Ervaringen samen slapen

Misschien ook niet helemaal pedagogisch correct, maar als mijn dochtertje van 1,5 midden in de nacht huilend wakker wordt en niet meer wil slapen, dan gaat een van ons naast haar ledikantje liggen (onder een dekentje en met kussentje, anders is het wel erg oncomfortabel zo op de grond). Gelukkig kunnen we haar meestal weer rustig krijgen door haar knuffeltje te geven. Wij vinden het belangrijk dat haar eigen bed een veilige plek is. We geven haar dan zo min mogelijk aandacht. Ze komt in elk geval niet bij ons in bed. Dat wil ik echt niet.
 
Wij slapen vanaf de geboorte samen. En vinden het heerlijk. Overdag slaapt onze zoon gewoon alleen in en dat gaat prima. 

Het is niet zo dat samen slapen per definitie tot meer slaapproblemen leidt, er is wetenschappelijk onderzoek genoeg naar. Ook dat onderzoek wijst uit dat deze kinderen minder stress ervaren en vaker veilig gehecht zijn. En idd, dat iedereen meer slaapt pakt :)
Ik denk dat je geen enkel zoogdier kan bedenken dat hun kindje een paar meter verder op legt, het is heel natuurlijk gedrag dus. Dus als het voor jullie werkt is dat prima! En als het niet werkt, en iedereen is toch happy - ook prima lijkt me!
enneh, hier komt gewoon een tweede over 7/8 maanden haha. Wij hebben een eigen cosleeper gebouwd en dat gaat allemaal prima - denken in oplossingen. En daarnaast ervaringen delen met andere mama's, bijv via samenslapen.nl en Facebook groepen waar duizenden mama's zitten die het ook jaren zo doen ?
 
Terug
Bovenaan