de snelweg te zijn van thuis uit. Dat is een weg vol met stoplichten en daar zijn ze ook nog met de weg bezig om die te verbinden met de snelweg. Kortom een hoop extra onderhoud. zoals ik al zei. Ik ben er niet blij mee en blijf er mee rondlopen. Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. ik heb geen idee wat ik mee voor moet stellen van een ziekenhuis bevalling dus zou ik graag jullie ervaring horen. En wellicht een beetje een uitleg wat ik kan verwachten. Hoe het werkt. Lig je met meerdere op een kamer enz enz.
Sorry voor mijn super lang verhaal .

Groeten Debs
 
Ik ben zelf 2x in het ziekenhuis bevallen. Niet vanwege een medische indicatie, maar omdat ik dit graag zelf wilde. Mij gaf het heel veel rust om te weten dat ik op de juiste plek was mocht er iets aan de hand zijn. Bij de eerste was het maar goed dat ik in het zh was, aangezien ik daarna geopereerd moest worden. Bij de tweede ging het allemaal zo snel, dat ik achteraf gezien best thuis had kunnen bevallen. Wat je zegt, de rit naar het zh is inderdaad geen pretje. Ik moest beide keren naar Den Bosch, 1e keer GZG en 2e keer op mijn verzoek Carolus. Weeen opvangen is sowieso al heel moeilijk, maar in de auto is het nog moeilijker. Gelukkiger stond er geen file, anders was de tweede in de auto geboren. In het zh lig je wel alleen op je kamer, het scheelt wel per ziekenhuis of je bijvoorbeeld een eigen badkamer hebt of dat je een gezamenlijke badkamer hebt. In Den Bosch heb je nu net het nieuwe zh, dus dat zal er spik en span uitzien. In de meeste ziekenhuizen hebben ze ook informatie-avonden over poliklinisch bevallen, misschien kun je eens informeren wanneer die zijn. Dan kun je ook een kijkje nemen en daar al je vragen stellen. Wat ik verder wel heel raar vind, is dat je nu de kraamafdeling dicht is, je niet meer thuis mag bevallen.....Wat is daar de achterliggende reden van? Wat zou er gebeuren als de kraamafdeling vol is? Waar moet je dan heen? Ik zou in ieder geval al je vragen bij de vk neerleggen, zodat je alle duidelijkheid krijgt die je nodig hebt. Voor haar zal het allemaal heel duidelijk zijn, maar voor jou is het je eerste kindje, dus je weet totaal niet wat je moet verwachten.
 
wat ugly betty al zegt, ga naar een informatie avond van je ziekenhuis! heb ik ook gedaan, bij ons in het ziekenhuis hebben ze kraamsuites, met eigen badkamer, sommige zelfs met een ligbad, eigen keukenblokje, slaapbankje voor de partner.
hier worden na de bevalling alle ''medische'' dingen de kamer uitgereden(mits ze niet meer nodig zijn natuurlijk) en dan is het best een gezellig kamertje.
hier mag je ook de eerste dagen blijven als je in het ziekenhuis zou moeten blijven.
in het vorige ziekenhuis hier ging je meteen na de bevalling vanaf de verloskamer naar een kraamkamer, met soms meerdere vrouwen. en kan de partner alleen blijven als er genoeg plek was.
en moest je over de gang heen naar een toitet of badkamer.
dus er zit echt veel verschil in ziekenhuizen!
ga gewoon informeren, en misschien valt het reuze mee(was in ons geval wel zo!)
en als je het dan echt nog niet ziet zitten kan je altijd nog overwegen om naar een andere vk te gaan en in nijmegen te bevallen.
 
he meis, bij onze dochter wa shet heel raar gegaan, ik wilde thuis bevallen en het dichtsbijzijnde ziekenhuis is 15 minuten rijden dus ook niet naast de deur.

maja ik was gewoon bezig om thuis tebevallen en ik was al met perweeen bezig maar nog niet voledige ontsluiting tot dat het hartje naar 80 ging dus moest ik met spoed naar het ziekenhuis, nou voordat de ambulance kwam duurde lang voor mijn gevoel.

nou lig je niet lekker hoor was totaal helemaal op aangezien ik ruim 3 nachten niet geslapen had wegen nierbekken ontsteking en de weeen erbij .

moest gelijk naar de verloskamer, en daar bleef ik dan, na de bevalling mocht ik niks ze lieten me ook lekker in me vieze kleren liggen, was geen eens bij het wassen van onze dochter., mocht niet douchen na een uur kwamen ze me wassen en lieten ze me als nog een uur liggen met de kleine aan de borst.

daarna werdt ik naar een kamer gebracht en was al snachts na 2 uur, en was niet alleen lach met nog een vrouw die pas bevallen was.

daarom zou ik nu weer thuis willen bevallen en niet in het ziekenhuis, niet dit ziekenhuis in iedergeval , voor andere dingen zijn ze redelijk maar voor bevallingen en verzorgen nope.

ik wil je niet bang maken dit is mijn ervaring met ziekenhuis toen der tijd in vlaardingen , dus das niet gelukkig het ziekenhuis bij jou in de buurt.

er zijn ook goede ziekenhuizen, kan je niet over wegen om naar een kraamhotel tegaan? das een hotel waar je kan bevallen en kramen en als het mis gaat kan je gelijk naar het ziekenhuis aangezien dat er aan vast zit. misschien een idee?

veel s6 ermee liefs
 
@ ugly betty...ze hebben besloten dat niemand meer thuis mag bevallen omdat de rijtijd meer dan 30 minuten bedraagt, dus als er complicaties optreden bestaat de kans dat je niet op tijd in een ziekenhuis bent.
Het stoort mij het meeste dat je gewoon geen keuze hebt. Het wordt zomaar besloten en klaar je moet het er maar mee doen.Als er nu een medische indicatie is dan tot daar aan toe, nu moet je hoe dan ook daar bevallen. ik heb gekeken op de route planner. Het ziekenhuis waar ik heen wil in nijmegen is dan het CWZ dat is op 25 km afstand van mijn huis en de route bevat alleen in nijmegen 6 a 7 stoplichten. De rest is allemaal goed te rijden. Het is ook geen weg waar veel files staan. Als ik naar veghel(bernhoven) of den bosch (willem alexander) moet dan heb ik alleen van thuis uit tot aan de snelweg al 8 of 9 stoplichten en dan moet je nog eens de stoplichten tellen in veghel zelf of in den bosch. Daar komt bij dat als je een beetje in een ongunstige tijd zit 's morgens of 's avonds dat je een hoop extra verkeer hebt en je minimaal al 20 minuten nodig hebt om op de snelweg te komen. Ze zijn ook met de weg bezig dus nog eens extra vertraging en stoplichten. Het ziekenhuis in veghel ligt op 28 km van mijn huis en den bosch zelfs op 40 km. Er is 1 VK die contracten heeft met zowel veghel als nijmegen. Die ga ik maandag even bellen om te horen of ik daar wel de keuze heb. bij mijn verloskundige is het zo dat als veghel vol zit je dus ruim 40 km moet rijden naar den bosch. dan geef mij maar de voorkeur om te kiezen in de 1e instantie voor nijmegen en dan evt voor veghel. Ik las ook dat je in veghel kamers hebt voor 1, 2 of 4 personen. Daar zit ik dus ook echt niet op te wachten. Ik ben dan het liefste alleen en niet op een kamer met allemaal vreemde. Zeker omdat ik niet weet hoe ik me zal voelen. Ik ben absoluut geen zeikert als het gaar om pijn maar ik kan er heel slecht mee omgaan als ik op een kamer lig met allemaal van die piepers. Begrijp me niet verkeerd iedereen doet het op zijn eigen manier. Misschien ben ik ook wel iemand die veel zeurt of wat dan ook.Maar het voelt niet goed. En zeker niet als er mensen zijn die ziek zijn (overgeven). Tijdens een poliklinische kijkoperatie van mijn knie lag ik met 6 mensen op een kamer. waarvan eentje erg misselijk was en over moest geven. Ik ben vrij snel de gang op gegaan en heb in mijn operatie schortje in de wachtkamer gezeten tot het mijn tijd was. Ik wordt er zelf ziek van als ik mensen hoor/zie overgeven. Dat is een stukje extra "angst" om in een ziekenhuis te moeten zijn.
Ik loop er al weer een hele dag over na te denken en krijg het niet uit mijn hoofd. Ik wordt er gewoon emotioneel van en chagerijnig
 
Wat rot zeg. Ook dat je niet geinformeerd bent over het hoe en wat.
Ik ben poliklinisch bevallen omdat ik dat zelf graag wilde. Ik wilde al die rotzooi niet thuis en als er iets is dan is tenminste alles bij de hand.
De verloskamer was verre van een gezellige kamer. Maar dat deed me eigenlijk niet veel. We werden lekker met rust gelaten en ik kon de weeen opvangen zoals ik zelf wilde. Ik heb zelfs nog een poos onder de douche gezeten. Na de bevalling werden we na het hechten lekker een poos met zijn 3tjes gelaten. Konden we even heerlijk genieten van ons wondertje.
Daarna gingen mijn man en de verpleegkundige ons zoontje een beetje opfrissen en kon ik even douchen.
Daarna stapte ik heerlijk in een schoon bed en gingen we met zijn 3en naar de kraamafdeling. (ik ben 's nachts bevallen dus mocht niet meteen naar huis) Lag op zaal met nog een vrouw die net was bevallen. Mijn man mocht blijven maar die ging lekker even naar huis. We wonen 5 min. lopen van het zh. Dus hij had het huis versierd en nog wat gerommeld in huis.
Ik vond het een hele mooie ervaring en een fijn gevoel dat je in een veilige omgeving bent waar alles voorhande is. Ik ben nu zwanger van de 2e en ga nu ook zeker weer voor een poliklinische bevalling.
Als ik jou was zou ik alle vragen die in me opkomen opschrijven! Dan kun je niets vergeten.
Geniet van je zwangerschap!
 
Mijn ervaring met bevallen in het ziekenhuis is dat er op de verloskamers niemand rondloopt die er niet hoort en dat je (natuurlijk) een kamer voor jezelf hebt. Afhankelijk van hoe het is gegaan kan je daarna naar huis of nog naar de kraamafdeling. In de meeste gevallen lig je daar echt alleen maar met moeders die dezelfde dag/nacht bevallen zijn en niet met "bijzondere" gevallen of nog zwangere vrouwen. Ik lag zelfs anderhalve dag helemaal alleen voordat er iemand bij kwam... Ik vind wel dat je moet kunnen kiezen voor je ziekenhuis. Als je toch geen keuze hebt thuis te bevallen dan vind ik dat je naar het ziekenhuis van jouw keuze moet kunnen. Laat je daar dus goed op voorlichten. Ik vond de informatieavonden ook erg nuttig. Ik zou persoonlijk van mijn leven niet thuis willen bevallen, maar ik snap dat je teleurgesteld bent dat het nu niet kan. Ik denk dat een bevalling op zich, dus in de verloskamer, niet anders is als een bevalling thuis met die uitzondering dat het niet je eigen omgeving is en dat er snel ingegrepen kan worden indien nodig. Overigens eindigt 80% van de eerste bevallingen alsnog in het ziekenhuis, dus met die gedachte in het achterhoofd is het misschien wel prettig dat ze je in dit geval geen keuze geven.

Succes, Esk
 
in het begin lig je wel met meerdere op een kamer, maar als het echt begonnen is ga je naar de verloskamer waar je alleen bent.
Ik begrijp je frustratie over het verplicht in het ziekenhuis bevallen. Ik had ook liever thuis bevallen maar mag het vanwege mijn geloof niet meer. Kan alleen maar zeggen probeer je er bij neer te leggen.
 
Terug
Bovenaan