Ervaringen Proluton

Hoi Janine,
Hier een vergelijkbaar verhaal. Mijn zoontje van nu ruim 2,5 jaar is met 32w3d geboren. Ik zat met 31w aan de weeënremmers en hormooninjecties voor longrijping. Het was toen niet duidelijk waarom hij te vroeg kwam, al heb ik achteraf ook niet het idee dat dat destijds uitgebreid onderzocht is (ik kan me alleen herinneren dat ik op blaasontsteking ben getest, met negatieve uitslag). Verder geen complicaties voor hem, dus hij mocht gelukkig ook al met 3 weken mee naar huis, al voor de 'voldragen leeftijd' dus!
Inmiddels 18 weken zwanger van nummer 2. Bij de eerste controle met VK al besproken of ik bij gyneacoloog onder controle zou moeten. Doorverwezen voor een intake en aldaar een heel pakket maatregelen aangeboden gekregen. Wekelijks proluton injecties vanaf 16 weken om de baarmoeder rustig te houden, elke twee weken opmeten baarmoedermond om te kijken of deze niet te vroeg verstrijkt en onderzoek (tot nu toe 1 x gehad) op mogelijk schadelijke bacteriën/virsussen/etc obv bloed, urine, uitstrijk en kweek. 
Daarnaast bood ze ook nog aan om deel te nemen aan een wetenschappelijk onderzoek (de zgn APRIL studie) naar het gebruik van aspirine om herhaalde vroeggeboorte tegen te gaan, waar verder geen bijwerkingen aan zouden zitten, maar daar heb ik voor geweigerd omdat ik het al genoeg polonaise aan mijn lijf vond.
Ik was in eerste instantie ook sceptisch over die hormooninjecties. Waarom dan al vanaf zo'n vroeg stadium, en niet pas vanaf een week of 26; wat zijn de bijwerkingen; en mocht er onverhoopt iets kritisch mis zijn met de baby - houdt dit dan niet juist een natuurlijk proces tegen? Ik heb al mijn vragen uitgebreid besproken met de gyneacoloog en zij verzekerde mij ervan dat dit gewoonweg één van de bouwsteentjes is (naast dus die metingen van de bmm en het onderzoek op bacteriën e.d. die mogelijk een vroeggeboorte mede kunnen veroorzaken) die wetenschappelijk bewezen is als een behandeling die het risico op herhaalde vroeggeboorte flink verkleint. Juist in gevallen waarin niet duidelijk is waarom een eerder kind prematuur was. Ook zouden er geen verdere bijwerkingen aan zitten. Ik heb besloten om te vertrouwen op de gyneacoloog en de wetenschappelijk kennis hierover. Als ik mede hiermee in elk geval de 36 weken haal deze keer, ben ik blij.
Inmiddels 2x injectie gehad, hij viel best mee ondanks dat hij in de spier moet. De rest van de dag regelmatig de bil even kneden om te zorgen dat de dikke vloeistof zich goed verspreidt :) Heb alleen steeds een paar dagen erna nog een wat pijnlijk gevoel op de plek van de injectie, maar nog geen andere ongemakken kunnen ontdekken...
Ik hoop dat mijn verhaal je helpt. Bespreek vooral al je vragen en zorgen met de gyneacoloog, dit is hun specialiteit!  
 
Hier ook zelfde verhaal. Ik ben nu 19 weken zwanger en sinds 16de week begonnen met de injecties. 
Mijn zoon van 2,5 was te vroeg geboren, ook met 32+3. Spontaan gebroken vliezen. Nooit een oorzaak gevonden. De injecties zouden een herhaling op vroeggeboorte kunnen voorkomen, maar zo te lezen niet bij iedereen. Eigenlijk vind het ook een beetje onzin, omdat er nooit een oorzaak is gevonden bij de vorige.
Ik ga wel wekelijks naar het ziekenhuis voor de injecties en maar hopen dat dit kindje wel wat langer blijft zitten. 
 
Terug
Bovenaan