ervaringen met uitwendig draaien bij stuitligging? (versie)

Heb nog niet zoveel geschreven op dit forum. maar wel geregeld meegelezen. Heb nu echter wel een vraag: Is er iemand die ervaring heeft met het uitwendig draaien van een baby die in stuitligging ligt? Ik ben nu bijna 35 weken zwanger van de 2e en sinds ze kunnen voelen hoe het kindje ligt ligt het al in stuit. Ik geloof er zelf niet zo in dat het nu nog spontaan zal gaan draaien. Ben me nu dus aan het verdiepen in draaien (versie) en/of eventueel een stuitbevalling of keizersnede. Op dit laaste zit ik helemaal niet te wachten, alleen als het echt moet zal ik er wel aan geloven. Ik hoop echter nog steeds op een thuisbevalling en dat mag alleen als draaien lukt.
Ik hoor  dus graag jullie ervaringen. Daanraast nog een vraagje: ik woon in Noord Holland en wil ook graag horen van ervaringen met de verschillende ziekehuizen daar.
Hartelijke groet en   alvast bedankt voor jullie reacties.

He Marina,

Gisteren ook bij verloskundige geweest, kreeg te horen dat de kleine in stuit ligt, dit is voor het eerst in mijn zwangerschap, heb altijd te horen gekregen dat hij goed ligt en zelfs 1 x dat het al aan het indalen was.   Ik ben nu 35 weken en 3 dagen. Die middag nog een echo gehad om te kijken of hij in een volkomen of onvolkomen stuit ligt. Als hij in een volkomen stuit ligt zou ik die zelfde middag in het Slotervaartziekenhuis een draaipoging moeten ondergaan. Nu is dat gelukkig niet het geval, maar moet ik als hij in stuit blijft liggen volgende week een draaipoging moeten ondergaan. Nu vond ik dit allemaal wel wat snel gaan, en vroeg waarom niet in ons lokale ziekenhuis, dit omdat ze daar pas later een draaipoging doen, en hun betere resultaten hebben in het slotervaartziekenhuis die het eerder doen. Nu heb ik me tot op zekere hoogte ingelezen over alles, vind het wel erg spannend maar een stuitbevalling of zelfs een keizersnede zit ik niet echt op te wachten. Bij mijn eerste ben ik thuisbevallen binnen 7 uur. Ik had dit weer ingedachte, ik heb nog de hoop dat hij uit zichzelf draait eerlijk gezegd.

Ik kan je dus niet echt extra info geven, misschien als het allemaal achter de rug is, maar hoop dat het niet zover hoeft te komen.

Groetjes Annegreet.

Hoi,

Ik hoor hier helemaal niet thuis maar kom wel even inbreken!
Vorig jaar heb ik een keizersnede gehad omdat mijn dochter in stuit lag.
Daarvoor hebben ze ook nog geprobeerd te draaien maar dat is dus niet gelukt.
Ik wou geen stuitbevalling doen dus de keizersnede was uiteindelijk de enige optie.
De draaipoging heb ik al erg pijnlijk ervaren! Eigenlijk zo erg dat ik het nooit weer zou doen!
Normaal gesproken (wat ik er over gelezen heb) krijg je een kalmerend middel dat je beter kan ontspannen maar dat kreeg ik niet. Ze hebben het 3 x geprobeerd (met z'n 3en) en het was bijna gelukt alleen mijn kleine eigenwijsje draaide weer terug!
De keizersnede is me trouwens 100% meegevallen!
Wat ik ook nog wil zeggen is dat je moet doen wat je gevoel je in geeft.
Mijn gevoel zei dat ik voor een keizersnede moest gaan en achter was dat goed zo.
Ook de gyn zei dat een normale bevalling waarschijnlijk niet was gelukt dus ben blij dat ik het zo heb gedaan!
dus doe wat je denkt wat goed voor je is! En denk natuurlijk ook aan je kleine in je buik!

Groetjes,

Frieda
mv Kyra 07-06-07

Hier nog een stuitliggertje al vanaf het moment dat ik het kan voelen bewegen ( en vanaf  de 20 weken echo bevestigd keer op keer) . Ik ben nu 35 weken zwanger en ze gaan bij mij a.s. dinsdag een versie doen. Zie er best een beetje tegenop maar hoop heel erg dat het lukt. Bij de eerste bevalling ben ik uiteindelijk in het ziekenhuis beland en is mijn dochter met de vaccumpomp gehaald. Ze bleek een behoorlijk hoofd te hebben. Nu door medische oorzaken ben ik al bijna de hele zwangerschap onder controle bij de gynaecoloog en krijg dus bij elke controle een echo. Hieruit blijkt dan ook dit kindje 2,5 week boven de groeicurve ligt met het bolletje. Wij hebben dus   ook al besloten dat we een keizersnee willen als het draaien niet lukt.
We zullen zien. Oja, welk ziekenhuis je moet kiezen? Het AD heeft net een top 100 gepressenteerd.
www.ad.nl/ziekenhuistop100/
Wij komen uit het oosten van het land en gaan naar het Slingeland in Doetinchem hiervoor, nummer 7 op de lijst, hopelijk maken ze zich waar

Succes met alles
Liefs baby24

Alvast harteljk dank voor jullie reatie. Ik heb  inmiddels ook  goede verhalen gehoord van het draaien in het Slotervaart ziekenhuis. A.s. woensdag hebben we eerst nog een echo bij de VK, daarna zullen we wel verder horen hoe het gaat. Ben nu precies 35 wk zwanger van ons tweede kindje. Ik houd jullie op de hoogte en als er nog meer ervaringen zijn, dan hoor ik die graag!

Vanmiddag een echo om te kijken of m'n kindje nu goed ligt. Twee weken geleden was dat nog niet zo. Als het nog in een stuit wordt ik door de verloskundige naar het Boven het IJ ziekenhuis in Amsterdam gestuurd voor een draaipoging. Daar schijnt een kundige gynaecoloog te zijn voor dit soort dingen. Het liefst ga ik echter naar m'n "eigen" ziekenhuis, omdat ik daar voor de eerste zwangerschap en bevalling ben geweest.

Ben  vandaag 36 wkn+5 dgn volgens de echo en verloskundige, maar volgens mijn gevoel en berekeningen is vandaag de uitgerekende datum!! Is een lang verhaal, maar in het kort: ik was al ruim 20 weken zwanger toen we erachter kwamen..

gr. Winnie

Gelukkig is m'n kindje nog gedraaid ergens in de afgelopen twee weken! Ligt dus goed en is zelfs al flink ingedaald, maar dat vermoedde ik al omdat ik zo vaak (zo weinig) moet plassen. Volgens de echo mevrouw is de kans erg klein dat het kindje nog terugdraait, gezien de ingezette daling en de ruimte. Gelukkig geen versie en ook geen dilemma wel of geen keizersnede!

hoi, ben ik weer

Ik zou vandaag een versie krijgen , maar na controle bleek meneertje uit zichzelf te zijn gedraaid. Geen idee wanneer ie dat klaargespeeld heeft maar hij ligt keurig met z'n bolleke naar beneden. Ik ben morgen 36 weken.

Nou ik hoop voor alle andere stuitliggertjes dat ze ook uit zichzelf gaan draaien

Succes
Groetjes Baby24

Terug
Bovenaan