Ervaringen tweede (of meer) keizersnede?

Mateke

Member
Dag allemaal!

Ik ben momenteel 36,5 week zwanger van ons tweede dochtertje. Op 23 oktober staat de keizersnede gepland. Tijdens mijn vorige zwangerschap kwam de gynaecoloog erachter dat mijn bekken te smal is, waardoor de baby niet kan indalen (mijn ribben en middenrif zien op dit moment heel erg af, haha) en ik dus bijna onmogelijk natuurlijk kan bevallen. Toen werd het dus een keizersnede met de boodschap dat dit bij een volgende zwangerschap ook nodig zou zijn. En daar zijn we nu dus. Plus het feit dat dit dametje blijkbaar vastberaden is om in stuit te blijven liggen.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben, zijn ervaringen van vrouwen die meer dan één keizersnede hebben gehad en hoe dat verlopen is. Bij de vorige keizersnede was ik vrij snel weer op de been en ging die revalidatie best vlot. Ik ben me er evenwel van bewust dat dit deze keer misschien wel eens anders zou kunnen zijn. Wat zijn jullie ervaringen? Veel verschil tussen revalidaties of viel dat best mee? Had je meer of minder last?
 
Ha Mateke,

Afgelopen augustus voor de tweede keer uiteindelijk bevallen met een spoedkeizersnede.
Mijn eerste keizersnede was niet zo'n succes, door de manier van hechten hadden ze de boel te strak aan mekaar gezet waardoor de wond een soort binnenstebuiten werd getrokken... daar kwamen ze pas na een dag achter en dat ik al uit bed was gepraat door de verpleging met een heel hoop pijn erbij. Dat herstel ging redelijk maar was wel echt pittig.
Ik ging er dus vanuit dat mocht ik voor een tweede keer een spoedkeizersnede moeten het ook erg pittig zou worden want weer dat litteken open en een tweede keer leek me zwaarder qua herstel.
Het is mij allemaal zo meegevallen! Alles ging zoveel sneller en makkelijker!
Enige nadeel daaraan is dat ik aardig snel alles al begon te doen wat geadviseerd werd te laten waardoor vervolgens mijn rugspieren het niet konden bijbenen na de zwangerschap.
Toch kan ik voluit zeggen dat mijn tweede keizersnede echt heel prettig is geweest, ik hoop dus ook voor jou
 
Ik lees graag mee. Ik kies waarschijnlijk zelf voor een keizersnede deze zwangerschap nadat ik eerder een spoedkeizersnede heb gehad. Alvast een mooie dag gewenst de 23e!
 
Ha Mateke,

Afgelopen augustus voor de tweede keer uiteindelijk bevallen met een spoedkeizersnede.
Mijn eerste keizersnede was niet zo'n succes, door de manier van hechten hadden ze de boel te strak aan mekaar gezet waardoor de wond een soort binnenstebuiten werd getrokken... daar kwamen ze pas na een dag achter en dat ik al uit bed was gepraat door de verpleging met een heel hoop pijn erbij. Dat herstel ging redelijk maar was wel echt pittig.
Ik ging er dus vanuit dat mocht ik voor een tweede keer een spoedkeizersnede moeten het ook erg pittig zou worden want weer dat litteken open en een tweede keer leek me zwaarder qua herstel.
Het is mij allemaal zo meegevallen! Alles ging zoveel sneller en makkelijker!
Enige nadeel daaraan is dat ik aardig snel alles al begon te doen wat geadviseerd werd te laten waardoor vervolgens mijn rugspieren het niet konden bijbenen na de zwangerschap.
Toch kan ik voluit zeggen dat mijn tweede keizersnede echt heel prettig is geweest, ik hoop dus ook voor jou
Oef, wat een pech met die hechtingen… Kan me wel voorstellen dat dat pittig is geweest. Hier ging de revalidatie vorige keer even vlot als bij jouw tweede keizersnede. Ik had op voorhand al verhalen van vriendinnen gehoord die een pittige revalidatie hadden gehad en zelfs na 4 nachten ziekenhuis nog niet zelf naar de auto konden wandelen dus ik was er toen wel een beetje bang voor. Je hebt me nu voor die tweede keer al meer gerustgesteld. Het kan natuurlijk alle kanten op maar ik heb het idee dat ik fysiek sowieso wel sterker sta in deze zwangerschap dus hoop dat de revalidatie ook weer goed meevalt.
 
Hoe is het je uiteindelijk ‘bevallen’ Mateke?
Heel goed! Het herstel gaat bij mij even vlot als bij de eerste keizersnede. Ik was al snel best goed op de been. De vroedvrouwen in het ziekenhuis schrokken er zelfs van ;). Ik kon ook best snel zonder pijnstilling verder toen ik thuis was. Het valt me dus heel goed mee. Heb jij al een beslissing gemaakt of je opnieuw een keizersnede wil? Voor wanneer ben je uitgerekend?
 
Oh wat goed om te lezen. Ik ben nu pas op de helft van de zwangerschap en heb met 30 weken de eerste afspraak met de gynaecoloog om het een en ander te bespreken. Op dit moment neig ik naar een keizersnede plannen, maar als ze zich voor die tijd spontaan aandient wil ik het denk ik wel eerst nog natuurlijk proberen. Zoals het er nu uitziet is ze niet zo groot als haar broer was dus wie weet lukt het dit keer wel? Vind het best een lastige beslissing: denk dat de geplande keizersnede wel rust zou geven. Bij mij ging het herstel juist heel moeilijk de vorige keer maar ik denk zelf dat dat ook wel komt om het toen een spoedkeizersnede was na een bijna volledige bevalling. Dus ik hoop dat dat bij een geplande keizersnede makkelijker gaat!
 
Kan me voorstellen dat het een lastige keuze is. Bij ons was die optie er niet. Nu moet ik zeggen dat ik de geplande keizersnede als heel aangenaam heb ervaren. Iedereen was erg ontspannen, vroedvrouwen hadden een leuke spotify-playlist opstaan in de OK en de gesprekken tijdens de keizersnede tussen de artsen en de vroedvrouwen gingen over wat een toffe muziek er opstond en hoe het met de kinderen ging enzovoort. Alles verliep zo gemoedelijk. Word je zelf ook helemaal rustig van, haha.
 
Terug
Bovenaan