Hoi,
Dacht laat ik maar eens even mijn verhaal delen over een uitwendige versie.
Met 36 wkn te horen gekregen dat de kleine helaas in een onvolkomen stuit ligt. Het ligt met hoofd nog boven en benen omhoog bij hoofd. Oke.... en wat nu?! Eerst even wat oefeningen thuis doen misschien motiveert dat om de kleine te laten draaien. Tip vd VK: ga met je knieën op de bank, voor over bukken en met handen op de grond. En schudden met je bekken. 3x 1 min. Je kunt wel na gaan. Zag er hilarisch uit! En je denkt oke... wat ben ik aan het doen?? Maar je doet het voor een goed doel! Braaf mijn oefeningen gedaan. Paar dgn later weer controle bij de VK. Ja het was wel iets de goede kant op gedraaid, maar helaas niet voldoende. We gaan voor de uitwendige versie. Dit gebeurde in het ziekenhuis, was 37 wkn zwanger. Werd aangesloten op een hartfilmpje voor de kleine. Kleine had een rustige stabiele hartslag. Na 30 min wordt er een poging gedaan tot draaien. Eerst ging mijn naaste buurvrouw die naast mij lag op de kamer. Keurig met gordijn dicht. Maar je hoort alles. Helaas was het bij haar niet gelukt. Zij moest aan het infuus en kreeg een spierverslapper zodat het misschien bij poging 2 wel lukt. Ze kwamen bij mij om te draaien. Daar lig je dan met de gedachten dat het bij je buurvrouw niet gelukt is, en nu moet ik. Gedachten op 0 zetten, rustig blijven en laat het maar over je heen komen. Gyn begon te drukken op me buik. En nee dat ging niet zacht maar oke kleine gaat bewegen. Ogen dicht en rustig adem halen. Ik voelde de kleine mee bewegen en de handen van de gyn en assistent draaide rustig de kleine door. Het is een heel apart gevoel. Mijn moeder die mee was voor steun zag het allemaal gebeuren. Zag er zo mooi en wonderlijk uit. Allemaal stelde ze me gerust. Het gaat goed, je doet het super. Nog een klein stukje...En ja het draaien is gelukt! Even checken op de echo. Ja hoofd ligt nu beneden! Wat een opluchting! Nu moest ik nog even met de kleine aan hartfilmpje blijven liggen om te kijken of hartslag nog stabiel bleef. Na 30 min liggen bleek toch dat kleine iets te rustig was. Het sliep blijkbaar. Ga maar even op je zij liggen wordt het wakker van. Dat deed ik op en ja het werd wakker. Na 30 min weer controle, nu was het goed! Ik mag naar huis. Ik kan gewoon bevallen. Geen keizersnede! Paar dgn later weer op controle bij de VK kijken of de kleine nog steeds naar beneden ligt. Zelf vond ik dat spannend want ja als het zo makkelijk mee draait, kan het weer zelf terug draaien naar oude positie. Gelukkig was dit niet het geval het lag nog keurig naar beneden en het was zelfs al iets ingedaald!
Helaas is een 2de poging draaien bij mij naaste buurvrouw niet gelukt...Al met al heb ik het goed ervaren. Ja eerlijk is eerlijk fijn gevoel is het niet! Maar stel ik moet weer een uitwendige versie doen, dan zou ik het zo weer doen!