Ervaringen met poliklinisch bevallen

Hier in het ziekenhuis lig je ook vooraf, mits het niet vol is, alleen op een kamer. Na de bevalling had ik ook een kamer voor mijzelf en mijn dochtertje. Die dag en nachtje in het ziekenhuis heb ik niemand anders gezien. Het enige wat ik enorm vervelend vind is dat de kamers waar je nog de weeen moet opvangen direct naast de verloskamers liggen. Je kon echt werkelijk alles horen. Dat was niet erg bemoedigend als je daar ligt voor je eerste bevalling en je niet weet wat je te wachten staat en je hoort een al barende vrouw gillen dat ze niet meer kan. Ik moest in het ziekenhuis bevallen omdat ik ingeleid ben. Toen vond ik het een teleurstelling dat ik niet lekker thuis kon bevallen, maar achteraf gezien vond ik het wel prettig en wil ik nu met de tweede wel uit eigen keuze in het ziekenhuis bevallen. Ik had moeite om mijn ademhaling goed te doen tijdens de bevalling en mijn kindje had daar last van en moest ik aan het zuurstof. Dit kunnen ze je niet thuis geven en dit weet je ook niet van te voren. Kan me voorstellen dat dit even een teleurstelling voor je is, maar probeer je er bij neer te leggen en lekker te genieten van je zwangerschap. De verpleegsters in het ziekenhuis vangen je heel goed op en zijn echt heel lief voor je. Kies wat voor jou het fijnste ziekenhuis is en laat je daar door niemand in bepalen. Het gaat erom wat jij het prettigste vind.

Angie30
 
Ik ben van mijn eerste in t ziekenhuis bevallen, de tweede en derde zijn thuis ter wereld gekomen. Alletwee iets voor te zeggen en goed bevallen.
Persoonlijk zou ik bij de eerste zo wie zo in het ziekenhuis gaan bevallen. Je weet niet hoe het gaat lopen, de eerste is toch soms/vaak wat lastiger dan eventuele volgende bevallingen.
Succes in elk geval!
Wat het ook wordt, komt goed!

groetjes
 
Bij onze oudste was het een zhuis bevalling op medische indicatie.

Door zijn geboorte durfde ik bij de 2e eigenlijk niet meer thuis en dus poliklinisch in het zhuis en dat voelde ook prima.

Bij de 3e ook poliklinisch in het zhuis, wederom goed bevallen ;-)

Nadat de VK thuis was geweest bleek ik bij allebei al op zo'n 6 cm ontsluiting te zitten en dus richting zhuis. Bij de 2e was hij dik een uur na aankomst geboren en de 3e nog geen halfuur later.

Heb niks geen last gehad van binnensjouwende mensen, bij de 3e was de VK er alleen bij, verpleegkundige was te laat ;-) (in sommige zhuizen neem je ook eigen kraamhulp mee, in andere neemt een verpleegkundige deze rol over).

Onze jongste is 2 maand terug thuis geboren.
Toen de VK kwam had ik wederom 6 cm ontsluiting, het was midden in de nacht, alle kindjes in diepe rust en toen had ik ook de rust om te zeggen: laten we maar thuis blijven!

En dit vond ik toch ook wel erg mooi hoor. Voor mij wel een beetje de kers op mijn bevallingstaart, maar mijn gevoel over de poliklinische bevallingen is er niks minder om geworden.

Ja het was heerlijk om na de geboorte lekker in je eigen bed te liggen, onder je eigen douche te kunnen stappen en zo weer je eigen schone bed in... maar ik had het ritje met de 2e van zhuis naar huis ook niet willen missen.... zondagochtend, doodstil op straat, het vroor enorm, de wereld stil en wij? Wij reden daar met dat mooie ventje door die stille wereld.
Bij de 3e was het gewoon heel apart... we gingen om 4 uur 's middags naar het zhuis en hebben het avondeten gewoon weer thuis gegeten, zo snel was het allemaal :eek:
 
Ik heb er weer even goed over nagedacht en ik heb vanmorgen gebeld met de andere verloskundige. Zij zei dat ik bij hun wel mag kiezen tussen de ziekenhuizen en hun hebben wel contracten met Nijmegen. Ze belt me nog terug maar gaf wel aan dat ik van harte welkom ben als ik wil overstappen. Tevens heb ik een afspraak gemaakt voor een informatie avond in Nijmegen. Meteen ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vragen hoe het bij hun in zijn werk gaat. Hun hebben dus alleen maar kraamsuites. Daar kom je in zodra je het ziekenhuis in gaat en daar blijf je tijdens de bevalling en daarna. Ze hebben ook een eigen badkamer met douche. Dit klinkt al vele malen beter dan je kamer te moeten delen met andere vrouwen en om verplaatst te worden van kamer. Zodra de VK mij terug belt ga ik zeggen dat ik graag bij hun in de praktijk wil komen en dan wil bevallen in Nijmegen.
Nog niet helemaal op mijn gemak maar ik voel me er wel beter bij. In ieder geval het feit dat ik een keuze heb tussen de 2 ziekenhuizen die dicht bij zijn. En dat ik ook naar het ziekenhuis kan wat ik wil.
 
Terug
Bovenaan